Fredag 24. oktober har det nyeste skud på den stadig voksende stamme af computerspilfilmatiseringer, “Max Payne”, premiere, og Filmz har i den anledning taget et kig på den ofte udskældte genre.

Hvor filmatiseringer af tegneserier og bøger som regel byder på ret veldefinerede hovedpersoner og etablerede historier, så er computerspillene som regel mere beskedent udstyret. Ofte kan historierne stå bag på et frimærke og begrænser sig til de mest udslidte klicheer, og ligeledes er hovedpersonerne tit ikke stort andet end bagsiden af et hoved.

Læs mere om film som “Tron”, “Super Mario Bros.”, “Street Fighter”, “Mortal Kombat”, “Lara Croft: Tomb Raider”, “Resident Evil” og den kontroversielle Uwe Boll og om, hvad fremtiden kan byde på i form af film som “Prince of Persia: The Sands of Time”, “Steetfighter”, “Tekken”, “Castalevania”, “Metal Gear Solid”, “God of War” og den Peter Jackson-producerede “Halo” i Moviola: Fra computerspil til film.



Vis kommentarer (15)
Gravatar

#11 filmz-mr_orbit 16 år siden

Sims - The Movie.. en film om mennesker der har en almindelig dagligdag :-)

eller..:
... I like these calm little moments before it starts.
Gravatar

#12 Dragon_Claw 16 år siden

Hva´ med en forfærdelig 90´er musikvideo til en af de ældste grillbar spil:
Tony Montana: All I got in this world is my word and my balls. And I don't break 'em for nobody!
Gravatar

#13 Fjog 16 år siden

#10 Det mener jeg så bestemt ikke er korrekt. I spil som Resident Evil, Deus Ex, F.E.A.R., Half-life 2, StarCraft og jeg kunne nævne flere er historien store dele af selve spilforløbet, selvfølgelig med indsatte "stand stills" i form af decideret action.

Nu mener jeg heller ikke at et RPG (Final Fantasy) som sådan kan gøre sig gældende for den tolkning om tid jeg kom med da disse spil som udgangspunkt bygger over action/puzzles/quests osv. som den primære tidssluger.
I de eksempler jeg kommer med udfolder historien sig foran dig mens dig spiller kontinuerligt uden for megen puzzle og quest løsning (det kan diskuteres ved Resident Evil men det har stadig en meget dybere historie og omfangsrigt persongallari der har gjort sig gældende end på film. Dertil kommer så det utal af rapporter og dagbøger der giver en ekstra dybde og dimension til hvad der foregår).

Ved godt at man på film er nødt til at skære mange detaljer og mindre vigtige ting fra, men det er desværre også disse der i de fleste tilfælde gør spillenes historie og engagering i dem så meget bedre end film versionerne. Ikke mindst hvordan hoved- og bipersonere fremstilles.
Det er i disse henseender at spillenes længde taler til deres fordel modsat filmatiseringer heraf, hvorfor jeg stadig mener at det er en vigtig betragtning at have med.

Men håber stadig på en killer Deus Ex filmatisering :)
Gravatar

#14 dome 16 år siden

GameTrailers.com lavede forleden en top 10 over de værste spil filmatiseringer. Et godt grin :)
http://www.gametrailers.com/player/41754.html
Yes sirs!
Gravatar

#15 The Watcher 16 år siden

Det med Hitman kan fandeme pisse mig godt og grundigt af, hvorfor skulle de lave de scener om, det var derfor lortet gik i vasken, ellers havde den været genial! God jeg hader når en instruktør ikke må lave det han har i tankerne!
Now i see the funny side, now i'm always smiling

Skriv ny kommentar: