Kritiker beskylder Netflix for at bruge race til at promovere deres film og serier.

Forfatter og podcaster Stacia L. Brown er sort. Det burde Netflix dog ikke vide, men det tyder noget på, at de gør.

Brown fortæller til The Guardian, at hun er begyndt at møde thumbnails og plakater på Netflix, som fremhæver de sorte karakterer i en pågældende film – uanset om de har en stor rolle at spille eller ej.

Hun giver eksemplet “Like Father”, der har Kristen Bell og Kelsey Grammer i hovedrollerne. Alligevel præsenteres “Like Father” for Brown med sorte bikarakterer, som kun medvirker i få minutter.

Og det er ikke det eneste eksempel fra Stacia L. Brown. Alligevel benægter Netflix:

”Vi spørger ikke medlemmer om deres race, køn eller etnicitet, så vi kan ikke bruge den information til at gøre deres Netflix-oplevelse personlig,” siger Netflix i en udtalelse.

Netflix er kendt for at anvende personligt udvalgte thumbnails og plakater til abonnenterne med hjælp fra en algoritmer, der analyserer forbrugerens Netflix-præferencer.

Data bruges også til at skabe selve serierne på Netflix – læs om det her.


Vis kommentarer (37)
Gravatar

#1 Justin 1 år siden

wow, kvinde bliver sur over af Netflix viser hende det de tror hun gerne vil se
Det der politisk korrekthed, har da helt klart kammet over
Gravatar

#2 Kim Pedersen 1 år siden

Som sædvanlig misser du pointen. Totalt. Der er jo tale om væsentlig vildledning fra Netflix' side.

"Hun giver eksemplet “Like Father”, der har Kristen Bell og Kelsey Grammer i HOVEDROLLERNE. Alligevel præsenteres “Like Father” for Brown med sorte BIKARAKTERER, som kun medvirker i FÅ MINUTTER."
Gravatar

#3 durante_angelo 1 år siden

Kan da godt forstå at hun føler sig truffet. En plakat skal primært vise de bærende dele, så hvis der kun sorte på plakaten, så forventer man også en film der enten handler om dem eller har en større indflydelse på historien.
Når det samtidigt ser ud som at billederne er skræddersyet til at vises til en bestemt etnicitet, uanset hvor lidt det har med filmen at gøre, så får jeg lidt følelsen af at de har siddet på kontoret og tænkt "ja, de der sorte mennesker vil jo kun se film de selv er i, så lad os smide alle dem vi har i filmen på plakaten. Så får vi lidt højere seertal".

Smart taktik men samtidig fantastisk dumt af dem hvis det virkelig stemmer
Gravatar

#4 Bachone 1 år siden

Gad vide om det så kun er stan lee der er på black panther plakaten for mig derhjemme.
Gravatar

#5 OliverDK 1 år siden

Jeg tænker ikke algoritmen har vurderet "kunden er sort" eller haft information om kundens hudfarve. Dens valg af posters er som jeg ser det truffet på, at kunden oftest har set film/serier med sorte skuespillere og derfor vurderet at det er en parameter der betyder noget for hende.

Er det racistisk? Det mener jeg ikke. Algoritmen ville garanteret kommet frem til det samme for en person med hvilken som helst anden hudfarve, der havde truffet tilsvarende valg. Altså kundens hudfarve er for algoritmen ligegyldig.

Derfor er vinklen om racisme lidt en "ikke historie" for mit vedkommende. Man forsøger at gøre det til noget det ikke er for at få mere kød på, når der bare er tale om en kode der forsøger at sælge et produkt på en parameter, den har vurderet er vigtige for kunden.

Det sagt, så synes jeg det er dumt af Netflix at deres kode er gearet til at basere valg på hudfarven af skuespillerne eller der ikke er en stopklods der har forhindrer dette. De burde være kloge nok til at vide, at i det nuværende politiske klima er det et no go.
Gravatar

#6 Hive 1 år siden

Altså... som Netflix selv siger har de jo ikke data om hvilken hudfarve, køn, ethnicitet, sexualitet osv. deres brugere har. Så hvis Netflix's algoritme er nået frem til at denne sorte skuespillere i film og serier får hende til at se dem - ja så er det data udtrukket baseret på de ting, hun faktisk ser. Så måske hun skulle kigge indad og vurdere sine egne valg... hvis man oplever at sin facebook bliver fyldt med reklamer for pornofilm er det jo nok heller ikke fordi ens sidste google søgning var efter Disney klassikere...
Gravatar

#7 SublimeKen 1 år siden

#6

Bedste svar. Tænkte det samme.
Gravatar

#8 Justin 1 år siden

#5
Hvis Netflix skulle tage hensyn til hvad der er politisk korrekt kunne de omskrive dagligt

Det et dejligt når nogen ikke gider spilde tid på det
Gravatar

#9 Mejse 1 år siden

problemet er jo ikke racisme eller politisk korrekthed, ej heller er problemet hvad man ser og derfor bliver vist, problemet er netflix har et produkt i en serie eller film, som bliver vist som værende noget det ikke er, ud fra algoritmer, hvad de algoritmer så er, og om de er baseret på hvad man ser, eller anden information er som sådan irrelevant.....og hele facebook eksemplet i #6 hænger jo ikke sammen, for ja man for pornofilms reklamer hvis man ser meget porno, og ikke disney film, men pornofilmene bliver ikke fremstillet som disneyfilm......serieøst altså ved godt at hun kalder det racistisk, og at mange herinde har et problem med at alt åbenbart er gjort på grund af politisk korrekthed, og bla bla blaaaaaaaaaaa....men det her er jo bare falsk reklame, og direkte misledende for at få flere øjne til at se ens produkt, hvordan er det på nogen måde okay ?
Gravatar

#10 OliverDK 1 år siden

#8 Givet Netflix's tidligere handlinger i dette betændte område, ja der er jeg nu ret sikker på der er tale om en "oversigt" og ikke, at de ikke gider spilde tiden på det. Det sagt er det ikke ensbetydende med jeg er enig med damen.

Skriv ny kommentar: