Fredag 24. oktober har det nyeste skud på den stadig voksende stamme af computerspilfilmatiseringer, “Max Payne”, premiere, og Filmz har i den anledning taget et kig på den ofte udskældte genre.
Hvor filmatiseringer af tegneserier og bøger som regel byder på ret veldefinerede hovedpersoner og etablerede historier, så er computerspillene som regel mere beskedent udstyret. Ofte kan historierne stå bag på et frimærke og begrænser sig til de mest udslidte klicheer, og ligeledes er hovedpersonerne tit ikke stort andet end bagsiden af et hoved.
Læs mere om film som “Tron”, “Super Mario Bros.”, “Street Fighter”, “Mortal Kombat”, “Lara Croft: Tomb Raider”, “Resident Evil” og den kontroversielle Uwe Boll og om, hvad fremtiden kan byde på i form af film som “Prince of Persia: The Sands of Time”, “Steetfighter”, “Tekken”, “Castalevania”, “Metal Gear Solid”, “God of War” og den Peter Jackson-producerede “Halo” i Moviola: Fra computerspil til film.
#1 Highland Park 16 år siden
#2 filmz-ChesterB 16 år siden
hvad pokker er en stegkode?! :P
men go artikel :)
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
#3 Wrangque 16 år siden
Jeg kan med hånden på hjertet sige at jeg aldrig har set en computerspil filmatisering som jeg brød mig om og jeg HAR set de fleste af de film du refererer til. Det er ikke fordi jeg er hardcore fan og bliver skuffet over at overgangen fra spil til film ikke er tilfredsstillende, det er såmænd bare fordi det generalt er røv dårlige film!
Det er for nemt syntes jeg. De er sikker på at trække så og så mange fanboys i biografen ligegyldig hvad kvaliteten er og det udnytter de sig af i stor stil. Derfor resultere det også oftes i at de involverede har et "stærkt begrænsede talent" (dejlig beskrivelse :D )
...Men de vil jo tjene penge de sataner!
"De" kunne f.eks. i stedet for den stort opstatte, upcoming Warcraft film, bare omdøbe den nye Anja og Viktor film til: WOW: The Movie. og den ville stadig springe Box Office.
And don't even get me started on Uwe Boll.
#4 filmz-vassago 16 år siden
#5 filmz-vassago 16 år siden
Jeg synes ikke at genren som sådan er værre end andre. Problemet har nok været de folk der har investeret i den. Det har være ukendt terræn, og der har været rig mulighed for at købe rettigheder til meget billige penge - uanset succes - for det har ikke været noget producenter har satset hårdt på. Nu er det dog blevet blevet "respektabelt", og mon ikke at nogle af de kommende satsninger vil blive langt mere vellykket end tidligere forsøg?
"Final Fantasy"-serien synes jeg dog fortjener lidt ros, og de er bestemt et kig værd.
#6 filmz-vassago 16 år siden
#7 Slettet Bruger [1335733072] 16 år siden
#8 HonoDelLoce 16 år siden
#9 Fjog 16 år siden
En film jeg virkelig godt gad se omsat til det store lærred, underforstået at de på mirakuløs vis kunne gøre det værdigt, er Deus Ex. Det er et oplæg med ufatteligt godt potentiale, men om det egentlig vil kunne lade sig gøre hvis man er lidt realistisk, det er jeg ikke helt så sikker på.
En anden faktor jeg mener der er vigtig at have med i spil til film debatten er selve længden af historien og tiden det tager at fortælle den. I et gennemsnits spil tager det jo en 15-25 timer at komme igennem hvor en film skal koge det ned til godt 2 timer, da det åbenbart er forbudt at lave længere film inden for denne genre endnu. Det skaber et naturligt problem hvor flowet i film kan føles langt mere forceret end de originalt var tiltænkt.
Dette undskylder dog ikke den lange række (eller er den kort... :)) af inkompente padder der har stået i spidsen for spilfilmatiseringer at lave det ene makværk efter det andet.
Egentlig skuffer udfaldet af anmeldelsen af Max Payne mig da det var et spil oplæg der lå lige til højrebenet til at blive konverteret til det store lærred. At de så tilsyneladende igen fucker det op for gud ved hvilken gang kan bare ikke komme bag på mig mere.
#10 erikjust 16 år siden
Du glemte og tilføje at 23 til 13 af de timer går med og vandre igennem endeløse gange eller få fat på special items og ligne.
Enlig ikke noget der som sådan tilføjer noget til historien.
Final Fantasy er et godt eksempel ja det kan godt være det kan ta godt og vel 24 til 25 timer alt i alt og få alt med.
Men hvor mange af de timer går ikke med og lvl op kæmpe mod bonus bosser løse puzzels der enlig ikke har noget med historien og gøre.
Lad os ta det nyeste spil FF 12 okay spil ikke det bedste (kvaliteten er faldet drastisk efter nummer 10), dog kan historien nok godt fortælles på mere eller mindre 2 timer uden at du mister noget vigtigt fra spillet.
Og hvis det viser sig og være umuligt og fortælle spillets historie fyldest gørende, på de 2 til 2½ time der maxs er tilladt i en biograf film, så er der intet i vejen for og lave en efterfølger der fortæller resten af historien.
Det er nok de færreste spil der har en historie lang nok til og vare over 5 timer, når alt det unødvendige er skåret væk.