De har flere fjender end venner på årets filmfestival i Cannes. Det fik den første af to film fra Netflix i den prestigefulde Guldpalme-konkurrence at mærke, da den blev vist frem i forkert format til vilde buhråb.

Se også: Jury-formand diskvalificerer Netflix-film på forhånd til Den Gyldne Palme

Det er The Hollywood Reporter, der skriver, at Bong Joon-hos “Okja” fik en hård start på festivalen, da Palais-biografens tekniske personale havde indstillet formatet forkert, således toppen og bunden var skåret væk.

Fejlen blev dog opdaget, og “Okja” blev begyndt forfra, hvor der var både jubel og buhråb fra salens anmeldere, da Netflix-logoet løb over skærmen.

Straks fik en konspirations-teori liv om, at biograf-personalet bevidst forsøgte at sabotere visningen for Netflix-filmen. Det har Netflix dog ikke ønsket at kommentere på, imens Cannes-ledelsen har undskyldt.

Den franske filmbranche er som bekendt stor modstander af Netflix-film i konkurrencen, hvilket har medført en regelændring til næste år. Til den tid skal konkurrence-film have en fransk biograf-premiere, hvilket i realiteten udelukker Netflix.

“Okja” får premiere på Netflix d. 28. juni.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (113)
Gravatar

#71 Kim Pedersen 7 år siden

#67: Puha, den er svær denne her. Jeg præsenterer ufravigelige fakta fra en branche du kun i yderst beskedent omfang kender til og du møder mig med lægmandsræsonnementer og udokumenterede påstande fra en fantasiverden.

Jeg har aldrig udtalt mig om ’dårlig smag’. Det er grebet ud af luften.

Prøv og hør: Danske film ligger ikke på nogen illegal tjeneste mens danske film vises i biograferne. I samme øjeblik filmene udsendes på talrige legale platforme, opstår filmtyverierne i Danmark, af danske forbrugere.

Hvordan pokker forestiller du dig man kan bekæmpe illegale sider med fri tilgængelighed? Ovenstående beviser jo det ikke kan lade sig gøre.

Anti-piratgruppen forsvandt fordi navnet var uhensigtsmæssigt og blev erstattet af Rettighedsalliancen. Dine gætterier omkring årsagen er helt fejlagtig og har intet med Rettighedsalliancens arbejde at gøre.

#69: Læs ovenstående.

#67 og #69 ønsker jo præcis de tilstande, som fik musikindustrien til at miste 70 procent af sine indtægter. I må have forståelse for at filmbranchen ikke ser det som en attraktiv vej. Og det bør i faktisk også selv være glade for. Så kan det nemlig ikke lade sig gøre at have en bæredygtig filmproduktion og alle de spillefilm, I er så glade for at se, kan I vinke farvel til.
Gravatar

#72 Nagash 7 år siden

#71 - Rettighedsalliancen er også død nu, blot til info. Det fordi advokatfirmaet bag var bundkorrupt og aldrig betalte en skid til rettighedshaverne af de få penge de hev hjem, samt snød og løg med bevisførsel. Johan Schlüter og co. er/var langt værre, end dem de jagtede. Det er som at sætte ræven til at vogte høns.
Så hvis jeg var i din branche, så ville jeg gøre ALT for at distancere mig fra dem. Ikke bruge dem til at påvise din side af sagen.

Men udover det, så er det faktisk et punkt, jeg kan følge din problemstilling i. Altså at samtidig biograf- og hjemmevideopræmiere (kalder der hjemmevideo, for at dække over både BD og VOD), vil unægtelig give problemer med pirateri, på en måde filmbrachen ikke har prøvet før. Der hvor vi så nok ikke er enige, er at jeg ikke er sikker på det ender som et problem, som egentlig kan mærkes på bundlinjen.
Gravatar

#73 kblood 7 år siden

#66 Hvad fanden? Nu skriver du sku direkte at jeg lyver. Jeg arbejdede i en biograf og er nu nød til at stille spørgsmålstegn ved hvor meget du selv ved om den industri du arbejder i?

Til den første Shrek film blev der lavet grønne popcorn.

Jeg ved ikke om der har været kræv direkte til billetpriser, men der har været krav til at en film skulle vises i den største sal eller en af de største sale.

Ved så ikke om det du skriver kommer fra uvidenhed eller om det kommer fra at du simpelthen bare lyver om det. Minder mig om en artikel du skrev om hvordan billetsalget i Danmark var på sit højeste i 30 år, og det var så i 2013, så der lige netop blev undgået at få 3 meget vigtige år for biograf billet salget med fra 1980 til 1982. Pænt misvisende statistik at bruge.

Og nej, pirateri er ikke noget større problem, selvom du bliver ved med at påstå det. Selvfølgelig bliver en film ikke piratkopieret før den er tilgængelig på en måde den kan piratkopieres, men så formoder du jo så at det som de film bliver piratkopieret er et direkte tab for film industrien, som om at alt dette var tabte salg.

Det er jo direkte latterligt at læse disse holdninger. Du bliver ved med at påstå at det jeg skriver ikke har hold i virkeligheden, men jeg bliver nød til at sige at det nu virker til at være dig som har det problem. Spørgsmålet er så om du er bevist om det eller ej,
Gravatar

#74 Mejse 7 år siden

#73 bare af nysgerrighed men hvor lang tid siden er det du arbejdede i biograf ? vil så også sige at det at der blev lavet grønne popcorn til en shrek film jo ikke viser en tendens til at der er krav om det til mange eller bare mere en den ene film :)
Gravatar

#75 Justin 7 år siden

Mejse (70) skrev:
#69 tja tror da ikke der er nogen der klager over manglende salg ?

jamen jeg er helt enig hvis det man vil have ikke er tilgængeligt så finder folk alternative metoder at se det på :) tja ruten er den samme men føler ikke helt at det er en sammenligning man kan lave da meget mere er tilgængeligt og altså personligt ser jeg ikke rigtigt alternative metoder er en stor hæmsko for film branchen :) i forhold til hvor mange der ser film virker det småt....der hvor ruten ændre sig er jo at musik branchen blev overrumplet af det og så kom musik streaming lige bagefter og det var det der stod for nedgangen i indtægter og det er jo lige netop det filmbranchen undgår ved at holde fast i biograferne :) hvis musik havde haft noget som biografer (koncerter kan man kun holde en af ad gangen) havde det jo også set helt anderledes ud


Kim klager ofte over manglende salg i home entertainment-sektoren
jeg tror jeg har fundet grunden til manglende salg ...
tomme hylder !

bedre forklaret her
http://theoatmeal.com/comics/game_of_thrones

Det største problem ved biografen er af finde en visning der passer, hvis en film kun går på hverdags aftener klokken 21:00 i en uge så kan det være af få den set, biografen ser af den ikke sælger nogen biletter og hiver den af plakaten og så havner den i den døde periode, hvor man hverken kan købe eller se den ...

Gravatar

#76 Justin 7 år siden

#67
ja den er svær, helt enig
men ufravigelige fakta... og fantasiverden, har du overvejet af stikke hovedet ud af branche kontoret og opleve virkeligheden ?

ja, du brugte ikke ordet -dårlig smag- men "At du foretrækker film som i overvejende grad er blevet dårligt modtaget af både publikum og anmeldere"
Hvilkent jeg vil sige er en pæn måde af sige præsis det samme på

"Anti-piratgruppen forsvandt fordi navnet var uhensigtsmæssigt" måske eller måske var det fordi som finans.dk skriver
Skandaliseret advokatfirma er lukket efter gigantisk svindelsag
jeg tror mere på mulighed nummer to

som jeg allerede har skrevet i #67
Lad mig gætte
1: det internationale marked for danske film generelt er så lille at det ikke er målbart
2: derfor er dem der laver alternativ distribution af danske film så langt nede i fødekæden, at de ikke har mulighed for at få dem før
Gravatar

#77 Mejse 7 år siden

#75 han klager jo ikke over salg i homeentertainmentsektoren han kostatere procentdelen af indtægter film laver er faldende der :) tror han ville være okay tilfreds med hvis film lavede 100% af deres indtægter i biograferne :P

hahahahahah :D
tja meget sigende :)
men okay lad os få kortene på bordet hvad helt præcist er det der ikke er tilgængeligt af film i danmark ? er støt på mange serier der ikke var men tror aldrig jeg er støt på film :)
Gravatar

#78 Kim Pedersen 7 år siden

Da denne tråd nu er nået nye højder for den festforestilling af faktuelt forkerte udsagn fra Filmz-brugerne, som debatter på denne side altid udvikler sig til, er her sidste kommentar herfra.

