Selvom Det Danske Filminstitut hvert år bruger millioner af kroner på at give støtte til danske filmprojekter, er der mange af pengene, der går spildt.
Nyhedsavisen skriver, at der i 2002 blev givet tilskud til 72 film, hvoraf kun 39 blev til noget. 10 mio. støttekroner gik således tabt det år.
Ifølge avisen er nogle af Danmarks mest kendte filmskabere blandt de største syndere. Bille Augusts for nyligt offentliggjorte 3,3 mio. støttekroner fra H.C. Andersen-fonden er ikke de eneste penge, instruktøren har fået, som ikke har mundet ud i et færdigt projekt. August og Anders Thomas Jensen modtog således 474.000 kroner til at lave filmen “Lysets Engle”, der aldrig blev til noget. Det samme er gældende for Augusts “Now You Don’t”, der fik 1,5 mio. kr. i tilskud.
August er dog ikke den eneste, der ikke har kunne give sine millionstøttede projekter luft under vingerne. Fra 2002 til 2004 fik filmselskabet Zentropa økonomisk støtte til hele 15 film, der aldrig nåede ud i biograferne.
#11 filmz-vassago 17 år siden
Det var så netop Grunwalds metoder der i alle medier blev kaldt sovjet-agtigt og kammerateri. Det har været dækket massivt i hvert fald i Berlingske. Bl.a blev "Dagen og vejen" ikke til noget, da Grunwald ikke kunne få tildelt sin gamle ven Kenter hovedrollen. Ligeledes kunne Mikael Olsen få et godt job som producer hos Zentropa efter at have tildelt netop dem 28 mil. i støtte. - og der har været et HAV af andre uheldige episoder.
"Er folk utilfredse med penge der går til spilde, er der virkelig mange andre steder at tage fat på først..."
Nu handler det jo ikke om plejehjem, dårlige skoler osv. De har regnskaber for sig selv. Det er da både naivt og vanvittigt at feje dårlige budgetter og huller i lovgivning af bordet med forklaringen: "Det er da værre andre steder" osv. so what?
#9: "Faktisk har dansk film solgt flere billetter i udlandet de sidste 9 år end herhjemme - og det er altså ikke folkekomedierne, der rykker dér."
Man skal jo ikke være nogen statistik-ekspert for at se at det da måske har en anden forklaring - end at filmene måske er oversete danske perler. Klart vil en danske film have et så enormt meget bedre grundlag på et marked der hedder ca. 6,6 milliarder mennesker kontra 5.5 millioner danske. Hvis en film har solgt 3-400 billetter i DK - så vil jeg da vove at påstå, at jeg ene mand kunne få afsat ligeså mange betalte billetter på verdensplan. Er det et succeskriterie?
Kan en mand som Regner Graasten hive millioner af kroner hjem på de film han står bag - her snakker jeg ikke om kvaliteten deraf - udelukkende økonomien, så beviser han netop at der er grundlag for at drive virksomhed uden en respirator-ordning.
#12 filmz-Kragmose 17 år siden
#13 filmz-daneimp 17 år siden
Ej, self. går penge spildte det kan ikke undgås...
Trailermusik forum: www.trailertracks.net
#14 filmz-vassago 17 år siden
#15 fatcat 17 år siden
Mht. Bille-sagen så ved jeg ikke nok om den til at fordømme manden - kan kun sige at jeg ikke har været imponeret af hans film siden 1992 - og det er længe selv i filmens verden...
Og mht. støttekroner - så SKAL man efter min mening være villig til at satse støttekroner på små projekter - det er her vi udvikler os. Hvis pengene kun gik til Regner Graasten-produktioner ville dansk film i længden være en pine...
#16 filmz-daneimp 17 år siden
Trailermusik forum: www.trailertracks.net
#17 NOWhere 17 år siden
Bille August skal vel bare vifte med ørerne for at få støtte til et filmprojekt. Almindelige mennesker skal godt nok igennem meget for at få fingre i noget støtte, der er højere end bare til at dække råfilmudgiften.
Måske skulle man stille højere krav til allerede kendte instruktøre/filmskabere end man gør.
#18 Taxwars 17 år siden
#19 filmz-Le Samouraï 17 år siden
Du misforstår og overser realiteterne.
Det siger sig selv, at det større internationale marked er den primære årsag. En smal film, der herhjemme kun kan trække få hundrede eller få tusinde i biograferne, vil naturligvis have et større marked udenlands, fordi der i lande med større befolkninger, selvfølgelig også er flere, der gider at se smalle/ kunstneriske film, end i DK - selvom den procentvise andel af det lokale publikum formodentligt er nogenlunde det samme.
Det, jeg opponerer mod, er din påstand om, at det per definition er vanvittig at støtte film, der kun er i stand til at sælge få billetter herhjemme.
Erfaringerne viser jo, at det er netop de meget smalle/ kunstneriske dramaer, som udenlandske distributører gider at købe hjem, mens de stort set er ligeglade med vores folkekomedier (Anders Thomas Jensen, Thomas Villum, Regner G etc.).
De danske film, der tjener penge herhjemme, har sjældent noget større marked i udlandet, hvis overhovedet noget. Derfor er argumentet om, at støtten til film, der kun sælger få billetter herhjemme, er spildt, fuldstændigt fejlslået. Det afspejler netop ikke de økonomiske realiteter om, hvilke film, der bliver solgt til udlandet, og hvor mange billetter, der samlet bliver solgt. Det er statistisk fusk.
#20 lagoni 17 år siden