Animal Kingdom
Udgivet 23. feb 2011 | Af: The Insider | Set i biografen
”Man sidder på kanten af biografsædet” er et begreb, man tit støder på i filmanmeldelser. Det bliver som regel brugt i beskrivelser af gysere og thrillere, som åbenbart er så sindsoprivende spændende, at man simpelthen ikke kan læne sig tilbage og slappe af. Ofte er der tale om en hvid løgn – overdrivelse, som fremmer forståelsen – for selvfølgelig er det ikke behageligt at være så langt væk fra ryglænet. Men “Animal Kingdom” tvang mig vitterligt ud på kanten af sædet, og dér sad jeg med hænderne foldet og en kæmpe knude i maven gennem størstedelen af filmens to timer. Sjældent har jeg oplevet en film så intens.
Fortællingens omdrejningspunkt er den tavse teenager Joshua, hvis mor dør af en heroinoverdosis i filmens første scene. Joshua genforenes derfor med sin mormor og sine tre onkler, som hans mor ellers har holdt ham væk fra, fordi de regerer den kriminelle underverden i Melbourne, Australien. Joshua bliver da også hurtigt bekendt med onklernes hektiske hverdag. En af familiens eneste sympatiske venner, Barry Brown, har netop overtalt den ældste onkel, Pope, til at blive lovlydig, da han bliver dræbt af en korrupt strømer. Onklerne tager hævn ved at myrde to purunge politibetjente, og så er fanden løs, og Joshua fanges i stormens øje. Politiet forsøger at overtale ham til at udlevere sine slægtninge, mens familien overvejer at ty til drastiske metoder for at sikre drengens tavshed.
Pope spilles af Ben Mendelsohn, som er næsten lige så uhyggelig som Joe Pesci i “Goodfellas”. Men Jacki Weaver er endnu mere skræmmende i rollen som onklernes mor, der vil gøre hvad som helst for at beskytte sine skruppelløse sønner. Weavers smil er charmerende, men bag det gemmer der sig et monster med is i årerne, som selv ville få Lady Macbeth til at rødme. Intet under, at det amerikanske filmakademi Oscar-nominerede Weaver. Guy Pearce er glimrende som altid i rollen som en pålidelig politibetjent, og den relativt uerfarne James Frecheville leverer en fabelagtig indsats i rollen som Joshua. Selvom han umiddelbart virker fjern og kølig, så fornemmer vi gang på gang tørsten efter retfærdighed, som syder og bobler bag hans rolige facade.
“Animal Kingdom” ligner og lyder som en kostbar Hollywood-produktion, men den har kun kostet en håndfuld millioner dollars at producere. Gad vist hvilke mirakler David Michôd kan udføre, når han en dag får et stort budget at gøre godt med. Med det, som svarer til håndører i Hollywood, har Michôd i hvert fald begået den bedste gangsterfilm i umindelige tider. En film, som øjeblikkeligt griber fat i kraven og ikke giver slip før en sensationel slutning, som på én gang er dybt tragisk og forbavsende opløftende. Sådan.
Se også: Filmz TV: Fokus på den Oscar-nominerede gangsterfilm “Animal Kingdom”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet