De amerikanske biografer er i krise. Og hele filmbranchen er under pres fra de nye tider, hvor Netflix tilbyder film on demand, når du har tid hjemme i privaten. Derfor har biograf-filmen ikke længere råd til at fejle.

Se også: Hollywood vil forkorte biograf-vinduet: Premium VOD på vej i 2018

Det er Warner Bros.-chefen Toby Emmerich, der nu åbent erkender, at filmselskaberne og biograferne oplever et stort pres fra hele ‘on demand’-kulturen:

”Forbrugerne elsker on-demand. Udfordringen er, hvordan vi motiverer folk til at bruge deres tid og energi til at se en film, der begynder, når biografen siger, at den gør,” siger Toby Emmerich til The Hollywood Reporter.

Derfor er der heller ikke længere råd til at fejle eller eksperimentere. Biograferne kommer i fremtiden til at satse primært på store event-film:

”En film skal være et event eller ekstraordinært god. Aldrig har der været en mindre margin til at fejle.”

Netop Warner Bros. har i 2017 tabt stort på et kunstnerisk sats som “Blade Runner 2049”, som der altså næppe bliver plads til i fremtiden.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (59)
Gravatar

#51 Geekalot 6 år siden

#49 Trives Netflix ikke ? er det ikke i fremgang endnu ? Blev det ikke spået af den store vismand at de ikke kunne lave noget af kvalitet?
Moviepass skal man heller ikke kimse af, ideen er ikke dårlig, på trods af hvad den over kloge siger....
Gravatar

#52 Matjo7588 6 år siden

Hvis ens pointe er at..

"hvis det kunne betale sig havde de nok gjort det"

Må vel være noget af det.. indsæt ord der længe er blevet sagt.

Hvor mange ting skal jeg nævne her hvor man kan sige netop folk der burde gøre noget der gav mening økonomisk eller what ever men ikke gør det.

Love eller regler eller tiltag der kun koster men bliver vedtaget alligevel.
Ting der ikke bliver vedtaget selvom det ikke giver mening ikke at gøre det. både af politikere og firmaer..

Listen ville fortsætte for evigt.
Op gennem historien kan man finde talvis af eksempler hvis man nu ikke skulle mene det sker i dag.
Firmaer der går konkurs alene af den grund de ikke lytter eller netop gør det der giver mening økonomisk.
ellers ville intet jo nogensinde gå konkurs..

Så hvis det er det man bruger som argument for man ikke skal bruge gode løsninger så det jo mere et bevis for det er de forkerte der bestemmer ikke :)
Gravatar

#53 Mejse 6 år siden

#51 om de laver ting af kvalitet, er slet ikke relevant for samtalen og har jeg aldrig sagt de ikke gjorde, den må du altså tage med Kim som jeg altså ikke er enig med i alt, så måske pak fordommene lidt væk tak :)

de er i fremgang bruger mæssigt, desværre er deres gæld og underskud stigende, så nej ubetinget fremgang er de altså ikke i, og at jeg siger det har intet at gøre med jeg går i biografen, jeg er fuldstændig ligeglad med deres "kamp" og har da et netflix abonnement, og endda deres dyreste :P

moviepass er en fin ide, og ingen kimser af dem, men de er jo altså bygget op omkring noget der kræver MEGET mere end 1,5 millioner brugere i USA, lige nu tjener de 10 dollars pr person om måneden, hvilket jo er mange penge, men når der er potentielle udgifter, af 10 dollars pr person om dagen, så kan du vel godt se det ikke er en genial forretningsmodel ?

