Når Tom Hanks gentager sin rolle som Robert Langdon i “Engle og dæmoner”, Sonys opfølger til filmatiseringen af Dan Browns spændingsroman “Da Vinci mysteriet”, bliver han formentlig den højst betalte skuespiller nogensinde.

Det forlyder, at Hanks vil modtage $35 mio. dollar for at medvirke i filmen, men ikke nok med det: han vil desuden få op til 25 % af indtægterne fra biograf-salget i USA. Dermed vurderes det, at han kan se frem til en løncheck på $50 mio. – svarende til ikke mindre end 273 mio. kr.

Ifølge kilder vil den kommende fortsættelse have et budget på helt op til $280 mio. – hvilket er dobbelt så meget som “Da Vinci mysteriet” kostede. Dermed vil “Engle og dæmoner” blive den dyreste film nogensinde.

Det er dog ikke usandsynligt, at den vil kunne blive en økonomisk succes, idet “Da Vinci mysteriet” på verdensplan omsatte for $758 mio.



Vis kommentarer (27)
Gravatar

#21 filmz-look 17 år siden

hvorfor tror filmfolkene at jo dyrere en film er jo større et hit vil filmen være?

bare se på lorte film som superman og den sidste terminator film
Gravatar

#22 ks 17 år siden

#21 - Jeg tvivler stærk på, at de automatisk antager, at desto større et budget de smækker på filmen, desto større et hit bliver det. Bare se på denne uges 'Next' med Nicholas Cage. 70$ mio. lyder budgettet på, og filmen indtjener mavre ~7-8 mio. i dens åbningsweekend. Næh, store budgetter er bestemt ingen garanti for, at en film bliver et hit. Men, det er da klart, at med store budgetter øges mulighederne for både at virkeliggøre instruktørernes visioner og samtidig tiltrække sig betydeligt mere opmærksomhed i form af fx højt profilerede skuespillere.
Gravatar

#23 mr gaijin 17 år siden

#22 Og med store budgetter stiger antallet af pengefolk med vested interests, der ikke tør give filmskaberne frie hænder. Når der er store budgetter, betyder det også, at der tænkes mere i marketability, og slutproduktet skal igennem adskillige censurmaskiner så som fokusgrupper, MPAA og ikke mindst en række executive producers, der står til ansvar for en bestyrelse bestående af investorer, der kun tænker på succes i box office. Men nu taler jeg om kvalitet og kreativitet frem for popularitet, og det er jo lidt off track.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#24 Hive 17 år siden

Store budgetter betyder sædvanligvis blot mere CGI. Superman Returns, Day After Tomorrow, Waterworld - listen er lang af film der kostede Luxembourgs BNP men alligevel stank som mine fødder efter en fodboldkamp i 30 graders varme.
Gravatar

#25 ks 17 år siden

#23 - Bestemt off-track! :) Der findes dog eksempler på, at succes kommer af kreativ frihed. Tag fx 300. Dens enorme succes i år har bestemt givet Zach Snyder friheden til at lave film på større budgetter efter hans visioner fremfor filmselskabernes. Når instruktører opnår uventet succes på den måde, så vil det klart betyde, at de i deres næste projekter får større tillid fra pengemændene.

Eh, ved ikke helt om det kan siges om Ron Howard dog :) Jeg kan ikke huske hvornår han sidste lavede noget, der skildte sig bare en lille smule ud fra mængden.
Gravatar

#26 filmz-Bruce 17 år siden

#25 [url= Days![/url]
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#27 filmz-look 17 år siden

#22 som du selv nævner så øges mulighederne eftersom der kan laves flere og bedre CGI osv.

men vil give #23 ret i at de dermed også får begrænset frihed til hvad de må og ikke må da store penge er involveret.

Skriv ny kommentar: