De amerikanske biografer er i krise. Og hele filmbranchen er under pres fra de nye tider, hvor Netflix tilbyder film on demand, når du har tid hjemme i privaten. Derfor har biograf-filmen ikke længere råd til at fejle.

Se også: Hollywood vil forkorte biograf-vinduet: Premium VOD på vej i 2018

Det er Warner Bros.-chefen Toby Emmerich, der nu åbent erkender, at filmselskaberne og biograferne oplever et stort pres fra hele ‘on demand’-kulturen:

”Forbrugerne elsker on-demand. Udfordringen er, hvordan vi motiverer folk til at bruge deres tid og energi til at se en film, der begynder, når biografen siger, at den gør,” siger Toby Emmerich til The Hollywood Reporter.

Derfor er der heller ikke længere råd til at fejle eller eksperimentere. Biograferne kommer i fremtiden til at satse primært på store event-film:

”En film skal være et event eller ekstraordinært god. Aldrig har der været en mindre margin til at fejle.”

Netop Warner Bros. har i 2017 tabt stort på et kunstnerisk sats som “Blade Runner 2049”, som der altså næppe bliver plads til i fremtiden.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (59)
Gravatar

#21 Gorman 6 år siden

# 19 ja hvad er så løsningen for at få flere i biffen og undgå den langsomme kvælningsdød til streamingtjenesterne? For jeg håber ikke sidstnævnte sker.
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!
Gravatar

#22 Mejse 6 år siden

#20 tænker der er meget arbejde, og mange ting der skal gå op, før det kan fungere, men tja hvis det gøres rigtigt kan det meste fungere, dog er det ikke bare at prøve det, da der skal laves alle mulige nye aftaler, og alt muligt andet godt, som så skal laves igen, hvis det ikke fungere, det er ikke bare at sige "hey lets try, vi laver lige et kort og vupti så kører det" :)
Gravatar

#23 Matjo7588 6 år siden

uden at ville gentage mig selv om biograferne graver deres egen grav på grund af stædighed.

Har en kæreste med måneds kort i england og intet giver mere mening.

1: tror snildt man kan sige personer med sådan en kommer dobbelt så meget.
dermed øger salg af vare.

2: det store beløb biograferne kan tjene ved dette skal dog findes i det faktum at folk ikke går alene i biograf.
så 1 person der gik i bio 10 gange kommer nu 20 gange. det min 40 billetter
gennemsnit nok 50-60 stk.

så hvis bare 20 ud af 60 ikke har kort betaler de stadig for det samme antal billetter som før blev solgt.

der til kommer mer salg til 60 personer.

som sagt biografernes idioti og mangel på evne til at forny sig med tiltag bliver deres død.
også kan Kim blive politiker.
lidt det samme der foregår på borgen

beklager evt stave fejl dårligt skrive sted.
Gravatar

#24 Mejse 6 år siden

#23 altså ud over at dit regnestykke går ud fra, at en person med kortet går i biografen 10 gange uden kortet, og at de altid går med mellem 1 og 6 personer, hvilket næppe gælder for alle folks biografture, især ikke hvis de går 10 gange, hvilket er langt over gennemsnittet, så ser det jo meget godt ud :)

dertil kommer så også, at jeg tænker sådan noget som par og/eller grupper, som går tit i biografen allesammen ville have et kort, så ender det pludselig knap så godt :)

men altså, det ville jo også komme an på pris og eventuelle begrænsninger, og alt muligt andet.
Gravatar

#25 Troller 6 år siden

Nu kan jeg kun snakke for mig selv – Men det er hip som hap for mig om det er VOD eller en BluRay. Det der er afgørende er, om det er en film, der skal ses i biografen – Historien er da vigtig, jeg gider ikke se film med en usammenhængende historie, den må dog gerne være simpel eller set før, men historien kan ikke trække mig op af sofaen og ind i biografen - Stor, flot og spektakulær er det, der er afgørende om, jeg vil se i biffen eller hjemme, og så de sociale aspekter, men der kan jeg ikke helt gennemskue hvilke film der trække - ud over børnefilm.
Det er også blevet markant mere udtalt, efter at jeg har fået et større tv og lydanlæg, og når der kommer VR, er det nok helt slut for mig. Jeg ville aldrig sidde i et stort fyldt med fremmede i timevis med et head-set på fuldkommen afskåret fra mine omgivelser.
Jeg håber virkeligt at biograferne finder en holdbar løsning – jeg har rigtigt mange gode minder fra biografture, og vil gerne give mine børn nogle tilsvarende, men jeg er bange for, at der er vor tids cirkus, der er ved at dø en langsom død.
Gravatar

#26 Kim Pedersen 6 år siden

#20: Filmindustrien har et eneste fokus og det er at øge indtægterne, efter home entertainment-sektorens indtægter, siden 2009 er faldet med 67 procent. Der findes ingen bevisførelse for at et abonnementskort til biograferne vil øge indtægterne til at producere film for. Abonnementskortet er alene et konkurrenceredskab mellem biografkæder, ikke noget der øger indtægterne til at producere film for. Og det er nu engang filmindustriens fokus: Fortsat at kunne producere spillefilm i høj volumen, høj kvalitet og høj diversitet.

Men som svar på dit spørgsmål: Bedre film.

#21: Rolig. Biograferne er langt fra lukningstruede. Det er blot Filmz der i stor udstrækning – aldeles uden belæg – banker løs på krisetrommen.

#23: Biografernes eneste fokus er at sikre indtægter, så de film, I alle sammen elsker at se, fortsat kan produceres. Og ja, biograferne er stædige i det forehavende.

#25: Rolig, rolig. Den globale biografsektor havde sidste år en omsætning på 40 milliarder dollars. Det er rekord. Biografernes andel af filmindustriens forskellige indtægtskilder er i stigning. Så rygterne om biografernes snarlige død er stærkt overdrevne og i øvrigt helt uden belæg.
Gravatar

#27 Snipp 6 år siden

#26 Tak for svaret - Troede bare at i England siden det har været en succes med at få flere i biffen, så kunne det også gøres her hjemme - men hvis det du siger med at det ikke øger indtægterne, så ja, ved jeg ikke lige hvad der skal gøres. Men selvfølgelig har du ret i bedre film er vejen frem, måske mere originalitet og ikke de utallige af reboots/superheltefilm mm.

Du har ret i at filmz får det til at lyde som om biografkæderne er i fald og på vej på lukning om en del år. Men godt det ikke er sådan - vil nådigt have den lokale biograf går ned.
I was once in a story... guess what, I was awesome!
Gravatar

#28 kblood 6 år siden

Altså at sige at det ikke er pga streaming tjenester og VOD er jo også gætteri og spekulation og at sige at det er pga. dårlige film er spekulation. Film er film og der er flere og flere gode film og serier som går uden om biografen. Begge dele går ind under kategorien fritids-underholdning, så at mene at det ikke kommer til at have en indflydelse på billet salget i biografer virker nu godt nok noget blåøjet for mig.

Jeg har hele tiden sagt at dette ville ske, og så må vi se hvad undskyldningen så bliver næste år hvor at jeg forventer billetsalget stadigt er stagnerende eller faldende. Sådan er det ikke i resten af verden? Mjaa... lad os nu se om det holder.
Gravatar

#29 Matjo7588 6 år siden

#24
regnestykket passer fint ser det som sagt selv gennem folk der lever med det.

i løbet af 6 måneder var min kæreste der feks 2 gange på 3 måneder siden hun fik det 11 gange med gennemsnit to andre så tre i alt.
med drikke og slik.
så ca 22 personer i bio på grund af hendes kort 1 af dem havde selv et.

#26 hvis det var tilfældet ville byograferne stoppe med at støtte ligyldige blandt andet danske film ingen gider at se.
samt holde på dårlige forretnings modeller
og bekæmpe de gode fordi de tror folk er dummere end de er.
bedste en hvilken som helst forretnung kan gøre er at lytte til deres kunder.
i denne branche er det omvendt bekæmp dem og sig de ikke ved hvad de snakker om når de om nogen ved det bedst.
Gravatar

#30 Mejse 6 år siden

#29 så hele din teori er bygget på en person ? du kan godt se hvorfor det er problematisk at drive en forretning på det grundlag ik ? jeg betvivler ikke at regnestykket passer på din kæreste, betvivler om det er en generel ting der er gennemsnitlig, eller ej, jeg kender forreksempel ingen dit regnestykke ville passe på, men sjovt nok baserer jeg ikke min mening eller fremtiden for en forretning, på min egen erfaring, bygger den på de undersøgelser som biograferne har lavet, biograferne har intet problem med nytænkning, de har et problem med nytænkning, de ikke tror vil give ekstra penge, hvilket er grunden til de undersøger ting, og de er kommet frem til noget andet end dig, indtil videre i hvert fald, gad vide hvem af jer der har mest erfaring og viden om det ?

hvad får dig til at tro de ikke lytter til deres kunder ? altså deres kunder er jo andre end dig, de har vel på årlig basis, 1,5 millioner forskellige kunder ? bare et gæt men hvis man er der en gang så er man jo en kunde, men det er kun dig de burde lytte til ? de lytter meget til folk, både kunder og andre, at du ikke får hvad du vil have betyder bare at det er et mindretal af de kunder de har som vil det, og så er det altså heller ikke nødvendigvis rigtigt at det bedste en hvilken som helst forretning kan gøre er at lytte på kunderne, nogen gange er det smart, andre gange er det ikke, lad os holde det til filmverdenen, ikke mange potentielle kunder var tilfreds med affleck som batman, han er sidenhen blevet fremhævet igen og igen som en af de få lyspunkter, skulle man have lyttet til kunderne der ? desuden er kunder ofte forskellige og vil have forskellige ting, der hvor det går galt er når man prøver at lytte for meget til kunderne, for sjovt nok mangler kunderne tit en del viden om situationer, og kan kun se hvad de føler de gerne vil have, uden at have tanke for hvad der kan fungere og hvad andre vil have, og bare det at du siger biograferne ikke lytter til kunderne viser du mangler en del viden om emnet, at de ikke altid giver kunderne hvad de vil have, er en anden sag, men det skal man heller ikke altid.

Skriv ny kommentar: