Selvom Det Danske Filminstitut hvert år bruger millioner af kroner på at give støtte til danske filmprojekter, er der mange af pengene, der går spildt.
Nyhedsavisen skriver, at der i 2002 blev givet tilskud til 72 film, hvoraf kun 39 blev til noget. 10 mio. støttekroner gik således tabt det år.
Ifølge avisen er nogle af Danmarks mest kendte filmskabere blandt de største syndere. Bille Augusts for nyligt offentliggjorte 3,3 mio. støttekroner fra H.C. Andersen-fonden er ikke de eneste penge, instruktøren har fået, som ikke har mundet ud i et færdigt projekt. August og Anders Thomas Jensen modtog således 474.000 kroner til at lave filmen “Lysets Engle”, der aldrig blev til noget. Det samme er gældende for Augusts “Now You Don’t”, der fik 1,5 mio. kr. i tilskud.
August er dog ikke den eneste, der ikke har kunne give sine millionstøttede projekter luft under vingerne. Fra 2002 til 2004 fik filmselskabet Zentropa økonomisk støtte til hele 15 film, der aldrig nåede ud i biograferne.
#1 filmz-Kragmose 17 år siden
#2 filmz-vassago 17 år siden
#3 Patriarch 17 år siden
#4 filmz-vassago 17 år siden
#5 Patriarch 17 år siden
#6 king b 17 år siden
Selvfølgelig er der projekter, der aldrig bliver til noget. Sådan er det altså i enhver tilnærmelsesvis kreativ branche...
#7 filmz-Kadann 17 år siden
#8 filmz-vassago 17 år siden
#6: Det kommer jo an på øjnene som ser. Jeg synes det er på grænsen til nas, og som jeg ser det, så søges der tilskud og støtte på alt man kan komme til, selv store filmfolk som reelt kan finde pengene andre steder. Ligeledes kan jeg forestille mig at det er svært at påvise hvad pengene reelt bliver brugt til - som f.eks i Bille Augusts tilfælde.
#9 filmz-BrotherJack 17 år siden
Vil meget gerne høre de episoder, da jeg ikke kan huske dem... Det er fandme ikke nemt at få filmstøtte i Danmark, så hvis du bare kan nævne én som blev givet som vennetjeneste bliver jeg godt nok overrasket. Selv Bille August svedte til møderne med filmkonsulent Grundwald..
Du har simpelthen ikke ret i det med nasseriet. De store filminstruktører har virkelig brug for de penge de søger, og samtidig er der jo vidt forskellige ordninger til forskellige slags film. Nogle af dem giver Filminstituttet jo et minimalt bidrag til, f.eks. 40/60-ordningfilm. Og det kommer vel ikke bag på nogen at 3,3 mio., 474.000 kroner og 1,5 mio. er håndører i filmbranchen, vel? Det er spildte penge, men ikke desto mindre et beløb man oftest giver til manuskriptudvikling (dog ikke 3,3), og sjovt nok bliver en film ikke til noget hvis manuskriptet ikke lever op til forventningerne - her er det Instituttet der hiver stikkket. Selv Anders Thomas Jensen får så sværre ved at søge igen efter sådan en omgang.
Det er virkelig blæst op det her, og folk aner ikke hvad de taler om. Er folk utilfredse med penge der går til spilde, er der virkelig mange andre steder at tage fat på først..
#10 filmz-Le Samouraï 17 år siden
Argumentet om, at man ofte fyrer penge af på film, som kun få hundrede gider at se, er også en gammel traver. DFI's rapport fra sidste år om økonomien i de forgangne 9 års filmproduktioner viste jo netop, at det tit er de film, der kun sælger få billetter herhjemme, der klarer sig godt i udlandet. Faktisk har dansk film solgt flere billetter i udlandet de sidste 9 år end herhjemme - og det er altså ikke folkekomedierne, der rykker dér.
Naturligvis er der spild, og naturligvis bliver ikke alle projekter til noget. Det er utopi at tro, at det kan undgås. For at citere Heston: "Cinema is an art of imperfection. You start out every day to achieve the perfect - and every day you fail!"
Hvad angår støtteprocessen, så kan jeg da ikke afvise, at noget er blevet givet som vennetjenester, men det er i så fald absolut ikke normalen. Det er MEGET svært at få støttekroner, bl.a. fordi det i høj grad afhænger af den enkelte konsulents holdninger til mediet. Mette Damgaard var fx meget glad for genrefilm, mens en anden (mener det var Scherfig) udtalte, at han aldrig ville støtte en dansk film med en pistol i!
Og som #9 skriver, så har de kendte instruktører skam også brug for støtten, fordi den kommer ind på et tidligt tidspunkt, hvor projektet stadigt er under udvikling, og det derfor kan være svært at finde risikovillig udenlandsk kapital. En anden faktor er, at udenlandske investorer ofte først tør at blande sig, når de kan se, at andre har lagt penge på bordet først og tror på filmen.
Nyhedsavisens artikel kører udelukkende på forargelsen.