De amerikanske biografer er i krise. Og hele filmbranchen er under pres fra de nye tider, hvor Netflix tilbyder film on demand, når du har tid hjemme i privaten. Derfor har biograf-filmen ikke længere råd til at fejle.
Se også: Hollywood vil forkorte biograf-vinduet: Premium VOD på vej i 2018
Det er Warner Bros.-chefen Toby Emmerich, der nu åbent erkender, at filmselskaberne og biograferne oplever et stort pres fra hele ‘on demand’-kulturen:
”Forbrugerne elsker on-demand. Udfordringen er, hvordan vi motiverer folk til at bruge deres tid og energi til at se en film, der begynder, når biografen siger, at den gør,” siger Toby Emmerich til The Hollywood Reporter.
Derfor er der heller ikke længere råd til at fejle eller eksperimentere. Biograferne kommer i fremtiden til at satse primært på store event-film:
”En film skal være et event eller ekstraordinært god. Aldrig har der været en mindre margin til at fejle.”
Netop Warner Bros. har i 2017 tabt stort på et kunstnerisk sats som “Blade Runner 2049”, som der altså næppe bliver plads til i fremtiden.
#11 Mejse 6 år siden
siger ikke det ikke ville virke, siger bare at selvfølgelig har de tænkt over det og undersøgt det, og grunden til vi ikke har det endnu, er at indtil nu har det ikke kunne betale sig for dem, om det ændre sig ved jeg ikke, men hvis deres undersøgelser viste det ville give øget salg, var et sket for år siden.
#12 Geekalod 6 år siden
#13 Snipp 6 år siden
Ved ikke hvorfor du ikke vil have det abonnement service?
#14 Boz0r 6 år siden
#15 Mejse 6 år siden
der er stor forskel forhandlingsmæssigt, bare se på potentialle kunder, i USA, UK og DK hvor tror du der er flest, og hvem tror du leverer flest penge til filmselskaberne ?
sagde ikke jeg ikke troede det ville virke, har aldrig rigtig regnede på det, siger biograferne eller vel mest Nordisk Film og Cinemaxx ikke tror det vil fungere som tingene er nu, for ellers havde de taget det i brug.
jeg vil meget gerne have det :) men hvad jeg vil have og hvad der faktisk er muligt er jo ikke altid det samme.
#16 Geekalot 6 år siden
#17 Snipp 6 år siden
Det godt du gerne vil have det, så kan jeg ikke lige se hvorfor du vil diskutere så meget om det så? Det var jo nok med en kommentar som #8. Men anyway hvis de kun tjener penge på slik, popkorn, cola, så vil det jo give dem massiv overskud hvis de kunne få lokket flere til via abonnoment service. Der er jo ingen som siger at folk vil bruge det - det kan jo godt være at der er nogle som blot køber billeterne når de vil i biffen. Jeg siger bare det kunne være en ekstra indtjeningskilde. Så kunne de jo have abonnomenter alt efter hvor mange film man vil se (2-3 film, 3-5 film, unlimited film og så have ekstra tilføjelser i form af IMAX og 3D). Lige nu taber de jo penge på VOD, netflix og hvad ved jeg. Så de må over og tænke i nye baner, hvilket abonnoment service måske kan hjælpe med. De kan jo lave en prøveordning og se om de giver øget salg. Hvis ikke, så kan de jo bare slette fjerne det igen.
#18 Mejse 6 år siden
du forstår det ikke helt, deres overskud kommer af salg af slik og sadavand og den slags, men deres overskud kommer derfra fordi at biograf billet salg dækker, det de skal give filmselskaberne, husleje, løn og den slags, så hvis du effektivt fjerner det så skal der godt nok købes meget slik og sodavand, plus at med en abonnements ordning vil de sandsynligvis stadig skulle betale, det som filmselskabet havde fået hvis folk der nu går "gratis" i biografen havde købt en billet, så hvor er alle de der ekstra penge du mener de vil tjener ? det bliver jo ikke pludselig gratis at kører en biograf og at vise filmene bare fordi at man laver en abonnements ordning.
jeg diskuterer det fordi at du ikke forstår hvordan deres forretning kører, er ikke uenig i at det ville være dejligt, forklare dig bare hvorfor vi ikke har det, og hvorfor det ikke nødvendigvis bare er en automatisk guldmine, det er jo altså ting de jævnligt snakker om, og de ville med det vuns indfører det hvis de følte der var økonomisk gevinst, og man må gå ud fra de ved mere om det end du gør ;)
de taber så heller ikke penge til netflix eller VOD som det er lige nu, det er jo ikke anderledes end da folk ventede til at leje den i blockbuster, så det er ikke på grund af VOD og netflix de taber penge, eller det er jo så også kun de amerikanske biografer der gør det, biografbranchen i det meste af verden klarer sig ganske godt, og det handler vist mere om de film der er blevet sendt ud i år, end det handler om VOD og netflix, det er jo alle de store franchises der har tjent mindre end de tidligere versioner.
er som sagt ikke modstander af abonnements ordning, ville elske det, men ville også elske at kunne flyve, eller spise hvad jeg ville uden at blive fed, sjovt nok er verden bare ikke indrettet til at give folk hvad de vil, hvilket mange har lidt svært ved at forstå :)
#19 Kim Pedersen 6 år siden
Film er ikke et dagligt forbrugsgode som f.eks. toiletpapir eller håndsæbe. Forudsætningen for publikum ser film, er at der er noget værd at se. Og i 2017 har der bare ikke være tilstrækkeligt med film som publikum ønskede at se. Men når filmen har været der, som f.eks. ”Star Wars: The Last Jedi” har publikum stået på nakken af hinanden.
#2: Du gætter, uden antydningen af bevisførelse, jf. ovenstående. Og nej, streamingtjenesterne er ikke noget problem for biograferne, dårlige film er.
#4: Nemlig. At skære i budgetterne er dog ikke vejen frem. Publikum vil have store fede filmbøffer, ikke krummer.
Husk nu på at der går mindst tre år fra beslutningen om en film bliver taget til den får premiere. Alt muligt kan gå galt. Ingen tager en beslutning om at lave en dårlig film. Når beslutningen bliver taget er udgangspunktet så sandelig at filmen bliver god.
Blumhouse har en lille bitte niche, men at tro det er vejen frem, er beviseligt en dårlig ide.
#5: Nu er beslutningen om et månedskort ikke alene biografernes, men i hvor vid udstrækning de kan få leverandørerne med på idéen. Husk på at biograferne betaler procentvis af deres omsætning til leverandørerne. Hvis biograferne skal betale filmleje af den fulde billetpris til alle de der benytter et abonnementskort, går biografen hurtigt nedenom og hjem. Biograferne kan i øvrigt ikke i fællesskab besluttet at indføre et abonnementskort, det kan kun de individuelle biografkæder/biografer.
#7: Ja, lønningerne er også alt for høje. Lønudviklingen og priserne i biograferne har med stor nøjagtighed fulgt hinanden side 2000. Hvilken biograf referere du til?
#8+9: Se svaret til #5.
#10: Nej, biograferne betaler ikke det samme om der kommer 50 eller 1000. Biograferne betaler procentvis af deres omsætning til filmens rettighedshaver.
#11: Nemlig.
#12: Nemlig.
#13: Biograferne betaler helt op til 60 procent af deres indtægter til filmens rettighedshaver på store succes’er. Sidst den gennemsnitlige filmeleje blev udregnet af Danmarks Statistik, lå den på gennemsnitligt 44 procent. Filmlejesystemet er at regne som samme principper som det danske skattesystem.
#14: Korrekt. At drive biograf er voldsomt omkostningstungt.
#15: Nu har jeg jo altså ikke kendskab til biografernes nuværende afregningssystem. Men dine tal omfatter ikke alle biografer.
#16: Ja, du elsker også at gætte, uden antydningen af bevisførelse, så det går fint hånd i hånd med #2.
#18: Hvilken dejlig og helt korrekt indsigt.
#20 Snipp 6 år siden
#19 Tak for den gode indsigt Kim, jeg lærte noget nyt. Hvad er så løsningen til at øge biografsalget og dermed kiosksalget?