Susanne Bier blev med “Hævnen” natten til mandag den kun tredje dansker, der igennem tiderne har vundet Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film. De tidligere vindere var Bille Augusts “Pelle erobreren” og Gabriel Axels “Babettes gæstebud”.

Derudover blev “Kongens store tale” – ikke helt uventet – aftenes store vinder i flere af de øvrige store kategorier – årets film, bedste instruktør (Tom Hooper), bedste manuskript og bedste mandlige skuespiller (Colin Firth).

Oscaren for bedste kvindelige skuespiller gik til Natalie Portman for “Black Swan”, mens bedste kvindelige birolleskuespiller blev Melissa Leo for “The Fighter”.

Christian Bale fik prisen for bedste mandlige birolleskuespiller for “The Fighter”, og bedste animationsfilm blev “Toy Story 3”.

Inception” modtog fire priser – for bedste cinematografi, lydmix, lydredigering og visuelle effekter.

Se også: Benways Blog: Oscaruddelingen 2011 – disse film bør vinde.



Vis kommentarer (134)
Gravatar

#121 Lord Beef Jerky 13 år siden

#120 Næh jeg gider ikke!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#122 Verbal 13 år siden

Jeg synes også, at "The Social Network" var den rigtige vinder for bedste score. Jeg er enig i, som der er nogen der fremhæver, at det ikke er et score, som man typisk smider på anlægget, det er det for minimalistisk til. Men når scoret sættes sammen med filmen, så synes det er den perfekte underlægningsmusik.
And like that... he's gone.
Gravatar

#123 Highland Park 13 år siden

Elwood, hiver du ikke lige en billedtekst op af hatten til nedenstående?
http://petepec.tumblr.com/post/3588327848/sheepdea...

:)

Ind imellem lyder det som om, at folk forveksler bedste score med bedste soundtrack.

Jeg er i øvrigt ved at lytte til "How to Train Your Dragon".
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#124 elwood 13 år siden

For mig og se er scoret, det man høre under filmen altså musikken ikke sangene, og soundtrack er alle sangene, at man så nogen gange har begge ting på samme cd kan så forvirre lidt, det sådan jeg altid tænker det hvertfald.

Enchanted f.eks. bare lige for og tage et andet eksemple, her har man først sangene fra filmen, og så kommer scoret, altså den musik man høre under selve filmen, hvor der ikke synges.

Er på vej hjem så småt, måske kommer jeg på noget mere...

Stop poking me Mr. Bale I will not make you a theme!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#125 Highland Park 13 år siden

#124: Det er mit indtryk, at betegnelserne bruges lemfældigt, men i de tilfælde hvor både en films score og en samling af sange, der enten er brugt i eller inspireret af (afgjort den mest tåbelige måde at lukrere på det originale produkt) filmen, så benyttes forkortelsen OST typisk om førstnævnte, derfor kalder jeg også det for et soundtrack. Jeg kan huske, at Michael tidligere har redegjort for den korrekte brug af de forskellige betegnelser, jeg skal bare lige finde indlægget. Ellers har han sikkert ikke noget imod at gentage stoffet. ;)

Stop poking me Mr. Bale I will not make you a theme!
He he... :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#126 MMB 13 år siden

Bruce (116) skrev:
#115 Wow! Raiders, som i mine ører er hans fedeste score, tabe til Chariots.

[url= en ting at sige til[/url]!


Chaiots of Fire's score er da legendarisk. Man kan efterhånden ikke tælle antallet af gange, det her stykket musik er blevet brugt:
Gravatar

#127 Bruce 13 år siden

#126 Det er det så absolut og hvis modstykket ikke var John Williams bedste score, så ville jeg sandelig også anerkende den. Men som stor elsker af Korngolds filmmusik, finder jeg lærlingen Williams' eventyrlige og legesyge "Raiders" klasser bedre.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#128 MMB 13 år siden

#127

Mit pointe er bare, at begge scores tydeligvis er utrolig høj klasse, og at det efter min mening derfor sagtens kan retfærdiggøres at give Oscaren til Vangelis såvel som John Williams, der i forvejen bader i Oscars. (Og ja, jeg ved godt, at det, at John Williams på dette tidspunkt allerede havde vundet 2 Oscars, ikke skal have indflydelse på valget af bedste score.)
Gravatar

#129 Bruce 13 år siden

#128 Chariots er et rigtig godt score, men er i mine ører qua det elektroniske islæt også tæt knyttet til en tid og trends, nøjagtig som Blade Runner, selvom jeg synes Vangelis var fremragende valg til filmene. Jeg var helt sikkert vild med scoret dengang, men i dag falmer stykket for mig, når det direkte skal stå overfor tidsløsheden i et Williams score. Det er svært at fucke med et symfoniorkester og et fuldgyldigt klassisk Williams score i rendyrket Korngold stil. Efter 30 år er det stadig ekstatisk, når introen til Raiders sætter ind.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#130 elwood 13 år siden

Hehe jeg var til Filmkoncert i musik huset, og efter og ha hørt en masse godt musik, også en del jeg ikke havde hørt før Cinema Paradisio f.eks. programmet var ved og være slut, folk ha givet stående bifald, og orkstret var gået ud, man blev ved med og klappe, og efter lidt tid kom de ind igen (self. planlagt) men aligevel, satte sig ned... og så hørte man Da dada da da dada daa, og så skulle vi ud på eventyr med, manden med hatten (ham den anden ikke Mr. Bogart) der er altså noget specielt ved og høre det theme spillet live 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: