Biografernes branchefolk taler gerne om, at biografen er under pres disse år fra Netflix og piratstreaming. Men det er ikke årsagen til biografernes problemer, mener instruktør Christopher Nolan. Det er biograferne selv, der ikke gør sig umage for sit publikum.

Se også: Tarantinos “The Hateful Eight” udkommer i to forskellige versioner

Ifølge Nolan så er mange biografer ikke andet end en lille skærm i et rum. Det er ikke en ekstraordinær oplevelse:

”Af en eller anden årsag er det blevet acceptabelt at sige til publikum, at vi tilbyder et tomt rum med et tv, hvor du kan se film. Det er ikke et show. Og det må ændre sig. Glem alt om filmen. Hvis oplevelsen ikke bliver værdsat, så vil folk stoppe med at komme,” siger Nolan til Indiewire.

Det er altså hverken de nye muligheder eller yngre generationer, den er gal med. Det er biograferne, der bør se indad og sørge for, at deres publikum får en fantastisk helhedsoplevelse:

”Tanken om, at biografen er ved at uddø, eller at oplevelsen ikke værdsættes af et yngre biografpublikm, det er totalt nonsens. Men oplevelsen skal selvfølgelig være utrolig, ellers kommer folk ikke.”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (53)
Gravatar

#21 steadi07 8 år siden

#18 - Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hele din argumentation?
Gravatar

#22 Kim Pedersen 8 år siden

Det er en skam Filmz så ofte videregiver halvkvædede citathistorier, uden at få den fulde essens med og altid – uden undtagelse - kun videregiver den ene side af historien, i deres hetz på biograferne.

Biografernes branchefolk har aldrig talt om at være under pres af Netflix, men hele filmbranchen er til gengæld under pres fra piratstreaming.

Christopher Nolan ser gerne at biograferne vender tilbage til de gode gamle dage med 70mm.

Det er dog en smule sent at komme med den slags forslag. For ti år siden bekendtgjorde de amerikanske studier nemlig at film var død, og de inden for kort tid udelukkende ville levere filmene digitalt. Dengang burde Nolan og Tarantino være kommet på barrikaderne. Nu er det for sent. Alverdens biografer har for længst smidt de hundedyre 70mm fremviserne ud og erstattet dem med digitalt udstyr. En undtagelse er en lille håndfuld biografer i Europa, bl.a. Imperial, som har beholdt udstyret, men som skal gennemgå en større bekostelig renovering, når der hvert tredje år kommer en film som tilbydes biograferne i 70 mm.

Et andet problem er, at der ikke længere findes faciliteter som kan præge 70 mm film med danske undertekster, så nu skal underteksterne vises digitalt simultant med 70 mm filmen, uden æ, ø og å.

Der vil sikkert være enkelte som mener danske undertekster kan være ligegyldige, men enhver erfaring viser dog publikum falder fra, når film i Danmark vises uden undertekster.

Det er således en yderst risikabel forretning biograferne roder sig ud i, når de skal vise 70 mm.
Uanset hvor sympatisk Nolans forslag er, er han alt, alt for sent på den.

Men hensyn til det angiveligt larmende publikum, er det en skrøne. Jeg går personligt ofte og i mange forskellige biografer (også Palads og CinemaxX) for at se film og jeg kan absolut ikke nikke genkendende til det problem. Og hvis jeg endelig en dag – mod forventning – skulle opleve det, vil jeg omgående få fat i biografens personale, som så kan få bragt orden på forholdene. Jeg vil foreslå I benytter samme fremgangsmåde, såfremt der måtte være hændelser i salen, som ikke lever op til forventningen.

Geekalot har i kommentar #14 på glimrende vis fanget problematikken omkring biografernes billetpriser. Nogen skal jo betale for filmene kan produceres, efter nettet har ødelagt indtjeningsmulighederne i home entertainment-sektoren.

Det ulimiterede adgangskort er en aldeles glimrende idé. Det kræver blot at biograferne kan blive enige med leverandørerne af film. Det er sværere end man umiddelbart skulle tro. Hvis biograferne begav sig ud i det på egen hånd, uden enighed med leverandørerne, risikere biograferne nemlig komme til at hænge på regningen af alle billetter til fuld pris. Altså en underskudsforretning for biograferne.

Alt har en fornuftig forklaring.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer.
Gravatar

#23 Geekalot 8 år siden

#22 Tror hvert fald jeg er med på en ide om ca 1000-1500 for et "season" kort, om jeg ville komme ind og se mere en 20 film, tror jeg ikke :) men så kan man sige så har i mulighvis tjent lidt ekstra. Med et biograf kort med strejkoder og en scanner i biografen kunne man nu nemt holde styr på det hele.
Gravatar

#24 Hive 8 år siden

Kim Pedersen (22) skrev:
<...........>

Med venlig hilsen

Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer.


Godt og interessant indlæg fra en fagmand, tak.

...og lad os så håbe, at de sædvanlige folk herinde kan undlade at gå efter manden i dette tilfælde. :)

Men hensyn til det angiveligt larmende publikum, er det en skrøne. Jeg går personligt ofte og i mange forskellige biografer (også Palads og CinemaxX) for at se film og jeg kan absolut ikke nikke genkendende til det problem.


At du har været så heldig, at du aldrig har oplevet det, gør det ikke nødvendigvis til en skrøne. Jeg går måske i biografen 4-5 gange om året - men det til trods, har jeg oplevet det mere end én gang. Og det burde ikke være publikums ansvar, at forhindre det, men biografernes.
Gravatar

#25 Geekalot 8 år siden

#24 det sørgelige er det burde heller ikke være biografernes ansvar....
Er det svære bare for mange idag der ikke ved hvad normal pli er, når man er sammen med andre mennesker idag :/
Gravatar

#26 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

Kim Pedersen (22) skrev:
Det er en skam Filmz så ofte videregiver halvkvædede citathistorier, uden at få den fulde essens med og altid – uden undtagelse - kun videregiver den ene side af historien, i deres hetz på biograferne.

Biografernes branchefolk har aldrig talt om at være under pres af Netflix, men hele filmbranchen er til gengæld under pres fra piratstreaming.


Jeg skal undlade at gå ind i en vurdering af, om Filmz ensidigt hetzer biograferne, men vil da stilfærdigt konstatere, at omkring 90 % af vores stof omhandler biograffilm.

Til det andet så har du nu selv ved flere lejligheder advaret imod at forkorte biografvinduet og dermed give bedre konkurrencevilkår til video on demand-tjenester, hvor Netflix er den største udbyder.

Blandt andet her: "Biograferne frygter på ingen måde video on demand, vi hilser det velkommen. Vi føler ingen konkurrence, så længe vinduet er på mellem tre og fire måneder, men bliver det kortere, vil det få konsekvenser," siger Kim Pedersen. Link til Politiken.

Så nej, hvis verden forbliver status quo, så føler du intet pres, hvis ikke den gør, så gør du, har du sagt.

Her en biografejer, der direkte taler om presset fra vod. Men det er sikkert noget, Filmz har fået ham til at sige som led i vores onde plan om at hetze biograferne...
Gravatar

#27 Kim Pedersen 8 år siden

Selv flere af denne sides egne læsere har allerede konstateret at der foregår en hetz på biograferne fra Filmz' side, så det for forståeligt du helst vil undlade en vurdering. Det taler nemlig for sig selv.

Nu er der jo også forskel på at omtale og anmelde biograffilm, og så kommenterer biografernes virksomhed.

Men hvorfor videregiver Filmz så ofte halvkvædede citathistorier, uden at få den fulde essens med og altid – uden undtagelse - kun videregiver den ene side af historien?

Den problemtik svarer du slet ikke på.

Filmbranchen kan ikke holde til en konkurrencesituation, som er baseret på gratis adgang til filmene eller en månedlig betaling på 89 kroner om måneden. Så ja, det får konsekvenser. Forbrugerne må så nøjes med billige tv-film, reality- og gameshows.

Den amerikanske biografejer kommer fra en lillebitte amerikanske biografkæde og er en enlig svale, som ikke burde give anledning til en generalisering. Ikke alt er sandt, blot fordi du kan copypaste dig til det fra forskellige medier. Det har vi set talrige eksempler på.

Hvad med lidt opsøgende journalistik, for at komme sandheden lidt nærmere. Det ville klæde Filmz og ikke mindst fortjener sitets læsere det.
Gravatar

#28 steadi07 8 år siden

Kim Pedersen (27) skrev:
Filmbranchen kan ikke holde til en konkurrencesituation, som er baseret på gratis adgang til filmene eller en månedlig betaling på 89 kroner om måneden. Så ja, det får konsekvenser. Forbrugerne må så nøjes med billige tv-film, reality- og gameshows.

Den amerikanske biografejer kommer fra en lillebitte amerikanske biografkæde og er en enlig svale, som ikke burde give anledning til en generalisering. Ikke alt er sandt, blot fordi du kan copypaste dig til det fra forskellige medier. Det har vi set talrige eksempler på.

Hvad med lidt opsøgende journalistik, for at komme sandheden lidt nærmere. Det ville klæde Filmz og ikke mindst fortjener sitets læsere det.


Men siden kæder i USA og Storbritannien, blot som eksempler, er i stand til at tilbyde månedskort til biografen, hvorfor så ikke i DK? Ingen herinde har advokeret for, at det skulle have samme pris som Netflix - Nærmere tættere på medlemskabet til et træningscenter.

Det kan i hvert fald lade sig gøre at forhandle aftalerne i stand i de lande, så det må vel være prisen, som er den afgørende faktor?
Gravatar

#29 Kim Pedersen 8 år siden

For slet ikke at snakke om Frankrig. I de lande du omtaler er der en gigantisk overkapacitet af biografer og det er kun enkelte individuelle kæder som benytter dette trick i overvejende grad for at få lukket konkurrenterne. Biograferne i England, USA og Frankrig afregner efter signende den fulde billetpris overfor filmenes distributører og kører dermed med en underskudsforretning på dette område. Men det sker i en langsigtet strategi for - som nævnt - at få lukket konkurrenterne.
Gravatar

#30 steadi07 8 år siden

#29 - Jeg synes ellers for nyligt at have erfaret i radioen, at fordelingen mellem biografer og distributør i Frankrig er 50/50, mens den i UK kan være op til 70/30.

Ud fra din beskrivelse af, hvordan det foregår, så lyder det nu som noget, som meget hurtigt kan ses at være ulovligt.

Skriv ny kommentar: