Det er blevet normen, at mange succesfulde film får 2’ere – og hvis 2’eren klarer sig godt, er der en god sandsynlighed for, at det bliver til en hel franchise – som filmselskaberne ofte presser, indtil citronen er tør som sandkage, og publikum bliver trætte af at se de samme figurer i stadig mindre opfindsomme film.
I år bliver citronen dog for alvor presset, idet 2011 sætter rekord med ikke mindre end 27 sequels. Det er det højeste antal, der er målt i filmhistorien. Den tidligere rekord var i 2003, hvor 24 efterfølgere ramte biograferne.
I år vil man bl.a. kunne opleves sequels som “Transformers: Dark of the Moon”, “Scream 4”, “Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand”, “Fast Five” og “Final Destination 5” – for blot at nævne et lille udpluk.
Læs også Filmz-artiklen: De største sequels i 2011.
Det er dog næppe overraskende, at filmselskaberne vælger at satse på allerede etablerede succeser frem for originale værker. I løbet af de sidste 10 år var otte ud af de 10 mest indbringende film således sequels. I 2010 talte de fem mest omsættende film tre franchise-titler: “Toy Story 3”, “Harry Potter og dødsregalierne: Del I” og “Shrek Den Lykkelige” (de to originale værker var “Alice i Eventyrland” og “Inception”).
Hvad foretrækker du? Originale film eller sequels til etablerede succeser? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet.
#111 Hr. Nielsen 13 år siden
Det var for at forklare at vi var næsten enige, men også samtidig anerkende at der faktisk findes dem der påstår at Inland Empire ER et mesterværk:-D
Ellers som Bruce siger, så fordi du lige kan påpege to film du finder dårlige, betyder det jo ikke at tesen generelt er forkert. Mig bekendt kunne du da godt lide Donnie Darko, så kunne du jo have nævnt den. Den husker jeg da også som værende en film der ikke giver for meget væk (det er mange år siden jeg har set den)
#112 Bruce 13 år siden
Jeg ved hvorfor du har det sådan. Men hvis du så også lige læser #63, #64, #93 og #94, hvor jeg netop har forklaret inddragelsen af 2001, så burde det fremtræde lige så klart, som havde Nolan selv skåret det ud i pap :)
#113 Babo Rises 13 år siden
Jeg har også eksempler hvor det element fungerer, så nej.. det behøver ikke være i bås med Southland Tales og andre kedelige eksempler. Min min pointe har været, at der også er kedelige eksempler og at det element i sig selv ikke udgør en god filmoplevelse for mit vedkommende.
#114 Michael Andersen 13 år siden
Det er også min pointe. Engang sked folk i buskerne bare ved skyggen af det. Spørg bare bruce hvordan hans fløjlsbukser så ud i 1979 :D
#107 Skål :)
#115 Hr. Nielsen 13 år siden
#116 IK 13 år siden
Tingene bliver fortalt før og under den store heist. Hvordan skulle de ellers blive fortalt, med en meteor-eksplosion som i 2001, eller en masse scener hvor der slet ikke bliver klippet og sker noget som i diverse arthouse film? Ja, det ville overlade en del til fantasien, men ville i sidste ende ikke give mening ift. historien vel. :)
#117 Babo Rises 13 år siden
Men den dårlige film er vel dårlig af en eller anden årsag, og det kan være, at den er rodet, uoverskuelig, uklar og mangelfuld i sin storyfortælling. Som Southland Tales. Havde den været strammere fortalt og mere ind til benet, havde den måske været mere vellykket.
Jovist.. sådan er det med smag..
#118 Bruce 13 år siden
Helt enig, men nu advokerer jeg så heller ikke for en konkluderende godt eksempel på hypotetisk brug af elementet, men blot, at det havde været at foretrække med noget overladt til fantasien, fremfor at få alt skåret ud i pap, på instruktørmæssig skidt eksekveret vis.
#119 Bruce 13 år siden
Med Daniel Craig mine: "You noticed!" :)
#120 Bruce 13 år siden
Du er da ihvertfald på Mars nu ifht. det vi egentlig prøver og beskrive, så du bruger da din fantasi :)