Selvom Det Danske Filminstitut hvert år bruger millioner af kroner på at give støtte til danske filmprojekter, er der mange af pengene, der går spildt.

Nyhedsavisen skriver, at der i 2002 blev givet tilskud til 72 film, hvoraf kun 39 blev til noget. 10 mio. støttekroner gik således tabt det år.

Ifølge avisen er nogle af Danmarks mest kendte filmska­bere blandt de største syndere. Bille Augusts for nyligt offentliggjorte 3,3 mio. støttekroner fra H.C. Andersen-fonden er ikke de eneste penge, instruktøren har fået, som ikke har mundet ud i et færdigt projekt. August og Anders Thomas Jensen modtog således 474.000 kroner til at lave filmen “Lysets Engle”, der aldrig blev til noget. Det samme er gældende for Augusts “Now You Don’t”, der fik 1,5 mio. kr. i tilskud.

August er dog ikke den eneste, der ikke har kunne give sine millionstøttede projekter luft under vingerne. Fra 2002 til 2004 fik filmselskabet Zentropa økonomisk støtte til hele 15 film, der aldrig nåede ud i biograferne.



Vis kommentarer (54)
Gravatar

#1 filmz-Kragmose 17 år siden

Det kunne jeg godt have fortalt jer ;)
Gravatar

#2 filmz-vassago 17 år siden

Jeg har det lidt blandet med filmstøtten, et eller andet sted er det jo godt nok at man kan få det, men på den anden side er det jo fuldstændig vanvittigt at give store tilskud til film, som af og til kun sælger få hundrede billetter.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 Patriarch 17 år siden

Ja... men alt andet lige må man jo vorvente et hvis tab af penge på projekter der ikke bliver til noget. Det høre vel med.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#4 filmz-vassago 17 år siden

Men behøver det at gøre det? Banker låner jo heller ikke penge ud til gud og hver mand der har en ide. Der skal ligesom laves noget research på tingene. Er der et marked, hvad har folkene tidligere lavet, har de nogle garantier, har de den rette ekspertise. Kort fortalt - er det rentabelt?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#5 Patriarch 17 år siden

Jeg tror netop penge gives som led i den research... Og ellers tror jeg også man laver den research, men at man blot skønner forkert - ganske som banker også til tider gør.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#6 king b 17 år siden

At gøre en sag ud af det her, virker ærlig talt både småligt og latterligt...

Selvfølgelig er der projekter, der aldrig bliver til noget. Sådan er det altså i enhver tilnærmelsesvis kreativ branche...
Gravatar

#7 filmz-Kadann 17 år siden

At visse projekter ikke bliver til noget, er jo hvad der sker. Jeg forstår dog ikke hvorfor man bruger filmstøtte på store, etablerede instruktører, som burde være i stand til at skrabe pengene ind selv. Så hellere bruge dem på forholdsvis små produktioner og giv nogle nye folk en chance.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#8 filmz-vassago 17 år siden

#5: Nu husker jeg en række tilfælde hvor pengene nærmest blev uddelt som vennetjenster, samt tilfælde hvor flere filmfolk mente at der var ringe styring på tingene. Så jeg mener ikke at der blev lavet den rette research - hvis overhovedet nogen.

#6: Det kommer jo an på øjnene som ser. Jeg synes det er på grænsen til nas, og som jeg ser det, så søges der tilskud og støtte på alt man kan komme til, selv store filmfolk som reelt kan finde pengene andre steder. Ligeledes kan jeg forestille mig at det er svært at påvise hvad pengene reelt bliver brugt til - som f.eks i Bille Augusts tilfælde.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#9 filmz-BrotherJack 17 år siden

#8
Vil meget gerne høre de episoder, da jeg ikke kan huske dem... Det er fandme ikke nemt at få filmstøtte i Danmark, så hvis du bare kan nævne én som blev givet som vennetjeneste bliver jeg godt nok overrasket. Selv Bille August svedte til møderne med filmkonsulent Grundwald..
Du har simpelthen ikke ret i det med nasseriet. De store filminstruktører har virkelig brug for de penge de søger, og samtidig er der jo vidt forskellige ordninger til forskellige slags film. Nogle af dem giver Filminstituttet jo et minimalt bidrag til, f.eks. 40/60-ordningfilm. Og det kommer vel ikke bag på nogen at 3,3 mio., 474.000 kroner og 1,5 mio. er håndører i filmbranchen, vel? Det er spildte penge, men ikke desto mindre et beløb man oftest giver til manuskriptudvikling (dog ikke 3,3), og sjovt nok bliver en film ikke til noget hvis manuskriptet ikke lever op til forventningerne - her er det Instituttet der hiver stikkket. Selv Anders Thomas Jensen får så sværre ved at søge igen efter sådan en omgang.

Det er virkelig blæst op det her, og folk aner ikke hvad de taler om. Er folk utilfredse med penge der går til spilde, er der virkelig mange andre steder at tage fat på først..
Gravatar

#10 filmz-Le Samouraï 17 år siden

#9 - Helt enig.

Argumentet om, at man ofte fyrer penge af på film, som kun få hundrede gider at se, er også en gammel traver. DFI's rapport fra sidste år om økonomien i de forgangne 9 års filmproduktioner viste jo netop, at det tit er de film, der kun sælger få billetter herhjemme, der klarer sig godt i udlandet. Faktisk har dansk film solgt flere billetter i udlandet de sidste 9 år end herhjemme - og det er altså ikke folkekomedierne, der rykker dér.

Naturligvis er der spild, og naturligvis bliver ikke alle projekter til noget. Det er utopi at tro, at det kan undgås. For at citere Heston: "Cinema is an art of imperfection. You start out every day to achieve the perfect - and every day you fail!"

Hvad angår støtteprocessen, så kan jeg da ikke afvise, at noget er blevet givet som vennetjenester, men det er i så fald absolut ikke normalen. Det er MEGET svært at få støttekroner, bl.a. fordi det i høj grad afhænger af den enkelte konsulents holdninger til mediet. Mette Damgaard var fx meget glad for genrefilm, mens en anden (mener det var Scherfig) udtalte, at han aldrig ville støtte en dansk film med en pistol i!

Og som #9 skriver, så har de kendte instruktører skam også brug for støtten, fordi den kommer ind på et tidligt tidspunkt, hvor projektet stadigt er under udvikling, og det derfor kan være svært at finde risikovillig udenlandsk kapital. En anden faktor er, at udenlandske investorer ofte først tør at blande sig, når de kan se, at andre har lagt penge på bordet først og tror på filmen.

Nyhedsavisens artikel kører udelukkende på forargelsen.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: