Midnight in Paris
Udgivet 10. aug 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvad nu hvis… Du blev transporteret tilbage til Paris i 1920’erne, når klokken slog midnat? Tilbage til dekadencen, Dalí og datidens dejligste damer? Dette finurlige tankeeksperiment leger Woody Allen fornøjeligt og varmt om hjertet med i sin seneste film, den romantiske komedie “Midnight in Paris”. Og som publikum leger man lige så fro med.
Allen selv spiller ikke med i sin 44. film, men overlader derimod roret til Owen Wilson i en tydelig alter ego-rolle. Wilson spiller Gil, en halvgod manuskriptforfatter på ferie fra Hollywood med kæresten Inez (Rachel McAdams) og svigermekanikken in spe. Gil knuselsker Paris og al dens gamle charme, mens stokkonservative svigerfar har travlt med skiftevis at rakke ned på den franske politik og lovsynge Tea Party-bevægelsen derhjemme. På en natlig vandretur gennem Paris’ gader sker der imidlertid noget helt igennem magisk for Gil. Ud af mørket kommer en gammel Rolls Royce tøffende, og hvem andre inviterer Gil med på en køretur end F. Scott Fitzgerald og hans underskønne kone Zelda – 1920’ernes vel nok allermest celebre par. Gil har fundet en port tilbage til lige præcis den æra i historien, der for ham står som det kunstneriske og intellektuelle højdepunkt. Og han kan ikke tro sine egne øjne.
Midt i det farverige vrimmel af alle de litterære og kunstneriske pinger, hvor især Adrien Brody stjæler billedet som en enormt excentrisk Salvador Dalí, gør Owen Wilson sig overordentligt godt som den benovede Gil. Blond og blåøjet er han indbegrebet af den typiske californier – og en ovenud sympatisk hovedperson, man føler sig i godt selskab med. Med et stænk af noget umiskendeligt tragisk og meget europæisk over sig er franske Marion Cotillard perfekt i rollen som malernes mørke muse og Gils drømmekvinde.
Ved første øjekast kan “Midnight in Paris” synes noget florlet og lidt for fornøjelig i sin omgang med stoffet. Men under den åbenlyse nostalgiglasur er der faktisk brod. Nok er Gils natlige smutture tilbage i tiden alle indfanget i et flatterende, gyldent skær, men Allens konklusion er ikke så ensidig. Nostalgi er en farlig dansepartner. Man er nødt til at finde sig til rette i nuet og leve livet forlæns. Men fantasien skal der også være plads til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet