Art Directoren Roger Christian, der flere gange har arbejdet sammen med instruktøren Ridley Scott, fortæller, at Scotts kommende “Alien”-prequel – måske ikke overraskende – vil blive i 3D.

Roger Christian, der fornyligt talte med Scott, antyder også, at der muligvis vil blive tale om en trilogi: ”… jeg håber, han genopliver tre film til. Fansene – alle – ønsker det.”

Den kommende film vil blive en forhistorie til Scotts egen klassiker “Alien – Den 8. passager” fra 1979, der lagde grundstenen for den omfattende franchise med de syreholdige rummonstre.

Filmen vil foregå omkring 30 år før den første film og fokusere på en enkelt alien.

Klik her for at læse flere nyheder om Ridley Scotts nye “Alien”-film
.



Vis kommentarer (152)
Gravatar

#121 filmz-Bruce 14 år siden

#120 Jeg vurderer så absolut 2001 A Space Odyssey højt, eftersom den altid er i min top 3 og hvem ved hvad dagsformen er om et år. Men Alien er ligeså høj kvalitet, og jeg er medvidende om, at den på ingen måder er en sammenlignelig film, hvor analysering og fortolkning er i centrum.

Til gengæld går alt op i en højere enhed i Alien, alle involverede produktions spor, hvor hver en sekvens er en personlig nydelse for mig at se og høre igen og igen. Scott viste for mig instruktør tæft, som på ingen måde lå under for Kubrick på toppen. Og gennemgangen af hele ekstra materialet for Alien har så absolut konsolideret den holdning.

Kubrick og Scotts arbejde på de to produktioner er en tour de force i ego'er, som ved hvad de vil og ikke skyr de højeste forhindringer for at nå deres mål. De er perfektionister til fingerspidserne, så nej, objektivt ser jeg ikke den store forskel på deres enorme bedrift, når jeg bagefter skal bedømme deres film. Det er enestående mesterværker begge to.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#122 BN 14 år siden

bruce (91) skrev:
Det var mere måden, som Cameron i mine øjne, endegyldigt fjernede det mytiske og perfekte over væsenet, vakt til live af Ash i denne superbe sekvens, ved at lade væsenet lade sig slagte i hundredevis og jage som flokdyr, uden den intelligens vi havde set i Alien.


Det er nu snarere MENNESKENE der bliver jaget i 'Aliens' end det er væsenerne - også selvom situationen kortvarigt bliver vendt på hovedet et par gange.

I 'Alien' gemte væsenet sig det meste af tiden og kom kun frem, når det så sit snit til at overrumple sine ofre. Overfladisk betragtet kunne det se ud til, at det var menneskene der -under deres gennemsøgning af rumskibet og bærende på flammekastere - var jægerne og væsenet der var den jagede. Men gennem sin musestille, snigende "gemme sig-komme frem og angribe-gemme sig igen"-taktik var det i virkeligheden væsenet der var jægeren. .... Og situationen er den samme i 'Aliens': Menneskene gennemsøger stedet i deres forsøg på at dræbe væsnerne, men det er reelt disse der er jægerne på grund af deres taktik med at gemme sig og pludselig kaste sig over deres ofre.

Så på den baggrund kan jeg ikke se, at væserne i 'Aliens' skulle være "uden den intelligens vi havde set i 'Alien'."

Deraf har vi jo også med Camerons valg en helt anden film, en helt anden genre og helt andre virkemidler og derved er filmene også nat og dag. Og derfor skelner jeg også så stærkt imellem dem.


Jeg vil nu ikke sige, at jeg oplever det som "en helt anden genre" med "helt andre virkemidler". Specielt i den sidste del af 'Alien' fra da Ellen Ripley for alvor træder i karakter, er stemningen, billederne og spændingen meget lig det, vi ser i 'Aliens', hvilket skyldes, at James Cameron har taget den mest dramatiske eller actionfyldte del af Ridley Scott's film og bygget videre på de muligheder, som dette gav eller inspirerede til.

Indholdsmæssigt synes jeg ikke, der er den store forskel på de to film. Forskellen vedrører det rent stilistiske: 'Alien' vægter suspense højest og bruger stilheden og ensomhedsfølelsen i rummet som virkemidler, mens 'Aliens' lægger meget vægt på action, uden dog at glemme at genbruge en række virkemidler fra 'Alien': den klaustrofobiske følelse i de mørke gange og på den mørke, tågede planet - det at vi aldrig ser væsenerne i fuld belysning, men altid i mørke eller halvmørke - effekten af dyb stilhed mens fjenden betragtes og næste skridt overvejes
i 'Alien' har vi slutsekvensen hvor Ripley opdager væsenet og kravler i dragten, men vi 'Aliens' har scenen hvor Ripley og Newt kommer ind og ser stedet hvor dronningen og æggene befinder sig
- og de sidste stille, ikoniske billeder af
Ripley & Co. der gør sig klar til hypersøvn.


Alle har et valg og det valg blev allerede taget med valg af instruktøren. Cameron, som absolut ikke var et valg om at fortsætte i originalens fodspor.


Nemlig. Så slap vi for en fantasiløs gentagelse. Endnu et uvidende og uforberedt hold fragtarbejdere havde godt nok været en dødssejler! .... Næh, man tog konsekvensen af begivenhederne i Scott's film og sagde: 'Hvad ville logisk set være det næste der skete, når Ripley vågnede af hypersøvnen?'

Ja og bigger is better indebærer så i min verden ikke per automatik, at borge for en bedre film.


Absolut enig.

Coolness, sejhed, ikonisk og oneliners kan være nok så "Orv hvor fedt!"


Karakteren Ripley har andre og mere fremtrædende egenskaber end "sejhed". Hun er i nogen grad traumatiseret, vred, følelsesladet og fremfor alt meget menneskelig. (Jeg kan godt lide den måde hvorpå hun bliver en ny mor for Newt.) Ja, hvad personlighed angår, har hun ikke ændret sig i forhold til 'Alien'. Det er kun visse handlinger man ikke har set hende udføre før, hvilket jo mest skyldes, at hun ikke havde de samme våben eller midler til rådighed i 'Alien'.

Når det gælder marinerne, så ligger det jo (som tidligere nævnt i et andet indlæg) i deres natur at være seje eller rettere hårdføre. Personligt bryder jeg mig ikke om den der militære jargon, som især amerikanske jægersoldatere o.lign. oplæres til. Den får dem til at fremstå lidt stupide og endimensionelle, men jeg accepterer, at en film som 'Aliens' bruger denne omstændighed i skildringen af en gruppe marinere, der tilfældigvis befinder sig et sted ude i verdensrummet i stedet for her på jorden.

... holdt op mod en original, som er så ... original, at alle sci-fi film siden har stjålet med arme og ben fra Ridleys billedside og "lånt" med rund hånd, så er de to film kun beslægtede i franchise regi, men på ingen måde i eksekvering. Det er to HELT og aldeles forskellige film


Ja, teknisk og stilistisk set er de meget forskellige, omend der bestemt også er lighedspunkter, som jeg har berørt lidt længere oppe.

Jeg er glad for at BEGGE film eksisterer. Næste gang vil jeg se de to film lige efter hinanden samme aften. :-)

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#123 filmz-ab 14 år siden

Præcis BN. Jeg er enig i stort set alt her. Ripley er ikke bare blevet en bad ass motherfucker, men er blevet mere hårdhudet med det hun har oplevet fra den første. Du er ganske korrekt inde på trauma og kærlighed til den lille pige - hun er så også mere central i aliens, men hun får virkelig lov til at udfolde sig bedre, og derfor vinder hun for mig mere her. Oveni hun også er sej og handekraftig :-) Det kan jeg li'.

Bruce:

Som sagt, fint nok du synes Alien er så stor og god. Jeg kan skam godt se dens kvaliteter og det har jeg kunnet i mange år, så.

You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#124 filmz-Bruce 14 år siden

bn (122) skrev:
Det er nu snarere MENNESKENE der bliver jaget i 'Aliens' end det er væsenerne - også selvom situationen kortvarigt bliver vendt på hovedet et par gange.


Jeg tænker nu mest på sekvensen, da der opstilles disse bevægelses super guns, som mejer dem nej. Jep det var intelligent nok af væsenerne, hvis dette var den eneste mulighed for at komme ind. Men punkt 1, så røg Ash's udsagn endegyldigt af helvede til, som netop var en allerhelvedes fed pointe. Punkt 2, de var ikke så skide intelligente alligevel, hvis de løber rundt med syre indeni sig, som kunne få dem igennem enhver konstruktion, hvis de nu var disse totalt kyniske jægere. Men så ville man jo heller ikke få mulighed for at bruge Big Motha Fucka guns. Så hellere underløbe den mytologi, som netop gjorde alien væsenet særdeles cool. Punkt 3. Hvis Ash mente noget andet med "it can't die" end rent fysiologisk, hvilket trods alt giver mening uanset dens panser og fysiologi er imponerende, så må han have hentydet til dens måde at jage på, hvor vi i Alien aldrig ser væsenet BORTSET FRA, når det er endegyldigt GAME OVER MAN, for dem den jager. DEN opfattelse får man aldrig i Aliens.

Så på den baggrund kan jeg ikke se, at væserne i 'Aliens' skulle være "uden den intelligens vi havde set i 'Alien'."


Så på den baggrund kan jeg sagtens se, at væsenerne i 'Aliens' er "uden den intelligens vi så i 'Alien'". Den mangel på respekt for mytologien synes jeg er synd, da det netop er denne som gør frygten for væsenet totalt. Cameron ganger med 1000 og det er MEGET effektfuldt, men det gør desværre også en mere immun overfor væsenets potentiale, når de mejes ned og køres ned så let og effektivt, som det er tilfældet i Aliens.

Jeg vil nu ikke sige, at jeg oplever det som "en helt anden genre" med "helt andre virkemidler". Specielt i den sidste del af 'Alien' fra da Ellen Ripley for alvor træder i karakter, er stemningen, billederne og spændingen meget lig det, vi ser i 'Aliens', hvilket skyldes, at James Cameron har taget den mest dramatiske eller actionfyldte del af Ridley Scott's film og bygget videre på de muligheder, som dette gav eller inspirerede til.


Ja jeg ser dem værende ret markant forskellige i og med de valg instruktørerne nu engang tager/har taget undervejs. Man er fanget i gyseren i Alien, for Ripleys valg er begrænsede og vi har som publikum ikke hendes våben at falde tilbage på, men ser hende som "helt nøgen", hvis eneste chance er at undgå konfrontation med væsenet. Modsat har "væsenet" allerede fået pillet den mytiske glorie af i Aliens og hvor Ripley i den grad [url= under yderst private former[/url] på nervepirrende vis sidst i Alien, så er det uundgåeligt, at det ikke ender i et "larger than life" crescendo, når Cameron bygger op. Det er en verden til forskel, hvad der udspiller sig i de genkendelige omgivelser.

Indholdsmæssigt synes jeg ikke, der er den store forskel på de to film. Forskellen vedrører det rent stilistiske: 'Alien' vægter suspense højest og bruger stilheden og ensomhedsfølelsen i rummet som virkemidler, mens 'Aliens' lægger meget vægt på action, uden dog at glemme at genbruge en række virkemidler fra 'Alien': den klaustrofobiske følelse i de mørke gange og på den mørke, tågede planet - det at vi aldrig ser væsenerne i fuld belysning, men altid i mørke eller halvmørke - effekten af dyb stilhed mens fjenden betragtes og næste skridt overvejes
i 'Alien' har vi slutsekvensen hvor Ripley opdager væsenet og kravler i dragten, men vi 'Aliens' har scenen hvor Ripley og Newt kommer ind og ser stedet hvor dronningen og æggene befinder sig
- og de sidste stille, ikoniske billeder af
Ripley & Co. der gør sig klar til hypersøvn.


Kommer nok ikke som årets overraskelse, at jeg igen er helt uenig :) Ikke i at Cameron selvfølgelig genbruger, for settings er jo geniale. Men eksekveringen er og bliver som himmel og jord og det er fint nok, netop fordi instruktørerne vil noget helt forskelligt og de bruger deres virkemidler forskelligt for at nå målene. Stilen er visuelt meget lig hinanden, men billedkompositionerne, brugen af lys og skygge og sidst men ikke mindst, så sandelig opbygningen af suspense, er meget forskellig. Ridley bevæger sig på den yderste kant af nålen hele tiden, til Hitchcocks mantra om IKKE at lade bomben under bordet sprænge, mens det er et rollercoaster ride i Aliens.

Nemlig. Så slap vi for en fantasiløs gentagelse. Endnu et uvidende og uforberedt hold fragtarbejdere havde godt nok været en dødssejler! .... Næh, man tog konsekvensen af begivenhederne i Scott's film og sagde: 'Hvad ville logisk set være det næste der skete, når Ripley vågnede af hypersøvnen?'


Det er heller ikke på nogen måde, hvad jeg efterspørger. Jeg er ikke utilfreds med Aliens på nogen måde. Jeg ser blot Alien som den bedre og mere vellykkede film, når jeg skal vurdere dem overfor hinanden og Scotts vision, som den markant mest interessante.

Jeg er glad for at BEGGE film eksisterer. Næste gang vil jeg se de to film lige efter hinanden samme aften. :-)


Det vil jeg også! Juletid 2010, når den nye version er ude. Du er meget velkommen til at komme forbi og holde i hånd :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#125 filmz-ab 14 år siden

bruce (124) skrev:
men det gør desværre også en mere immun overfor væsenets potentiale, når de mejes ned og køres ned så let og effektivt, som det er tilfældet i Aliens


Så nemt går det nu ikke til.. Vi ser også f eks, hvor intelligente aliens er, da det ene sidder i det rumskib, som forhindrer det at lette, hvor gruppen bliver isoleret. Også den intese scene, hvor scenen er rød, hvor gruppen bliver fanget i et rum, med deres tracker, som indikerer aliens er på færde, hvorefter de så dukker op på loftet. Disse scener er altså sindssygt suspense-fulde og så intense, at jeg virkelig sidder på kanten af sædet hver gang. Jeg synes Cameron er en mester i at opbygge spænding, efterfulgt enten af jagt eller action. Det samme gælder terminator, hvor scenerne i kælderen næsten er ulidelige at se på. Så jeg er helt uenig i, at spændingen ikke er til stede, og kun er erstattet af action nonstop.


bruce (124) skrev:
Det vil jeg også! Juletid 2010, når den nye version er ude


altså blu ray?
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#126 BN 14 år siden

bruce (124) skrev:
så røg Ash's udsagn endegyldigt af helvede til, som netop var en allerhelvedes fed pointe.


Det var blot HANS vurdering, HANS gæt. Og det gjorde de andre (og publikum) bange. Men
Ripley fik jo has på væsenet alligevel ... medmindre man da forestiller sig at det overlevede turen ud i verdensrummet. ;-)


Cameron ganger med 1000 og det er MEGET effektfuldt, men det gør desværre også en mere immun overfor væsenets potentiale, når de mejes ned og køres ned så let og effektivt, som det er tilfældet i Aliens.


Hmm ... tjah, oplevelsen heraf er jo selvfølgelig individuelt betinget.

Jeg for mit vedkommende må ihvertfald sige, at jeg er alt andet end immun overfor de syreholdige væsener, bideglade væsener, som jo kan komme frem overalt, er nærmest ustoppelige og kun tænker på én ting: at dræbe menneskene. "Let" er nok det sidste ord jeg vil bruge om opgaven med at udrydde væsenerne. Skyder man mod dem på nært hold, bløder de på dig - ikke blod, men syre. Får de du dræbt én af dem, dukker dens afløser op lige om hjørnet. Skyder du for vildt og voldsomt mod dem med dit såkaldte "supervåben", står du pludselig tilbage med et tomt magasin og et monster, der ikke har tænkt sig at skyde tilbage, men bide dig ihjel. ... Da
Bishop bliver flået midt over, sidder jeg heller ikke ligefrem og tænker: 'Nej, hvor det går let med at ordne de der uhyrer!' ;-)


Hvorfor skulle man i øvrigt ikke kunne køre dem over? ;-)

Det vil jeg også! Juletid 2010, når den nye version er ude. Du er meget velkommen til at komme forbi og holde i hånd :)


Hehe .... tak. Det er tanken der tæller. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#127 filmz-ab 14 år siden

Ingen let opgave, som du fint opsummerer. Og netop detaljer som syre gør, at våben og soldaterne ikke blot er overlegne skiderikker i bedste Commando stil (jo udadtil), så jeg vil da helt klart sige, at Cameron har læst på lektien og vidste nøjagtigt, hvordan en efterfølger skulle se ud, og tog de bedste ting med, og gjort den mindst ligeså mindeværdig som originalen, og der er tale om nogle af de bedste fortsættelser i historien. Fincher forsøgte med del 3 at ligne for meget den første, og se hvordan det gik til.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#128 BN 14 år siden

a@babo (127) skrev:
Ingen let opgave, som du fint opsummerer. Og netop detaljer som syre gør, at våben og soldaterne ikke blot er overlegne skiderikker i bedste Commando stil (jo udadtil), så jeg vil da helt klart sige, at Cameron har læst på lektien og vidste nøjagtigt, hvordan en efterfølger skulle se ud, og tages de bedste ting med, og gjort den mindst ligeså mindeværdig som originalen, og der er tale om nogle af de bedste fortsættelser i historien.


Ja, Cameron står for to af filmhistoriens bedste fortsættelser: Aliens og T2. Og det er i sig selv noget af en præstation.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#129 filmz-ab 14 år siden

Jup - og til en vis grad overgår de rent faktisk originalerne.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#130 BN 14 år siden

a@babo (129) skrev:
Jup - og til en vis grad overgår de rent faktisk originalerne.


Det er jeg enig med dig, at T2 gør. Men i tilfældet med 'Aliens', synes jeg blot, at den er LIGESÅ god som 'Alien'. De to Alien-film har efter min mening hver deres styrke. Jeg synes dog som sagt ikke, de INDHOLDSMÆSSIGT er helt så forskellige som bruce gør. For mig er det brugen af karakteren Ellen Ripley, kontinuiteten i plottet fra film til film, den visuelle lighed der trods alt også er og hver instruktørs særegne bidrag der betyder noget.

Etterens stil passede perfekt til dens plot; og det samme kan siges om toeren. Hovedvægt på suspense i den første film; hovedvægt på action i den anden film. Men det betyder ikke, at etteren er blottet for actionelementer, eller at toeren er blottet for suspense. At fremstille det sådan, er i mine øjne at oversimplificere.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: