Har du tænkt over, hvorfor de i “Iron Man 3” benytter sig af computerkraft fra mærket Lenovo? Eller hvorfor de i “The Big Bang Theory” drikker mælk af mærket Shuhuam? Svaret er Kina. Det kinesiske marked er det næststørste for Hollywood, derfor opleves mere og mere kinesisk product placement i amerikanske film og tv-serier.
Se også: ”Transformers: Age of Extinction” bliver den største film i Kinas historie
Den nyeste “Transformers”-film – “Transformers: Age of Extinction” – satte nye standarder for kinesisk produktplacering i en Hollywoodproduktion. Michael Bays actionfilm blev da også den mest indtjenende film i Kinas historie på filmens første ti dage.
Tendensen med kinesiske produkter i Hollywood-produktioner vil sprede sig, mener Verner Worm, der er professor i økonomiske forhold i Kina ved CBS.
”Kineserne har svært ved at få deres egne – og egentlig meget gode – produkter ud i verden, fordi man forbinder ‘Made in China’ med noget dårligt. Derfor er det et bevidst træk, at kineserne gerne vil betale for at få deres produkter med i en fancy Hollywood-film, så mærkets image bliver bedre,” siger Verner Worm.
IHS Technology, der analyserer det internationale filmmarked, vurderer, at det kinesiske biografmarked blev forøget med en tredjedel alene sidste år.
#1 Kviesgaard 10 år siden
At der er kinesisk produkt placering i Hollywood film er en ting, men når dele af handlingen foregår i Kina eller nogle af Kinas mest populære skuespillere medvirker i en Hollywood film, så er det for at sælge billetter i Kina. Det er for mig at se 2 forskellige ting!
#2 raylewis 10 år siden