#52 og hvis ens pointe er at ens kæreste gør god brug af det, så er man jo heller ikke kommet særlig langt, og nej det handler ikke bare om at de "nok havde gjort det" det handler om at det er noget de nærmest årligt, undersøge mulighederne for, og intet i det de har undersøgt, har indtil videre vist det ville give dem en længervarende økonomisk gevinst, og listen af firmaer, der ikke blindt har givet forbrugere hvad de vil have, og er kommet bedre ud af det på grund af den beslutning, er mindst lige så lang som din liste, og listen om ting der fungere godt i et land men ikke et andet, er måske den længste liste i historien, så måske man skulle åbne øjnene lidt, i stedet for blindt at bruse frem, som sagt så ville jeg da hjertens gerne have et abonnements kort, men har også nok indsigt i biograferne, til at vide at hvis det var den gyldne gås du tror så ville de have det, for de kigger løbende på det og mange andre ting, og de har absolut intet imod ændringer eller forandringer, faktisk er det noget de konstant arbejder på :)

man bliver jo nød til at kigge på hvorfor det blev indført, og blev populært i england, og USA kan du ikke sammenligne med, for det har som sådan ikke noget med biograferne at gøre.
Gravatar

#54 Kim Pedersen 6 år siden

#46: Iflg. de amerikanske konkurrencelovgivning kan biograferne ikke afvise MoviePass. Biograferne får jo fuld betaling, men samtidig undergraver MoviePass hele filmindustriens økonomi.

To ting burde dog være indlysende:

1. MoviePass har en forretningsmodel, som kun kan ende i konkurs.

2. Skulle MoviePass mod al forventning overleve, vil der blive endnu færre penge at producere film for. Man får nu engang kun den kvalitet kan er villig til at betale for. Og når man pludselig kan gå i biografen 30 gange om måneden til under hvad en enkelt biografbillet koster, behøver man ikke være professor i økonomi for at indse at det vil få katastrofale følger.

#47: Du har helt ret. Det er vås du kommer med og det er generelt. Netflix forretningsmodel er radikalt anderledes end MoviePass. Netflix grundstamme af film har de jo indkøbt til spotpris. Det er de film hvor biograferne allerede har sørget for de er overskudsgivende. MoviePass indkøber ikke nogen film til spotpris, næh, de betaler sørme fuld pris. Og nej, hverken Netflix eller MoviePass har en bæredygtig forretningsmodel på sigt. De indtægter de generer kan jo ikke betale produktionsomkostningerne på filmene.

#50: Mejse, dit klarsyn og indsigt er forbilledlig. Og nej, vi er ikke enige i alt. Blot er diskussion med dig på et ganske andet grundlag end de personer herinde som i umådelig kortsigtet tænkning mener at når man fryser, skal man blot tisse i bukserne, så skal det nok hjælpe. Men det er kun kortvarigt, og så bliver det rigtig, rigtig koldt.
Gravatar

#55 Snipp 6 år siden

#54 Jeg kender ikke lige konkurrencelovgivningen i USA, men har vi også nogenlunde det samme i EU/Danmark?

Hvis det ikke kan betale sig, hvorfor har de så været kørende siden 2011 og rundet 1,5 millioner og det er kun stigende. Jeg synes heller ikke det giver mening - økonomisk set, men det kører da stadigvæk. Jeg vil så sige Netflix har en bedre bæredygtig forretningsmodel i forhold til MoviePass og det kører jo stadig. Jeg tror ikke vi får set et konkurs fra Netflix side. Jeg synes det er fedt de udsender film på netflix i stedet for i biffen og langt størstedelen af deres film er gode. Bedre end de blockbusters jeg har set.
I was once in a story... guess what, I was awesome!
Gravatar

#56 Mejse 6 år siden

#55 bare lige nysgerrig men hvilke af netflix film i år, er det du syntes har været sådan rigtig rigtig gode ? men er da enig i det er herligt, at netflix laver film, og tror heller ikke nødvendigvis de går konkurs, men det er et korthus under et jordskælv, medmindre de finder andre indtægts muligheder, eller kan blive ved med at udvide deres brugerbase indtil de er gældfri om 100 år, problemet er at de bogtavelig talt ikke har råd til et dårligt år :)
men 1,5 millioner brugere på 7 år, med så godt et tilbud er jo også ufatteligt ringe, og det kører ikke med overskud, det kører fordi de har haft mange penge til at starte med, og stadig håber at få nok medlemmer til at presser biograferne på prisen.
Gravatar

#57 Snipp 6 år siden

#56 Rigtig rigtig gode har jeg aldrig skrevet - kun gode. Men mener du Oscar niveau? Ingen - har hørt godt om Mudbound, Okja som var i toppen men dem har jeg ikke fået set endnu. Jeg var dog underholdende af Bright som var deres seneste. Mere underholdende i forhold til bl.a. pirates of the caribbean 5 eller Lady Bird.

De laver jo også gode originale serier og dokumentar, hvor jeg har set en del så som House of Cards, Orange is the new black, Marco Polo, Stranger Things, Narcos, Mindhunter og Ozark. De er jo mest kendt for deres gode serier.
I was once in a story... guess what, I was awesome!
Gravatar

#58 Mejse 6 år siden

#57 nu var det ikke for sammenligningen, eller for at stille spørgsmåls tegn ved din smag, var bare nysgerrig, fordi at jeg faktisk lidt syntes det har været et semi skidt år for dem filmmæssigt, men generelt syntes jeg de nye ting de er kommet med bliver mere og mere svingende i kvalitet, men det er jo nok at forvente når der bliver skruet op for mængden.

jamen de laver masser af godt :) og jeg ser det hele, nu snakkede vi jo bare om film, har aldrig sat spørgsmåls tegn ved kvaliteten af det de laver, bare at de har sat sig selv i en finansielt ustabil position :) især fordi at de mere eller mindre er ved at løbe tør for markeder at udvide til, som jo er noget af det der har været en væsentlig del til deres massive abonnements boost :)
Gravatar

#59 Kim Pedersen 6 år siden

#55: Forstår ikke relevansen af om der er nogenlunde samme konkurrencelovgivning i Danmark/EU og USA.

Pointen er, at hverken biografer eller filmstudier har noget med MoviePass at gøre. Det er et tredjepartsselskab der udbyder kortet. Selskabet betaler biograferne fuld pris for billetterne.

Ja, de har været kørende siden 2011, først for meget, meget lavt blus, med ganske få abonnenter og drønende underskud. Men siden de er begyndt at tilbyde forbrugerne fri adgang til biograferne til under hvad en biografbillet koster, er deres abonnementsantal eksploderet. Det er underskuddet også.

På sigt regner de med at kunne sælge data om deres kunder til andre selskaber. Det skal dække underskuddet.

Hvis idéen er så god, kan det undre et selskab i Danmark ikke er hoppet med på vognen.

Tror du der findes pengetræer? Tror du ikke dalende indtægter vil påvirke kvaliteten af de film du elsker at se?

Apple vil købe Netflix inden det går galt, der skal andre faktorer ind i forretningsmodellen end blot at distribuere film for at det kan lykkes. Med Netflix nuværende forretningsmodel, skal der meget snart findes intelligent liv på andre planeter, som de kan sælge deres abonnementer til. I det øjeblik markedet er mættet, eksploderer boblen.

Netflix har slet ikke indtægter som kan dække produktionsudgiften til alle de film der tilbydes på tjenesten. Årsagen til at de kan købe nogle film til spotpris er at indtægterne er hentet i biograferne. Det er hemmeligheden bag deres forretningsmodel. At biograferne har sørget for indtægterne, som gør filmene bæredygtige. Selvstændigt kan de vil gøre 100 film bæredygtige ud af en global årlig produktion på 9000 film. De har satset på ”Bright”, ”War Machine” og nogle Adam Sandler film. De er ikke bare tæt på at udgøre en trussel overfor nogen som helst. Men kan du nøjes med den slags film, er din lykke gjort. Husk også på proportionerne. Netflix har omkring 100 millioner abonnenter. 250 millioner mennesker så ”Star Wars: The Force Awakens” til fuld pris i biograferne. Den slags indtægter kan Netflix ALDRIG tilbyde producenterne.

Jeg ser du falder i samme fælde, som mange andre af Filmz brugere. Nemlig blot at tage udgangspunkt i sig selv og tro hele verden rotere om dem. Prøv med en smule større blik over situationen.

Blot af ren nysgerrighed. Hvor har du set ”Lady Bird”?

Skriv ny kommentar: