Fighter, The
Udgivet 9. feb 2011 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Der findes groft sagt to slags boksere i Hollywood. I det ene ringhjørne står Rocky Balboa, den fattige og sympatiske underdog, der imod alle odds vinder mesterskabet og pigen til sidst. I det andet hjørne hænger den psykotiske og paranoide bokser Jack LaMottas liv i tovene, mens handlingen slæber sig af sted gennem betongrå socialrealisme. Mark Wahlbergs bokser i “The Fighter” står et sted midt imellem “Rocky” og “Raging Bull”. Og dér befinder han sig egentlig meget godt.
“The Fighter” er et klassisk sportsdrama lige efter Hollywoodbogen, og historien om den fattige boksers hårde vej til succes er så velkendt, at man til tider næsten kan høre “Rocky”-temaet blive spillet i baggrunden. Men bag feel good-historien ligger stofmisbruget, fattigdommen og de knuste drømme konstant og lurer. Det er Mickeys gradvise erkendelse af, at familien nogle gange må komme i sidste række, hvis han selv vil stå forrest i køen til at vinde mesterskabet, der er filmens egentlige drivkraft.
Melissa Leo er fremragende som den storrygende, temperamentsfulde hønemor Alice, der med en drink i sin ene hånd, en smøg i den anden og et ordforråd, der ville gøre selv Joe Pesci misundelig, er indbegrebet af white trash. Og Amy Adams er ligeledes overbevisende som kæresten Charlene, der har det mere end almindeligt svært ved at komme overens med Mickeys familie og i særdeleshed svigermoderen fra helvede.
“The Fighter” er en film, der formår at løfte en lidt ordinær og klichefyldt historie til uanede højder, og det skyldes ud over fabelagtigt skuespil ikke mindst instruktøren David O. Russells evne til at iklæde de tragiske skæbner en hjertevarme og en humor hele filmen igennem. Som når moderen banker på hjemme hos sin ældste søn Dicky, og han i desperation tager springet ud fra vinduet på 2. sal og ned i en container for at skjule, at han er på crack. Det er tragisk og hylende morsomt på samme tid og et godt billede på filmens evne til konstant at krydre den grå socialrealisme med humoristiske lysglimt.
Filmen kunne nemt være endt som en dyster fortælling om en boksers hårde kamp for at slippe ud af kløerne på sin dominerende familie. I stedet er den blevet en optimistisk, tankevækkende og overraskende sjov film om en familie, man elsker at hade og hader at elske. Det kan godt være, at “The Fighter” placerer sig lige imellem “Rocky” og “Raging Bull”, men det fremragende skuespil, den stilsikre instruktion og den medrivende, humoristiske historie gør, at filmen i sidste ende sagtens kan stå på egne ben.
Se også: Filmz TV: “The Fighter” slår fra sig – boksefeber i Hollywood.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet