Spider
Udgivet 28. aug 2003 | Af: Michael Andersen | Set på DVD
Filmen er en grim, asocial og dyster forestilling (malet i et sparsomt farvebrug), som gør den fuldstændig tro mod hovedpersonens mørke sindstilstand. Spider lider af skizofreni, men er ved hjælp af medicin i stand til at holde psykosen på afstand. Da han igen besøger barndomshjemmet, støder han også på sin besværet fortid – som han begynder at blande med nutiden. Han frasiger sig sin medicin – og falder tilbage til tidligere brugbare indviklede systemer.
Det er let at kalde handlingens simplicitet for triviel og forudsigelig, men den er lige så forgrenet som et spindelvæv – og akkurat lige så skrøbeligt. F.eks. vil det ødelægge oplevelsen at afsløre filmens mange intelligent udførte metaforer, da de alle er ledetråde til filmens altoverskyggende tema (som ikke skal afsløres her).
Spider taler ufatteligt sagte, og hans mumlen er vanskelig at tyde, men flere af filmens modstandere har energisk fremhævet at det lyder som: ”Filmkritikere elsker mig, fordi jeg er underlig, alene og bestemt ikke mainstream.” Retfærdighedsvis er der også en vis sandhed i denne fiktive replik. Det er rigtig nok fristende at hylde en film som tør gå imod strømmen. Men i dette tilfælde er afvigelsen fra normen netop en naturlig del af hovedpersons natur – og derfor også af den største berettigelse.
Med mindre man sidder i samme situation som Spider, er det på traditionelt vis umuligt at identificere sig med ham, da han lever i en opfunden verden af lukkede systemer som kun han finder mening i. Men ligesom alle Cronenbergs tidligere “helte” er Spider også en ødelagt sjæl som er udstyret med et specifikt behov – og når dette skal dækkes, nødvendiggør det amoralske handlinger. Og ved at gøre disse behov forståelige for publikum, er det også muligt at identificere sig med Cronenbergs anstødelige og amoralske personer. Til forskel for de andre “helte” er Spider dog Cronenbergs mindst forargelige figur, men mest farveløse til dato.
“Spider” ligger med sit dystre portræt af en forstyrret mand langt fra “Et smukt sind”s billedskønne og varmhjertet fortælling om John Nash – som led af det populære “elskværdig-filmtosse-syndrom” (irriterende i starten, men hjertevindende hen imod slutningen af filmen) – og det er selvfølgelig også derfor at man overdynger den ene med Oscars frem for den anden.
“Spider” er en indadvendt sort perle, og en af de mest udfordrende film jeg er stødt på i lang. Filmens gennemførte troskab mellem indhold og form fortjener den største pris. Det er også forfriskende at se en film som er fri for anmassende ordrer om hvordan man skal føle og hvad man skal mene om den. Jeg vil ikke påstå at man skal se “Spider” flere gange før man afgiver dom over den, men vil i hvert fald anbefale det.
Lydsporet er med andre ord udpumpet for varme som er helt i stil med filmen.
Udover en lille håndfuld trailere finder man et dansk produceret 20 minutters program – som giver et udmærket indblik i filmen – hvor der både tales med Cronenberg og skuespillerne. Og for en gangs skyld kan det af samme grund også betale sig at læse de medfølgende produktionsnoter.
Den amerikanske DVD-variant af “Spider” indeholder iøvrigt et interessant kommentarspor med David Cronenberg som desværre ikke er at finde i den danske udgave.
Klik her for at læse mere om David Cronenberg i Ugens filmz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet