Har biografen en fremtid? Sådan spørger filmproducent Regner Grasten – manden bag filmfranchises som “Krummerne” og “Anja & Viktor” – på sin blog hos Ekkofilm. Ja, er svaret, men kun hvis vi omfavner alle digitale platforme.

Se også: Peter Jackson: Screening Room vil få flere til at se film

Fremtiden er for Grasten helt indlysende. Alle film skal have simultan premiere på alle platforme – både i biografen og på VOD. Og det nytter ikke noget, at biograferne kæmper imod udviklingen:

”Allerede nu har udviklingen betydet, at den fysiske dvd er mere eller mindre død. Men alligevel forudser biografernes formand, Kim Pedersen, at det er den sikre død for biograferne, hvis filmen bliver udsendt på samme tid på alle digitale platforme. Hvis det er tilfældet, så har biografen ikke en fremtid, for fremtiden kommer inden for en nær fremtid på to-fire år,” skriver Grasten.

Men sådan behøver det ikke at være, mener Grasten. Hvis biograferne omfavner de nye muligheder, så er der penge og filmsalg til alle:

”Hvis de ikke kigger bagud, men fremad. Så kan biografdrift blive en guldgrube for hele den danske filmbranche. Den samlede omsætning for filmen vil stige betragteligt til gavn for alle.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (57)
Gravatar

#11 Justin 8 år siden

#6

"Vent med at gå ind i salen til filmen begynder"

Det var da et utroligt dårligt forslag :(
når filmen begynder er salen mørklagt og folk har derfor ikke nogen chance for af finde deres pladser så enten vælter de rundt som de var med i en gøg og gokke film

eller også tænder de lommelygten på deres telefon, og så man man sidde der og blive blændet og totalt misse starten på filmen

lad mig gentage:
Utroligt Dårligt Forslag


"62 kroner plus moms."
som privat person er det mig utroligt meget ligeggyldigt hvad prisen er uden moms
Gravatar

#12 Kim Pedersen 8 år siden

Så er tidspunktet vist kommet til at jeg må knibe mig i armen. Men jeg har et nyt forslag. Vent med at gå ind i salen til LIGE inden filmen begynder.

Og frygt ikke. Langt fra alle vil gøre som dig. Nogen nyder faktisk biospillet, inden reklamerne begynder i Nordisk Films Biografer, ligesom mange nyder reklamerne og ikke mindst hvad biograferne har at byde på som næste film.

Nu hvor f.eks. streamingtjenester betaler differentieret moms, alt efter hvilket land de er registreret i, så når man sammenligner priser, bør det ske uden moms.

I øvrigt går der ikke 6-8 måneder før en film udsendes på Blu-ray, nærmere 4 måneder.
Gravatar

#13 Geekalot 8 år siden

Prøv lige at læse det du skriver. Det her dælme op af bakke..
Gravatar

#14 Kim Pedersen 8 år siden

Jeg forsøger virkelig! Men det er ikke let.

Du skriver: "Det der genere folk idag er nok der skal gå op til 6-8 måneder efter en film har kørt i biografen, til før den kommer på blueray,"

Jeg skriver: "I øvrigt går der ikke 6-8 måneder før en film udsendes på Blu-ray, nærmere 4 måneder."

Hvad mon det er jeg overser?
Gravatar

#15 Rodyfish 8 år siden

Kim Pedersen, lad være med at diskutere. Om din vision af fremtiden er rigtig, vil jeg ikke blande mig i, men faktum er at du redegører for din holdning med fakta og logik, og er oppe imod personer, der flere gange har demonstreret, at deres holdning ikke er til at påvirke. Ligegyldigt hvor tydeligt ting ellers bliver lagt frem for dem.

Derudover fører nogle personer en tone i den her debat, der er usaglig og ukonkret, og som ikke er værd at bruge sin tid på.

Personlig er min holdning til biografen, at det er et sted jeg elsker at komme, omend jeg godt kunne bruge en større diversitet i prisstrukturen. Eksempelvis så finder jeg det underligt, at en film som Guardians of the Galaxy koster det samme som eksempelvis The Nice guys, når det for mig er 2 vidt forskellige oplevelser.
Jeg ville helt klart se en del "mindre" film, hvis ikke det kostede mig 95 kroner pr gang :).
Gravatar

#16 Kim Pedersen 8 år siden

Tak for rådet.

Gravatar

#17 kblood 8 år siden

Jeg tror det som man prøvede at pointere er at argumenterne for at undlade moms ikke ændre på at vi almindelige biografbesøgende ikke har noget at bruge priser til uden moms. Det kan sikkert være nyttigt hvis man skal sammenligne med priser i andre lande og sådan, men ikke hvis man bare vil i biffen og se en film her i Danmark.

Det med de 6-8 måneder imod de 4 måneder, der tror jeg det er fordi man mener at det ikke helt løser problemet. Ofte kan film hentes ulovligt og digitalt enten i fuld kvalitet eller tæt på, selvom biografter osv. er blevet gode til at sørge for det for det meste kun er versioner lavet med håndholdte kameraer som kommer ud.

Personligt tror jeg at der vil ske en ændring og at det kun er et spørgsmål om tid, men det er jo ikke fordi biografer ikke har noget at byde på længere fordi der er hjemmebiografer, biografer er stadigt der film tjener de fleste penge og det gør selvfølgelig at filmselskaber vil støtte dem for så vidt muligt et godt stykke tid endnu.
Gravatar

#18 Kim Pedersen 8 år siden

Man vil aldrig kunne konkurrere med gratis. I 'gamle dage' afgjorde udbud og efterspørgsel prissætningen. I dag afgør konkurrence fra illegale internetsider prissætningen. Hvis filmene kostede 350 kroner, som Regner Grasten mener er den "rigtige pris", ville vi se et pirateri som ville slå alle rekorder.

Pointen med de fire måneder er blot at jo kortere tid der går før folk kan se filmene i hjemmene, des færre indtægter får filmbranchen til at betale produktionen af film. Det afkortede vindue har ikke givet flere indtægter.
Gravatar

#19 Stetso-G 8 år siden

Måske - og det er fuldstændig udenfor biografernes herredømme - ville der være flere, der indløste en billet, hvis filmene, der blev produceret, var af en bedre kvalitet.
Biograferne kan ikke konkurrere med fjernsynet, så længe at HBO, Netflix, AMC og andre laver serier, der i indhold og næsten i kvalitet fuldt ud konkurrerer med Hollywoods film.
Gravatar

#20 Kim Pedersen 8 år siden

Nej, ikke måske. Det er et uomtvisteligt faktum at det kortere og kortere vindue ikke har givet filmbranchen større samlede indtægter. Producenternes indtægter fra biograferne går op og op, og det medie som skulle nyde godt af det afkortede biografvindue - home entertainment-sektoren - der går indtægterne ned.

I realiternes verden kan biograferne, og de film biograferne viser, sagtens konkurrere med fjernsynet, HBO og Netflix. I år 2000 gik 10,2 mio. danske publikummer hvert år i biografen. Dette tal er steget stød til 14,2 mio. publikummer i 2015. I 2016 er foreløbig på højde med rekordåret 2015.

De nye digitale tjenester som HBO og Netflix (Hvem pokker er AMC?) giver først og fremmest det konventionelle flow-TV konkurrence.

Men at påstå HBO og Netflix skulle give biograferne konkurrence savner afsæt i virkelighedens verden.



Skriv ny kommentar: