Midnight in Paris

InstruktionWoody Allen

MedvirkendeOwen Wilson, Rachel McAdams, Kurt Fuller, Mimi Kennedy, Michael Sheen, Nina Arianda, Carla Bruni, Maurice Sonnenberg, Thierry Hancisse, Guillaume Gouix, Audrey Fleurot, Marie-Sohna Conde, Yves Heck, Alison Pill, Corey Stoll

Længde94 min

GenreKomedie, Romantik

IMDbVis på IMDb

I biografen11/08/2011


Anmeldelse

Midnight in Paris

5 6
En nostalgikers vådeste drøm

Hvad nu hvis… Du blev transporteret tilbage til Paris i 1920’erne, når klokken slog midnat? Tilbage til dekadencen, Dalí og datidens dejligste damer? Dette finurlige tankeeksperiment leger Woody Allen fornøjeligt og varmt om hjertet med i sin seneste film, den romantiske komedie “Midnight in Paris”. Og som publikum leger man lige så fro med.

Der er vel ingen by, der tager sig så forbandet godt ud på film, som byernes by, lysets by, kærlighedens by – Paris. Overdådige boulevarder, snørklede stræder, Sacré Coeur badet i morgensol, Eifeltårnets natlige bling-bling’eri og Jardin du Luxembourgs frodighed. Som utallige andre, håbløse romantikere er Woody Allen helt og aldeles forgabt i denne smukke by. Og “Midnight in Paris” er ærke-new yorkerens uforbeholdne, nostalgiske kærlighedserklæring til sin gamle flamme.

Allen selv spiller ikke med i sin 44. film, men overlader derimod roret til Owen Wilson i en tydelig alter ego-rolle. Wilson spiller Gil, en halvgod manuskriptforfatter på ferie fra Hollywood med kæresten Inez (Rachel McAdams) og svigermekanikken in spe. Gil knuselsker Paris og al dens gamle charme, mens stokkonservative svigerfar har travlt med skiftevis at rakke ned på den franske politik og lovsynge Tea Party-bevægelsen derhjemme. På en natlig vandretur gennem Paris’ gader sker der imidlertid noget helt igennem magisk for Gil. Ud af mørket kommer en gammel Rolls Royce tøffende, og hvem andre inviterer Gil med på en køretur end F. Scott Fitzgerald og hans underskønne kone Zelda – 1920’ernes vel nok allermest celebre par. Gil har fundet en port tilbage til lige præcis den æra i historien, der for ham står som det kunstneriske og intellektuelle højdepunkt. Og han kan ikke tro sine egne øjne.

Woody Allen er selvudnævnt nostalgiker af første klasse. Hans film er altid stopfodret med alt det, Allen selv holder allermest af. Cole Porters elegante kompositioner, Groucho Marx’ tosserier og litterære henvisninger i én uendelighed. Med “Midnight in Paris” italesætter Allen denne nærmest sygelige trang til at glorificere fordums tider. Den middelmådige manusdoktor Gil med et velbetalt Hollywood-job vil i virkeligheden hellere kaste det hele overbord, installere sig i en ussel loftslejlighed i Paris og udleve drømmen om at skrive rigtig prosa. Som de store gjorde det i 1920’ernes Paris – Hemmingway og Fitzgerald. Og nu møder han disse giganter. Går på druk med dem, bager på deres muser – især fanger Picassos Adriana (Marion Cotillard) hans opmærksomhed. I Adriana møder Gil en beslægtet sjæl. Heller ikke hun lever fuldt i præsens, men drømmer sig nostalgisk tilbage til Paris’ Belle Epoque i 1890’erne – hendes ideal. Og således tvinges Gil til at tage stilling til sin egen, uforbeholdne dyrkelse af en bestemt periode.

Midt i det farverige vrimmel af alle de litterære og kunstneriske pinger, hvor især Adrien Brody stjæler billedet som en enormt excentrisk Salvador Dalí, gør Owen Wilson sig overordentligt godt som den benovede Gil. Blond og blåøjet er han indbegrebet af den typiske californier – og en ovenud sympatisk hovedperson, man føler sig i godt selskab med. Med et stænk af noget umiskendeligt tragisk og meget europæisk over sig er franske Marion Cotillard perfekt i rollen som malernes mørke muse og Gils drømmekvinde.

Ved første øjekast kan “Midnight in Paris” synes noget florlet og lidt for fornøjelig i sin omgang med stoffet. Men under den åbenlyse nostalgiglasur er der faktisk brod. Nok er Gils natlige smutture tilbage i tiden alle indfanget i et flatterende, gyldent skær, men Allens konklusion er ikke så ensidig. Nostalgi er en farlig dansepartner. Man er nødt til at finde sig til rette i nuet og leve livet forlæns. Men fantasien skal der også være plads til.


Kort om filmen

Forfatterspiren, Gil er på bryllupsforberedende rejse i Paris med sin forlovede, Inez, og hele den stokkonservative svigermekanik. Gil har succes med at skrive manuskripter til Hollywoodfilm, men drømmer om at udfolde sine skønlitterære evner med en 400 sider lang roman, som han har svært ved at færdiggøre. På en sen og ensom vandretur i byens stemningsfyldte gader befinder Gil sig pludselig i 1920’ernes Paris og møder flere af sine store kulturelle forbilleder såsom Fitzgerald, Picasso, Hemingway og Buñuel.