Selvom Det Danske Filminstitut hvert år bruger millioner af kroner på at give støtte til danske filmprojekter, er der mange af pengene, der går spildt.

Nyhedsavisen skriver, at der i 2002 blev givet tilskud til 72 film, hvoraf kun 39 blev til noget. 10 mio. støttekroner gik således tabt det år.

Ifølge avisen er nogle af Danmarks mest kendte filmska­bere blandt de største syndere. Bille Augusts for nyligt offentliggjorte 3,3 mio. støttekroner fra H.C. Andersen-fonden er ikke de eneste penge, instruktøren har fået, som ikke har mundet ud i et færdigt projekt. August og Anders Thomas Jensen modtog således 474.000 kroner til at lave filmen “Lysets Engle”, der aldrig blev til noget. Det samme er gældende for Augusts “Now You Don’t”, der fik 1,5 mio. kr. i tilskud.

August er dog ikke den eneste, der ikke har kunne give sine millionstøttede projekter luft under vingerne. Fra 2002 til 2004 fik filmselskabet Zentropa økonomisk støtte til hele 15 film, der aldrig nåede ud i biograferne.



Vis kommentarer (54)
Gravatar

#21 filmz-vassago 17 år siden

Det, jeg opponerer mod, er din påstand om, at det per definition er vanvittig at støtte film, der kun er i stand til at sælge få billetter herhjemme.

Jeg er ikke per defination imod at det er vanvittigt at støtte film der ikke sælger. Jeg synes bare at forvaltning er direkte skammelig - og ikke mindst snylteragtig. Samt at der skal skæres ned på støtten og selvsamme skal reguleres og kontrolleres bedre.

Problemet med filmstøtten er jo at det er en gavebod - så længe man altså laver de film som filminstituttet finder interessante. EKKO havde en glimrende artikel tilbage i '05 om problematikken.

"Vi producenter leder med lys og lygte efter nye talenter, men alle vil have den type film, som Filminstituttet gerne vil have. Og instituttets kvalitetsvurdering er blevet for mekanisk. Dansk film bevæger sig stort set kun på midten. Der skal en radikal ændring til i det kommende filmforlig, for ellers kan vi lige så godt halvere filmstøtten og give pengene til sygehusene" - Regner Graasten til politikken.

...og manden har jo ret.

Ligeledes kan man undre sig over at man søger støtten, selvom at man burde kunne rejse kapitalen selv. F.eks "Min søsters børn" og lign. De klarer sig ganske godt og generer overskud, alligevel søger de støtte igen til fortsættelser - så kan man spørge sig selv om: til hvad?

#20: Han har lavet flere film uden støtte, endda film der var ganske tvivlsomme. Men alligevel gav de overskud.

"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#22 gi-jones 17 år siden

#21: Det jeg undrer mig over er nok ikke hvorfor Regner søger støtten, men hvorfor han får den.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#23 thomas040 17 år siden

han søger den fordi han får den... det er jo klart... men om han får den bare fordi han søger den, er jo nok en anden sag...
Failure is a zero out.
Gravatar

#24 filmz-loke76 17 år siden

Man skulle bare sige, i kan få så og så meget i støtte, i får dem når filmen er færdig, ellers kan i få dem nu, men bliver filmen ikke til noget er det at betale tilbage. Det andet er jo bare tyveri med lidt andre ord. Hvis jeg fik min månedsløn på forskud og ikke kom på arbejde ville det have konsekvenser. Så kan den klaphat til kakerlak september der alligevel aldrig har lavet noget der er en skid værd holde op med at lave film, det ville jeg da sætte pris på
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#25 thomas040 17 år siden

det betyder jo ikke at du ikke kommer på arbejde.... det betyder at du kommer på arbejde, og arbejder på noget.... men selvom du arbejder på det, har du svært ved at få det til at blive til noget... og til sidst giver du måske op...
Failure is a zero out.
Gravatar

#26 Hive 17 år siden

Støtten burde omstruktureres til rentefri lån.
Gravatar

#27 filmz-Le Samouraï 17 år siden

#21 - Det kan vi så til gengæld sagtens blive enige om. Jeg kender flere instruktører, der har knækket halsen i kampen mod instituttet for at få støtte til genrefilm, hvor konsulenternes udtrykte holdning har været, at man hellere så dem lave noget, der lignede alle de andres (dvs. primært parforholdsdramatik).

Det er en skam, især når man mærker, at de yngre generationer netop ikke gider danske film, fordi de ikke rammer deres smag eller henvender sig til dem.

Men noget tyder da heldigvis på, at bøtten er ved at vende. Jf. Ekko, så er der jo flere og flere af de yngre, danske instruktører, der er mere interesseret i at lave solide genrefilm, og som også får grønt lys fra DFI. Der er godt nok en forfædeligt masse middelmådige film på vej, men der er jo altid håbet om, at der er nogen, som har tæft nok til både at lave underholdning OG være original.

Helt personligt tror jeg, at et af problemerne også ligger i Mogens Rukovs enøjede håndtering af undervisningen i dramaturgi på DDF. Han har haft stor betydning for dansk films position i udlandet, uden tvivl, men han har også gjort det rimeligt klart i et interview i EKKO, at han helst ser, at instruktørerne holder sig indenfor den dramatik, vi kender, og ikke forfølger den amerikanske genrefilm.

Det, synes jeg, er rimeligt perspektivtløst, for der er ingen som helst grund til at tro, at man ikke skulle kunne lave ordentlige kriminalfilm, thriller eller gyserfilm med et dansk udgangspunkt. Det kan naturligvis ikke blive de store udstyrsstykker af økonomiske årsager, men en film som fx. "Memento" viser jo, at man heller ikke behøver et vanvittigt budget for at være både original og underholdende.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#28 filmz-Le Samouraï 17 år siden

#26 - SÅ ville det jo ikke være en støtte. Et flertal af folketinget har besluttet, at det er værd at have en varieret, dansksproget filmkultur, og for at få det, er man nødt til også at støtte smalle projekter.

ALternativet er, at man ender i samme sitution, som man var i før støtten blev indført, hvor der stort set kun blev lavet film efter laveste fællesnævner, dvs. folkekomedier.

Bortset fra det, så er støtten jo faktisk tilbagebetalingspligtig, hvilket vil sige, at hvis filmen giver overskud, så skal statten have sine penge tilbage.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#29 Hive 17 år siden

#28

"Bortset fra det, så er støtten jo faktisk tilbagebetalingspligtig, hvilket vil sige, at hvis filmen giver overskud, så skal statten have sine penge tilbage."

Fair nok, det var jeg ikke klar over. Men det løser jo ikke problemet med penge der ryger i et sort hul og aldrig udmunder i en film.

Flertallet i Folketinget beslutter så mange underlige ting (som f.eks. Medielicens), så at det er deres værk giver det i mine øjne ikke nødvændigvis en blåstempling. :p
Gravatar

#30 gi-jones 17 år siden

Som jeg ser det er det helt uundgåeligt, og nødvendigt, at der gives støtte til projekter der ikke bliver til noget færdigt. Mange penge bliver jo givet til manuskriptstøtte, udviklingsstøtte og forskellige former for talentstøtte. Altsammen noget, der er tiltænkt de tidligere stadier af en filmproduktion og det er naturligt at nogle projekter ikke når over det stadie, selvom de virkede lovende fra starten af. Somme tider viser det netop igennem udviklingen af et projekt at det bare ikke fungerer og så skulle man da nødig spilde en masse penge på et producere det. Det er naturligvis ikke millionbeløb vi snakker om på dette stadie, men langt mindre bidder. Jeg tror dog at DFI giver ret mange manuskriptstøtter og den slags på 10-15K, og de forventer nok ikke at alle bliver lige fantastiske.

Det er kun decideret forargeligt når folk modtager virkeligt store beløb i produktionsstøtte (som er tiltænkt selve optagelserne) og så projektet stadig ikke bliver til noget. Den slags skal man i min bog have en virkelig god undskyldning for at slippe afsted med. Men det tror jeg altså heller ikke er noget der sker særlig tit.

Og ja, selvfølgelig er der ingen grund til at give penge til stensikre samlebånds-successer som Far til Fire osv. De skal sgu kunne finansiere sig selv og har overhovedet ingen kunstnerisk værdi.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: