Har biografen en fremtid? Sådan spørger filmproducent Regner Grasten – manden bag filmfranchises som “Krummerne” og “Anja & Viktor” – på sin blog hos Ekkofilm. Ja, er svaret, men kun hvis vi omfavner alle digitale platforme.

Se også: Peter Jackson: Screening Room vil få flere til at se film

Fremtiden er for Grasten helt indlysende. Alle film skal have simultan premiere på alle platforme – både i biografen og på VOD. Og det nytter ikke noget, at biograferne kæmper imod udviklingen:

”Allerede nu har udviklingen betydet, at den fysiske dvd er mere eller mindre død. Men alligevel forudser biografernes formand, Kim Pedersen, at det er den sikre død for biograferne, hvis filmen bliver udsendt på samme tid på alle digitale platforme. Hvis det er tilfældet, så har biografen ikke en fremtid, for fremtiden kommer inden for en nær fremtid på to-fire år,” skriver Grasten.

Men sådan behøver det ikke at være, mener Grasten. Hvis biograferne omfavner de nye muligheder, så er der penge og filmsalg til alle:

”Hvis de ikke kigger bagud, men fremad. Så kan biografdrift blive en guldgrube for hele den danske filmbranche. Den samlede omsætning for filmen vil stige betragteligt til gavn for alle.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (57)
Gravatar

#21 kblood 7 år siden

Netflix og HBO giver jo netop biograferne konkurrence. Det er sådan virkeligheden er. Hvor er det lige du tror pengene som ikke går til biografer og blurays går til?

Ved Netflix og HBO er der meget færre mellemled, derfor kan de også gøre det som man førhen gjorde med Hollywood, biografer, filmselskaber osv. kan de gøre langt billigere. Eller måske ikke langt billigere, men billigere. HBO og Netflix er i det meste af verden og alt hvad de selv laver har de jo automatisk licens til at vise.

Så kort fortalt, så giver Netflix og HBO mere underholdning per time for langt færre penge, og da hjemmebiografer næsten er standard i dag, man kan få en 720p projektor med indbygget højtalere, Android og som kan lave en 300" skærm for 5000 kr. så de fleste kan have råd til en biograf oplevelse i hjemmet og der mangler ikke indhold at kunne se i hjemmet. Det gør så også at man har højere krav til at noget skulle være værd at tage i biografen for at se, det koster jo nemt 3 måneders Netflix eller HBO for EN film i biografen hvis man både skal se den i 3D og have popcorn og cola.
Gravatar

#22 Stetso-G 7 år siden

Kim, mit 'måske' i starten var ikke rettet mod noget du har skrevet. Det skal læses som "Måske ville der være flere.." med en indskudt sætning lige efter måske'et.
Det var slet ikke en kommentar om biografernes overlevelse, men en kommentar til det skidt, der bliver produceret i dyre domme, som biograferne bliver nødt til at vise, fordi der ikke, i min mening, bliver lavet nok film af en tilstrækkelig god kvalitet, der skulle retfærdiggøre at man indløste billet.

Og du er blind for forbrugernes ønsker og vaner, hvis du ikke tror, de digitale tjenester ikke også konkurrerer med biograferne. I sidste ende handler det om underholdning. Forbrugere har en vis portion tid til at have underholdning i. Der findes ikke en fast allokeret tidsramme dedikeret til biografen. Når vi er færdige med at bruge tiden på nettet, på at spille spil, på de sociale medier, på at gå i byen, på at gå på Pokemonjagt osv, så kan du bide spids på, at biograferne konkurrerer med stuealteret, når det angår, hvad vi skal bruge den resterende tid på.

At du ikke ved, hvad AMC er, og hvad deres programmer har betydet for hele serie-verdenen, gør det også ret tydeligt, at du ikke har noget begreb om, hvad der sker uden for biografens mørke.

Gravatar

#23 Kim Pedersen 7 år siden

#22: Jamen, så må biograferne jo klare sig ret godt i den konkurrence. Hvorfor skulle biografernes indtægter og tilskuerantal ellers være støt stigende? Mens home entertainment-sektorens indtægter er faldende? Det tyder da ikke på hårdere konkurrence overfor biograferne.

Din mening om biograffilmene må jeg tage til efterretning, men andre ser øjensynligt anderledes på det. Ellers ville tilskuerantallet i biograferne vel ikke være i stigning.

Mon ikke det er dig der forsøger at skabe din egen virkelighed, fjert fra realiteternes verden?

Næh, jeg vidste faktisk ikke hvad AMC er. Men tak for oplysningen. Så blev jeg så klog.
Gravatar

#24 Kim Pedersen 7 år siden

#21: Hvorfor er biografernes tilskuerantal så i stigning. Det tyder da ikke på hårdere konkurrence. Tværtimod. Det tyder da på at folk i større og større udstrækning vælger biograferne, frem for stuealteret.
Gravatar

#25 kblood 7 år siden

#24 Ahh, troede du skrev det var faldende, så der er bare mindre indtægt til biografer? Tja, det er nok ikke nemt at stoppe den trend.
Gravatar

#26 Kim Pedersen 7 år siden

#25: Det er helt sort, det du skriver. Jeg er tabt.

#21 og 25: Aner faktisk heller ikke hvorfor vi diskutere. I vil have de film I ikke gider se, hurtigere. Det giver ingen mening.
Gravatar

#27 Stetso-G 7 år siden

#23 Det er ganske rigtigt først og fremmest flowTV, der har bødet for det øgede udbud af alternative underholdningsmidler.
Og hurra for at biograferne klarer sig godt. Sidste år og i år. Men I er pressede. Pressede på at blive ved med at forny jer. Og løsningen er ikke at sætte billetprisen op, som I har gjort de sidste fem år.

Og et lille addendum til succesåret sidste år, hvor I rent faktisk solgte færre billetter pr. foreviste film end I gjorde for tre år siden. Dvs. biograferne klarer sig. Men det er ikke et vækstmarked. Netflix er i vækst.

Og du behøver såmænd ikke tage min holdning til filmene til efterretning. Der er alligevel ikke noget, du kan gøre der. Medmindre du vil til at producere film. Så spørger du bare. Jeg er et geni. Bare spørg alle på Filmz.... ;-)
Gravatar

#28 kblood 7 år siden

#26 Det du skrev, var det ikke at biografers andel af indtægterne fra at vise film blev mindre og mindre?
Gravatar

#29 Kim Pedersen 7 år siden

#27: Om du er et geni, vil jeg lade andre afgøre. Jeg kan blot konstatere at viden om filmbranchen er yderst begrænset. Det eneste der presser biograferne er folk der udtaler sig om emner de dybest set intet aner om. Biograferne solgte i år 2000 10,2 millioner billetter, det er steget støt til 14,2 mio. billetter i 2015. Foreløbig er 2016 på niveau med 2015.

Jeg kender ikke din definition på vækst, men vi andre anser biograferne for en branche i vækst. Biograferne omsatte kr. 450 mio. i 2000, sidste år over en milliard kroner. I realiteternes verden kaldes det vækst.

Du kan øjensynligt ikke begribe det kræver indtægter at producere film.

#28: Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Producentens indtægter fra biograferne stiger og stiger, hvorimod indtægterne fra home entertainment-sektoren falder og falder. Til trods for biografernes indtægter stiger, kan det desværre ikke opveje omsætningsnedgangen i home entertainment-sektoren. Derfor falder filmbranchens samlede omsætning. Jo mere de digitale medier omfavnes, des færre indtægter til filmindustrien. Det er faktum.
Gravatar

#30 Kisbye 7 år siden

Nu hvor Netflix, AMC og mellemmænd bliver nævnt, så er det jo ikke sådan at Netflix selv producere deres egne shows. De smider smider en pose penge efter det og så er der nogle produktionsselskaber der producere det for dem.
Lidt ligesom TV2 og DR benytter eksterne produktionselskaber til at producere det meste af deres indhold.
Netflix har for eksempel købt sig til rettighederne til tv-serien Rita som kører på TV2 og det bærer nu NETFLIX logoet, men det er jo stadig SF film der producere det.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: