Som vi skrev i går, har Netflix planer om at bevæge sig ind på filmmarkedet med en fortsættelse til Ang Lees “Tiger på spring, drage i skjul”. Og det er faldet en del biografejere for brystet.
Se også: “Netflix laver efterfølger til “Tiger på spring, drage i skjul”.
I hvert fald planlægger flere biografkæder at boykotte filmen. Verdens største biografkæde, Regel Cinemas, er stor modstander af Netflix’ nye partnerskab med Weinstein Company og IMAX, og de nægter at vise filmen i deres 86 IMAX biografer i USA.
”Vi vil ikke være en del af et eksperiment, hvor du kan se det samme produkt på alt fra tre etagers store lærreder og tre tommers mobilskærme,” siger de i en officiel meddelelse.
En anden kæde, Cinemark, sætter også en kæp i hjulet på Netflix’ planer om at distribuere fortsættelsen til “Tiger på spring, drage i skjul” i IMAX-biograferne.
”Cinemark vil ikke vise film, der udkommer simultant i biografen og på DVD og VOD, i vores IMAX-biografer,” udtaler de til Variety.com.
Udviklingen med simultanudgivelser af film på alle platforme er dog i stigende vækst, og ifølge Daniel Ernst, analytiker ved firmaet Hudson Square Research, kæmper biografkæderne en forgæves kamp mod det uundgåelige.
”Virkeligheden forholder sig sådan, at vi kommer til at forbruge film på markant anderledes måder i fremtiden. Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi over de næste 20 år vil se de eksklusive filmåbninger i biograferne forsvinde,” siger han til Variety.
“Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend” får premiere den 28. august til næste år på Netflix og – måske – i udvalgte IMAX-biografer.
#1 Blacksanta 10 år siden
#2 moulder666 10 år siden
Enig - de kunne i stedet tage ved lære af Blockbuster, men nej - lad os da bekæmpe udviklingen - det kan kun ende godt!
#3 brunbjerg 10 år siden
Omfavn det dog! Historien viser jo tydeligt at det kommer til at ske og dem der ikke er med fra starten bliver agterudsejlet.
#4 Nagash 10 år siden
I stedet for at presse producenterne til, at holde jeres forretning kunstigt i live, hvad så med at vise kunderne, at I har et bedre produkt, fordi I kan tilbyde en bedre og mere fuldendt oplevelse.
#5 skywave 10 år siden
#6 Mads83 10 år siden
#7 Nagash 10 år siden
#8 TP-DK 10 år siden
Forbrugerne. De film der koster mest er som regel også dem der sælger mest. Bare se på Transformers filmene.
#9 Nagash 10 år siden
Og? Det er igen biografernes behov. Ikke seernes. Ville vi som filmfans tage skade, hvis vi mistede film som Transformers og Turtles.
Men du kan jo også vende den om så. Hvis Transformers sælger så godt, så kan den type film jo holde liv i biograferne alene. Også selvom folk får mulighed for at se dem over streaming med det samme.
Og husk nu, at denne film er et særtilfælde, fordi det er Netflix selv der producerer. Så derfor kommer den på Netflix med det samme. Andre film vil jo bare komme på iTunes/Google Play/what ever, hvor du skal betale for filmen.
#10 Kim Pedersen 10 år siden
Af Kim Pedersen, Brancheforeningen Danske Biografer.
Det er beklageligt medierne udlægger de amerikanske biografers reaktion som “en boykot”. For der nemlig alene tale om en forretningsmæssig vurdering.
Forretningsmæssige vurderinger tager alle mennesker på daglig basis. Men ingen skriger jo ”boykot!”, hvis f.eks. en forbruger siger nej tak til en vare i Brugsen, fordi forbrugeren mener varen er for dårlig eller for dyr.
Men helt andre spilleregler gælder øjensynligt når biograferne foretager forretningsmæssige vurderinger.
Biograferne repræsenterer op mod 60% af indtægterne en film genererer og amerikanske eksperimenter har vist et fald på mellem 76% og 94% af biografernes indtægter, hvis film udsendes på alle platforme samtidig. Så det bliver ikke kun ”Teenage Mutant Ninja Turtles” og ”Transformers” som ikke vil blive produceret. Det bliver langt mere vidtrækkende.
Der er ingen årsag til at trække vidtrækkende konsekvenser af denne enlige svale. Og den aftale Netflix har indgået med Adam Sandler om fire film, får ligeledes biograferne til at græde tørre tårer. Sandler er i sin karriereres efterår og hans sidste film blev ikke engang udsendt i de danske biografer.
Man må forstå Netflix engang imellem har behov for at smide en kødluns på bordet for at fastholde abonnenterne. Det har de gjort med blandt andet ”House of Cards”. Men det er og bliver ikke andet end prestigeprojekter, ganske uden isoleret bæredygtighed. Man kan faktisk antyde, at en af årsagerne til danske filmproducenter får så dårlig betaling for deres film på Netflix, er at Netflix skal få råd til at producere tv-serier som ”House of Cards”.
Spådomme om fremtiden er altid vanskelige. Det er da muligt forbrugerne vil stille sig tilfredse med billige tv-film, reality- og gamehows.
For det er nemlig alt 79 kroner om måneden kan betale for. Et Netflix abonnement kan deles af fire personer og ved et forbrug af kun 5 film pr. måned, giver det en betaling pr. film på 3-4 kroner. Den betaling kan ikke sikre spillefilmsproduktion.
Forbrugernes tilfredshed med Netflix er nu ikke større end at 800.000 amerikanske kunder opsagde deres abonnement, efter en mindre prisstigning.
Nej, forbrugernes betalingsvillighed på nettet kan aldrig komme til at understøtte en egentlig spillefilmsproduktion.