#71: Rettighedsalliancen lever bestemt i bedste velgående. Johan Schlüter har intet med Rettighedsalliancen at gøre. FAKTUM!

http://rettighedsalliancen.dk/

Det virker som om du taler filmtyveres sag, så derfor vil jeg udlade yderligere kommentarer i den henseende, men blot orientere om at alle undersøgelser på området på området taler i mod dig. FAKTUM!

#73: Jeg har aldrig påstået du er en løgner. Jeg har blot skrevet at du har yderst begrænset kendskab til det du skriver om. FAKTUM!

De grønne popcorn til ”Shrek” var et tilbud til biograferne som de kunne sige ja eller nej til. Ingen tvang eller krav. FAKTUM!

Nu skriver du pludselig at du faktisk ikke ved om der har været krav til billetpriserne. Det er jo ligesom dit hovedargument for monopol og kartelvirksomhed, du nu selv punktere. Og godt det samme, det er nemlig også i strid med konkurrencelovgivningen. FAKTUM!

At en filmdistributør har krav til størrelsen på den sal selskabet ønsker sin film opført i, har intet med monopol eller kartelvirksomhed at gøre. FAKTUM!

Hvem der er uvidende, vil jeg lade andre afgøre.

Så længe grundlaget for en statistik er nøje beskrevet, herunder den periode der indgår, kan den aldrig blive misvisende. Det er jo blot det faktuelle grundlag statistikken bygger på. FAKTUM.

Kan du venligst angive PRÆCIS hvor det fejlagtige i mit udsagn om at det var det bedste år i 30 år?

#75: Tomme hylder har intet med denne problematik at gøre. Tværtimod. Forbrugerne har aldrig haft så let til adgang til så mange film til så billig en pris. Årsagen til nedgangen i indtægterne fra home entertaiment-sektoren er at folk ikke betaler ret meget for at se filmene. FAKTUM!

#76: Jeg har bestemt aldrig skrevet at jeg foretrækker film som i overvejende grad er blevet dårligt modtaget af både publikum og anmeldere.” FAKTUM!

Rettighedsalliancen lever bestemt i bedste velgående. Johan Schlüter har intet med Rettighedsalliancen at gøre. Nu bør jeg jo nok kende årsagen til navneændringen end de gætterier som præsenteres. Årsagen til nævneændringen er at filmbranchen ikke ønsker at glorificere tyveknægtene som ”pirater”. FAKTUM!

http://rettighedsalliancen.dk/

Jeg er forbløffet over du ikke kan forstå den overordnede udfordring dansk film sidder midt i.

Men fortæl mig venligst hvordan det kan være at filmtyverierne på danske film først opstår når de netop er let tilgængelige på talrige digitale legale platforme?

Forstår du da ikke at filmtyverier først opstår når danske film ER tilgængelige på legale tjenester? Hvad skulle det så hjælpe at udsende dem hurtigere? Blot at filmtyvene får endnu tidligere adgang til danske film. At det skulle resultere i flere indtægter bliver jo her modbevist. FAKTUM!

#77: Nej, jeg vil bestemt ikke være tilfreds med at biograferne stod for 100% af filmproducentens indtægter. Det betyder jo at film ikke kan produceres. For at film kan produceres kræver det indtægter fra talrige kilder. Både biograf, dvd, vod, svod og tv. Biografernes andel af producentens indtægterne er i stigning, home entertainment-sektores andel af filmproducentens indtægter er i fald. Dét er problemet Producentens indtægter til spillefilm fra home entertainment-sektoren er i fald. FAKTUM!
Gravatar

#79 Mejse 7 år siden

#78 nu går du jo helt faktum amok :) men hvordan er hvad du lige sagde omkring at film ikke ville blive kunne produceret hvis biografer stof for 100% af indtægterne et faktum ? altså det ville kræve at indtægterne fra biograferne steg betragteligt men eftersom at det var en tanke og ikke har noget med faktum at gøre så skulle du måske lige slappe lidt af FAKTUM :) plus at jeg jo faktisk forsvaret hvad du havde sagt så igen slap lige lidt af FAKTUM :)
Gravatar

#80 Geekalot 7 år siden

#78 Det må være dejligt bare at forvrænge det en anden har skrevet så det passer ind til det man selv syntes hva ?
Du i undertal herinde, det et FAKTUM
At vi andre ikke aner en skid og du ved det hele..... Er åbenbart også et FAKTUM....
Må ærlig inderømme jeg kan godt forstå når folk opgiver at diskutere med dig, for der kun en der altid har ret...... Men det må jo egentlig også være rar altid at have ret....

Skriv ny kommentar: