De amerikanske biografer er i krise. Og hele filmbranchen er under pres fra de nye tider, hvor Netflix tilbyder film on demand, når du har tid hjemme i privaten. Derfor har biograf-filmen ikke længere råd til at fejle.
Se også: Hollywood vil forkorte biograf-vinduet: Premium VOD på vej i 2018
Det er Warner Bros.-chefen Toby Emmerich, der nu åbent erkender, at filmselskaberne og biograferne oplever et stort pres fra hele ‘on demand’-kulturen:
”Forbrugerne elsker on-demand. Udfordringen er, hvordan vi motiverer folk til at bruge deres tid og energi til at se en film, der begynder, når biografen siger, at den gør,” siger Toby Emmerich til The Hollywood Reporter.
Derfor er der heller ikke længere råd til at fejle eller eksperimentere. Biograferne kommer i fremtiden til at satse primært på store event-film:
”En film skal være et event eller ekstraordinært god. Aldrig har der været en mindre margin til at fejle.”
Netop Warner Bros. har i 2017 tabt stort på et kunstnerisk sats som “Blade Runner 2049”, som der altså næppe bliver plads til i fremtiden.
#1 kblood 6 år siden
Jeg så kun lige de første 10-20 minutter. Det er en god film men det var også mest for at se hvor godt det fungerede. Det lyder til at man måske vil bruge dette på en større plan med premiere film.
#2 kblood 6 år siden
#3 Snipp 6 år siden
Med det sagt så er det også fedt at man kan se nye film på netflix i stedet for i biffen. Men der er alligevel ikke noget der slår biograf oplevelsen ved en stor blockbuster.
#4 Johnny42 6 år siden
Problemet er nok mest at de er fokuseret på de store budgetter. Prøv at se på Blumhouse, der med et budget på få millioner dollars, kan give en box office, der er mange gange større. Og altså, jeg gider ikke event-film, hvis der ikke er nogen ordentlig historie.
#5 Gorman 6 år siden
Et månedskort til biffen vil helt klart være biografernes bedste våben mod streaming, og der ville også blive set flere (mindre) film og kiosksalget vil øges betragteligt. Whats not to like!
#6 kblood 6 år siden
#7 Tsunamijhoe 6 år siden
Dertil kommer alle de medmennesker der er fuldstændig undefor pædagogisk rækkevidde,som snakker højlydt,eller bruger mobil osv,og det kan jeg slet ikke klare. Så derfor har jeg min egen biograf i dag,som er teknisk bedre end mine lokale professionelle biografer,med atmos,og ordentlig 3D på kæmpe lærred.. Og det bedste af det hele,jeg kan pause filmen når jeg skal på lokum,som er rent og fint!!
#8 cookiedude91 6 år siden
Helt enig, en abonnement service vil være vejen frem, det de mister på billetsalg får de jo ind igen ved sodavand og popcorn. var til billig biodag for lidt siden, alle film for 50 kr. men til gengæld var biografen fyldt som aldrig før og køen i kiosken var enorm, så det var sikkert en af biografernes mere indtjenende dage
#9 Mejse 6 år siden
og ja på biodag, går folk bananas, men hvis billetter altid kostede 50 kr, ville der næppe efter den første måned komme gennemsnitligt dobbelt så mange, til alle forestillinger, og så er det jo ligesom ligemeget.
#10 Snipp 6 år siden
#9 Altså biografer betaler jo allerede penge for at have filmen, så om der kommer 50 eller 1000 er ligemeget. De har stadig betalt for det samme. Og pointen er jo at hvis de indfør det her klubkort via abonnement, så kan de få lokket endnu flere til som vil bruge penge i kiosken og folk som kommer i biffen. 200 kr. er alligevel 2 film som man skal se om måneden, og jeg tror nok folk vil strømme til. Så kan det jo være at de sænker kioskpriserne (Hvilket jo aldrig vil ske, men man kunne da håbe). Det er jo lige præcis blevet confirmed i england at de får en højere indtjening, da der kommer mange flere til og kiosksalget er gået opad.