Både Lars von Trier og Nicolas Winding Refn kaster i år lidt dansk stjernedrys over Cannes, da de to instruktørers seneste værker begge er udtaget til hovedkonkurrencen på den prestigefyldte festival.

Se også: ”Armadillo” vinder pris i Cannes.

Der er tale om Triers version af jordens undergang med “Melancholia” og Refns Hollywood-actionfilm “Drive”. De to instruktører er dog ikke de eneste danske filmmagere i Cannes, da også Frederikke Aspöck fremviser sin film “Labrador”, der dog er uden for konkurrence.

Dette er 11. gang Trier deltager i Cannes, hvor han én gang tidligere har vundet de Gyldne Palmer for “Dancer in the Dark” fra 2000.

Cannes bliver i år åbnet af Woody Allens seneste film, “Midnight in Paris”, der starter den 12 dage lange filmfestival, som begynder 11. maj.

Se også: ”Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives” vinder de Gyldne Palmer i Cannes.



Vis kommentarer (25)
Gravatar

#11 Fellaheen 13 år siden

Ja, Valhalla Rising er næsten mere ukommercielt end noget Trier nogensinde har lavet. Trier laver ikke kontemplativ film, mere melodrama og billedfetichisme.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#12 JannikAnd 13 år siden

KeyserSöze (9) skrev:
JannikAnd (7) skrev:
De tre favoritter må være:

"Tree of Life", Terrence Malick
"La Piel que Habito", Pedro Almodóvar
"Once Upon a Time in Anatolia", Nuri Bilge Ceylan

Aki Kaürismaki er muligvis outsider. Men de tre førstnævnte har alle vundet instruktør-prisen, men aldrig hovedprisen.


Meget enig, men jeg tror nu også Trier og Lynn Ramsey kan risikere at vinde. "Tree of Life" er den klare favorit. Den kan dog godt være blevet for corny og new age-agtig til franskmændenes smag; der er noget meget amerikansk over Terrence Malick's film.
Malicj er americana, når det er allerbedst. Men jeg frygter faktisk selv, at denne er lidt over the top, og at Malick har lavet sit sidste mesterværk.
Gravatar

#13 JannikAnd 13 år siden

Og ja, jeg vil også mene, at Trier er mere kommerciel end Refn, både narrativt og æstetisk.
Gravatar

#14 Fellaheen 13 år siden

Jeg vil stadig sige at Valhalla Rising er mindre kommerciel end noget Trier nogensinde ville lave. Triers film er ikke asketiske og vil aldrig blive det. Med Pusher har I selvfølgelig ret.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#15 mr gaijin 13 år siden

Jeg kan se, at Miikes film er et remake af Kobayashi Masakis "Seppuku". Den oprindelige film er helt unik både visuelt og narrativt, så det bliver interessant at se, hvad udvalgskomiteen mente, at Miike kunne bidrage med yderligere.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#16 X&O 13 år siden

JannikAnd (13) skrev:
Og ja, jeg vil også mene, at Trier er mere kommerciel end Refn, både narrativt og æstetisk.


Pusher I - II - III og Bleeder kan vi vel godt blive enige om er mere kommercielle end størstedelen af Von Triers film, ikk'? Så er der Fear X, Bronson og Valhalla Rising tilbage. Valhalla Rising var ganske vidst ikke særlig kommerciel, det er jeg enig i. Bronson og Fear X har jeg ikke set, men ud fra trailerne virker de ikke synderligt arty-farty i forhold til Von Triers film.
Gravatar

#17 Fellaheen 13 år siden

Rettelse til #14: Ikke "I", jeg troede #13 sagde det omvendte af, hvad der rent faktisk står.

#16: Grunden til min påstand er udelukkende Valhalla Rising. Det er Refns eneste helhjertede projekt indtil videre og viser ham som auteur (hvad Trier har været hele tiden). Og Valhalla Rising er altså, i form og indhold, mere ambitiøs og mindre kommerciel end noget Trier har lavet. Selvom Trier er selvudnævnt discipel af Tarkovskij har jeg (som jeg sagde før) aldrig set ham lave en kontemplativ film. Han arbejder mest med det subversive og med selvbevidste parodier på spiritualitet - for mig at se har han aldrig skabt noget autentisk spirituelt eller dybfølt ærligt, osv. Han er verdens mest manipulerende instruktør, en ateist i sin inderste natur, ligesom Bergman.

Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#18 JannikAnd 13 år siden

KeyserSöze (17) skrev:
Han er verdens mest manipulerende instruktør, en ateist i sin inderste natur, ligesom Bergman.
Kan du uddybe det? Jeg har set næsten alt Bergman og har endda gået til aftenseminar af lyst - i håbet om at begribe, hvori hans genialitet udspringer. For jeg har endnu til gode at forstå den mands anerkendelse.

Jeg er meget enig i, at Trier nok aldrig har lavet en "personlig" og "original" film. Han er vel groft sagt art house'ens svar på Tarantino.
Gravatar

#19 JannikAnd 13 år siden

JannikAnd (18) skrev:
Kan du uddybe det? Jeg har set næsten alt Bergman og har endda gået til uddybende Bergman aftenseminar af lyst - i håbet om at begribe, hvori hans genialitet udspringer. For jeg har endnu til gode at forstå den mands anerkendelse.

Jeg er meget enig i, at Trier nok aldrig har lavet en "personlig" og "original" film. Han er vel groft sagt art house'ens svar på Tarantino.
Gravatar

#20 Collateral 13 år siden

#16: "Fear X" er som jeg husker den bestemt ikke særlig kommerciel. Om det er bevidst at dens fortælling er blevet så forviklet som den er, eller om det var grundet pengeproblemer ved jeg ikke, men husker i hvert fald noget med at der klippes væk fra hvad der normalt ville have været en nøglescene. Derudover er der en hvis "artsy" tilgang til symbolik deri. Det er dog kun udfra min hukommelse, for det er godt nok længe siden jeg har set den film.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: