Da Netflix forleden kunne annoncere, at de havde finansieret spillefilmen “War Machine”, der angiveligt har et budget på 70 millioner dollars, med megastjernen Brad Pitt, så var det ikke bare en stor filmnyhed, men et angreb på filmsystemet, som vi kender det, mener interne kilder i filmbranchen.

Se også: Brad Pitt laver “War Machine” for Netflix

Kilder siger til Screen Daily, at med “War Machine” så har Netflix vist, at de kan betale og producere de helt store spillefilm. Det placerer Netflix i en ny liga sammen med de store filmselskaber.

Men Netflix kan også medvirke til at presse priserne op i industrien, da salgsagenter er begyndt at anvende Netflix til at presse priserne op, når der skal afgives bud på nye filmprojekter, hvilket i sidste ende giver en regning, der kan ende hos forbrugerne.

“War Machine” er ikke en original Netflix-idé, hvilket vil sige, at de øvrige filmselskaber havde mulighed for selv at byde ind på krigskomedien, inden Netflix sprang til. Dermed sikrede streaming-giganten, at projektet blev til virkelighed. Så det kan endnu være svært at fastslå, om den nye udvikling bliver positiv eller negativ for filmindustrien.

“War Machine” er baseret på bogen “The Operators: The Wild and Terrifying Inside Story of America’s War in Afghanistan” af Michael Hastings. Den handler om en firestjernede general, der får ansvaret for USA’s invasion af og krig i Afghanistan.

Det er David Michôd, som har skrevet “Animal Kingdom”, der skal skrive manuskript til “War Machine”.

“War Machine” får forventet premiere på Netflix og i udvalgte biografer i 2016.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (21)
Gravatar

#1 cain 8 år siden

Den etablerede filmindustri vil jo tude som sædvanlig og bagefter ikke ændre en skid da det altid er de andres skyld.
Gravatar

#2 Geekalot 8 år siden

Morten nu skal du lige passe på med de der Netflix nyheder :) specielt hvis de angiber filmselkaberne :) hehe

syntes det er fint og godt de er kommet dertil hvor de andre begynder at indse dem som en trussel, så burde de jo bare tænke lidt på hvor de netop er blevet dette, men det jo ikke sikker de vil det detsvære :/
Gravatar

#3 Mr AC 8 år siden

Dette er jo blot en naturlig udvikling efterhånden som der bliver flere og og billigere distributionskanaler for film.

Musikindustrien har været igennem en lang proces for at tilpasse sig de nye forbrugsmønstre som streaming giver, og nu er det kommet til filmindustrien.

Jeg ser ikke færre film end jeg gjorde før NetFlix og andre tjenester, men jeg er blevet mere kræsen med hvilke film jeg vil ofre en biografbillet på.
I felt a great disturbance in the Force, as if millions of voices suddenly cried out in terror and were suddenly silenced.
Gravatar

#4 Kim Pedersen 8 år siden

Kære Morten Vejlgaard Just,

Netflix har ikke hyret Brad Pitt til noget som helst. Du tillægger Netflix alt for store evner. De har blot købt distributionsrettighederne til ”War Machine”. Det er sket i konkurrence med de konventionelle distributører.

Brad Pitts eget produktionsselskab, Plan B, har produceret filmen.

Netflix har blot købt en færdig vare, som ellers ville være blevet købt af konventionelle distributører.

Netflix har købt rettighederne for 130 procent af budgettet. Nogen siger budgettet er $30 mio., andre $70 mio. Jeg hælder til at tro mest på det første. Ved et budget på $30 mio. kan producenten omgående stikke en gevinst på $9 mio. i lommen. Filmen får nemlig ikke ret mange øvrige indtægter, når filmen udsendes på Netflix. Dermed kører producenten på det sikre med en film, som ganske givet vil hente sine største seertal i USA. ”American Sniper” hentede 64% af sine indtægter i USA, mod gennemsnittet på 36%.

Typisk ville en konventionel distributør have givet et mindre beløb for rettighederne, men til gengæld sikre produktionsselskabet procenter af indtægterne fra talrige platforme. Det kan ende med et underskud, men det kan også ende med en gevinst mangefold større end $9 mio.

Netflix-modellen er således at køre på det sikre og det er noget bankerne kan lide.

Yderst tvivlsomt om Netflix kan drive priserne op. Salgsagenterne vil dog uden tvivl forsøge at true med Netflix, hvis de ikke er tilfreds med tilbuddene. Langt den største del af omsætningen på spillefilm er dog i hænderne på de amerikanske studier og de vil aldrig sælge en stor film til Netflix for 130% af budgettet. Dertil er udsigten til langt, langt større indtægter gennem konventionel udsendelse alt for lys.

Netflix udgør ikke nogen større trussel mod filmselskaberne, da Netflix udelukkende er interesseret i at holde på abonnenterne. Der er en grænse for hvor meget deres økonomi tillader dem at købe, når adgangen kun er 79 kroner om måneden. Foreløbig er det kun blevet til 4-5 stykker over det næste to år. Så koldt vand i blodet, ingen grund til at trække alt for vidtrækkende konsekvenser.

Langt de fleste producenter vil altid gå efter lottokuponen, gennem konventionel udsendelse, i stedet for satse på det sikre.

Kære Mr. AC: Du sammenligner film- og musikindustri. De to brancher kan på ingen måde sammenlignes. Her er 11 årsager til hvorfor: http://danske-biografer.dk/11-grunde-til-musik-og-...

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

Hej Kim,
War Machine ville ikke komme til verden uden Netflix. Faktum. Vi skal dog ikke skændes om formuleringen, vi spidser den til.
Gravatar

#6 Kim Pedersen 8 år siden

Kære Morten Vejlgaard Just,

Filmen var dog i forproduktion, inden Netflix bød sig til. Andre har også budt på den.

Interessant du mener en film med Brad Pitt kun ville være mulig, hvis Netflix finansierer.

Interessant, men verdensfjern anskuelse.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen



Gravatar

#7 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#6 Det verdensfjerne lader jeg ganske dig om med dit reaktionære forsvar for det Biografdanmark, du kender.

Din egen blogredaktør har beskrevet det fint her: http://www.ekkofilm.dk/artikler/tosse-mod-tosse-in...

Tænk, hvis tosserierne kunne byttes ud med nuancer, nytænkning og progression. Så ville du ikke behøve at se streaming-spøgelser alle steder, men derimod filmhåb og biograffremdrift.
Gravatar

#8 Kim Pedersen 8 år siden

Under lavmålet! Morten Vejlgaard Just.

For det første er Claus Christensen ikke "min" blogredaktør, for det andet er det en ganske anden problemtik, du referere til. Tre filminstrutører har stævnet mig for det skrevne ord. En sag de ikke har antydningen af chance for at vinde.

Ja, tænk hvis tosserierne kunne byttes ud med nuancer, nytænkning og progression. Hvilken fremtid. Du kunne jo starte med at gribe i egen barm.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#9 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#8 Det eneste, der er under lavmålet, er, at du altid bliver perfid uden at føre belæg for det. Hvorfor skal folk stemples som verdensfjerne, fordi man er uenig med dig?

Overvej dog, hvorfor samtlige debatter, du deltager i, altid bliver et ukonstruktivt mundhuggeri frem for åben dialog. Ned med paraderne, lyt og respekter det andet synspunkt.
Gravatar

#10 Kim Pedersen 8 år siden

Kære Morten Vejlgaard Just,

De synspunkter jeg præsenterer baserer sig altid på fakta. Og intet kan slutte en god diskussion som fakta. At mene en film fra en af verdens største og mest sælgende superstjerner, kun kunne blive til noget fordi Netflix har købt distributionsrettighederne, er temmelig verdensfjernt. Omvendt præsentere du den ene gang efter den anden synspunkter, som er fri fantasi og lægmands betragtninger.

Jeg holder altid en ordentlig tone i debatten, i modsætning til mange brugere af Filmz og så har jeg en basal viden, som jeg gerne deler med Filmz’ brugere.

At fakta og basal viden ikke bliver påskønnet af hverken redaktør og flere brugere af Filmz er en skam og det vil jeg tage til efterretning.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen

Skriv ny kommentar: