Animationsgiganten Pixar og Disney har fået et søgsmål på nakken – denne gang skyldes det noget så uskyldigt som en lille, hvid arbejdslampe, som mange kender under navnet Luxo Jr.

Den berømte og knirkende arbejdslampe, som blev skabt af John Lasseter i 1986 til den Oscarnominerede, computeranimerede kortfilm “Luxo Jr”, er siden blevet Pixar Animation Studios kendetegnende firmamaskot, der bl.a. pryder åbningstitlerne i selskabets mange filmproduktioner.

Lasseter har tidligere afsløret, at han fandt på ideen til figuren fra sin egen Luxo-lampe, der bliver fremstillet af den norske lampefabrikant Luxo AS.


Fabrikanten sagsøger nu Disney/Pixar for at overtræde copyright-loven ved at sælge en særlig begrænset udgave af “Luxo Jr”-lampen med en Blu-ray-udgivelse af Pixars seneste film “Op”.

Søgsmålet omfatter også en ny attraktion i Walt Disney World, der skulle inkluderer en to meter høj animatronic-udgave af lampen.

Luxo AS, som har eksisteret siden 1939 og har solgt mere end 25 millioner lamper, udtaler, at salget af Pixar-lamper vil ”medføre knusende skade mod Luxo og tynde ud i den goodwill, som Luxo har bygget op.”



Vis kommentarer (36)
Gravatar

#21 Martin Schou 15 år siden

Det er ikke nødvendigvis blot fordi, Disney har hovedsæde i USA at de bliver sagsøgt.

Det kan lige så vel skyldes, at hvis man ikke aktivt og aggressivt beskytter et varemærke (især i USA), så bortfalder rettigheden til at have det som et varemærke.

Det kan med andre ord meget vel være et lovkrav, at de laver et sagsanlæg.
Gravatar

#22 Moog 15 år siden

Det kan lige så vel skyldes, at hvis man ikke aktivt og aggressivt beskytter et varemærke (især i USA), så bortfalder rettigheden til at have det som et varemærke.


Ja det er nemlig helt rigtigt.
Sjovt det bliver næsten altid forklaret i denne type nyheder, men er glemt til næste gang :)

Så vi tager den lige igen: Hvis Luxo IKKE sagsøger, mister de retten til Luxo lampen som et beskyttet varemærke.
Gravatar

#23 Moog 15 år siden

Lige lidt Wiki stuff :)

Trademarks rights must be maintained through actual lawful use of the trademark. These rights will cease if a mark is not actively used for a period of time, normally 5 years in most jurisdictions. In the case of a trademark registration, failure to actively use the mark in the lawful course of trade, or to enforce the registration in the event of infringement, may also expose the registration itself to become liable for an application for the removal from the register after a certain period of time on the grounds of "non-use".
Gravatar

#24 Kiksmann 15 år siden

#19
Ja det er et dumt indlæg, det kan jeg efter at have læst dit så intelligentet indlæg. Hvis du nu lige gad tjekke hvornår det var at Disney købte Pixar 2006, det drejer sig om en film fra??? 1986. Og da man kalder filmen Luxo Jr. burde man måske have reageret noget hurtigere, og som jeg igen kun kan pointere, har firmaet set en økonomisk mulighed for en hurtig gevinst, det er det som drejer sig om ikke en skid andet.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#25 filmz-Big_Daddy 15 år siden

23 år efter den blevt opfundet. Hvorfor sagsørger man dem først nu???
Gravatar

#26 filmz-Utyske 15 år siden

#25 -

Læs nyheden - det er fordi at Pixar producerer et fysisk produkt, hvilket de ikke har gjort før.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#27 Tommy Kristensen 15 år siden

Hold k**t hvor er det efterhånden belastende at folk kommenterer på ting i nyheder - uden at have læst selve nyheden men blot overskriften eller lign. - hvor travlt har folk lige? :)

Luxo skal bare sagsøge Disney langt ind i helvede. Det er jo ikke fordi at Disney selv holder sig tilbage hvad den slags angår. Et er at man "hylder" et produkt, noget andet er når man kopierer en vare og sælger den - det ligegyldigt om det er en model man har i sortimentet eller ej. Nu vælger Pixar så at sælge deres egen Luxo-lampe - det er da en hån mod fabrikanten - og det endda uden at kontakte dem om det er i orden, eller tilbyde dem procenter af salget. Det ville man da ikke kunne sagsøge over i USA, men i det meste af verden.

Der er jo reelt tale om piratkopiering, så jeg forstår ikke folk synes det er mærkeligt, mens man andre steder nærmest forbander piratkopiering af film?
Gravatar

#28 mr gaijin 15 år siden

Alle civile retssager er i bund og grund tåbelige. Men det er mest af alt fordi, at det er tåbeligt, at firmaerne ikke kan løse problemerne indbyrdes. Cheferne fra Pixar og Luxo burde kunne sætte sig ned med et par advokater og drøfte det over en kop kaffe. Men det er en tåbelig verden, vi lever i, så derfor ser vi tåbelige sager som denne i fuldt flor i offentligheden.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#29 Tommy Kristensen 15 år siden

#28: Der er jeg så ikke helt enig. Hvis man skal involvere advokater, flyture mm. for at sidde ned og snakke om noget, som man i langt de fleste copyright tilfælde aldrig vil kunne blive enige om - så får man da noget nær en dobbeltudgift. Hvis man har en stensikker sag, så anlægger man da en sag, og venter på at modparten evt. tilbyder et forlig... Alt andet vil da være tåbeligt - og ikke mindst spild af tid :)

Og jeg kan da slet ikke se hvorfor den sag her skulle være tåbelig. Her er tale om et lille firma der ejer en vare, som en andet firma nu tjener penge på at have kopieret - vel og mærke ulovligt... Hvis der er en sag der netop ikke er tåbelig, så må det da være den her.
Gravatar

#30 mr gaijin 15 år siden

#29 Det kræver også advokater at lægge sag an. Faktisk mange flere.Flyture er ikke nødvendige. Der findes det her nymodens noget de kalder netkonferencer. Og telefoner. Dit rationale holder ikke.

Og apropos din første kommentar, så tag at læse hele min kommentar. Jeg skriver ikke, at denne specifikke sag er ekstraordinært tåbelig. Jeg skriver, at alle civile retssager er tåbelige, da voksne mennesker burde kunne finde en løsning. Alle retssager i det hele taget er tåbelige, da voksne mennesker burde vide bedre end at voldtage kvinder, at stjæle fra butikker eller at svindle sig til millioner. Men verden er tåbelig, så det slipper vi nok aldrig for.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: