Thierry Fremaux afviser dansk festivalmodel – film skal ses i biografen, mener direktøren for filmfestivalen i Cannes.
Den 12. maj skulle verdens største filmbegivenhed have gået i luften- men Cannes Filmfestival i 2020 er udskudt på ubestemt tid på grund af coronakrisen. Hvad gør man så?
Den danske festival CPH:DOX valgte at gøre deres festival digital, hvilket har ført til over 65.000 solgte billetter. Men den løsning afviser man i Cannes:
”Film af Wes Anderson eller Paul Verhoeven på en computer? Opdage ‘Top Gun 2’ eller Pixars ‘Soul’ andre steder end i biografen? Disse film er blevet udskudt for at blive vist på et stort lærred,” siger Thierry Fremaux til Variety.
Dette er dog aktuelt ikke muligt, hvilket har fået flere biograftitler til at søge en tidlig eller direkte streamingpremiere. Men det er ikke vejen at gå, mener Cannes-direktøren:
”Filminstruktører er drevet af idéen om at vise deres film på et stort lærred og dele dem med andre ved events som festivaler – ikke for at deres arbejde skal ende på en iPhone.”
#1 MacGuffin 4 år siden
Jeg tvivler ikke på at 65.000 har set en film på CPH:DOX, men købt billet har de ikke alle. Der uddeles gratis adgang med rund hånd.
#2 Justin 4 år siden
Hvis du spørger Samsung, så kan biografer sagtens have skærme
https://www.sammobile.com/2019/03/28/samsung-insta...
https://www.channelnews.com.au/samsung-hoyts-open-...
#3 MacGuffin 4 år siden
#4 Morten Vejlgaard Just 4 år siden
#5 MacGuffin 4 år siden
Og hvad med troll-virksomhed?
Og hvorfor benytter Filmz sig af beviseligt forkert udtryk om biografernes lærred?
Skærm har man hjemme i stuen. Biografer har lærred.
#6 Morten Vejlgaard Just 4 år siden
#7 [ikke godkendt bruger] 4 år siden
#8 MacGuffin 4 år siden
#9 MacGuffin 4 år siden
Udover det selvfølgelig hedder lærred, foregår der en kedelig forskelsbehandling at debattørerne. Nogle kan troll og komme med personangreb lige så tosset de vil, uden nogen griber ind, mens andre får kniven med det samme.
Denne side kunne være SÅ god. Men største forhindring er dog en ledelse af Filmz som forskelsbehandler debattørerne, bringer rygter og Se & Hør overskrifter, benytter anonyme kilder, kun har fokus på de allermest sælgende film og er både hyklerisk og selvmodsigende i sin fremfærd.
#10 MacGuffin 4 år siden
Omsætningen i hjemmevideomarkedet i USA er faldet 63 procent siden 2004.
Omsætningen i biograferne i USA er steget 22,5 procent siden 2004.