Den animerede børnefilm “Delgo” havde premiere i USA sidste weekend, hvor den satte rekord – men ikke en af den slags rekorder, som filmselskaber glæder sig over. “Delgo” er derimod den film, der har klaret sig værst i nyere tid.
Filmen, som har kostet omkring 40 mio. dollars at producere, omsatte i åbningsweekenden for i alt 511.920 dollars i 2160 biografer – det er blot 237 dollars pr. biograf.
“Delgo”, der omhandler kærligheden mellem en dreng og en princesse fra to rivaliserende racer og har stemmer fra en lang række stjerner, inklusive Anne Bancroft, Val Kilmer, Freddie Prinze Jr., Jennifer Love Hewitt, Eric Idle og Malcolm McDowell, er produceret helt uden for Hollywood-systemet.
Marc Adler, som skrev, instruerede og producerede filmen, kommer fra web-industrien. Filmens animation er udført af Fathom Studios i Atlanta og independent-distributøren Freestyle Releasing har udsendt filmen.
Adler mener dog, at filmens kedelige rekord skyldes dårlig markedsføring – som han selv var ansvarlig for. ”Vi troede, vi gjorde alt rigtigt ved at fokusere på børnene, men vi glemte mødrene,” fortæller Adler. De fleste reklamer for filmen kørte på børnekanaler som Nickelodeon og Cartoon Network.
Reklamebudgettet for “Delgo” vurderes samtidig til under 20 mio. dollars, hvilket er langt under budgetterne for animationsfilm som Disneys “Bolt” og DreamWorks Animations “Madagascar 2”.
”Jeg havde håbet på, at ‘Delgo’ ville sprænge de normale rammer for animerede film og hjælpe vores kultur med at bryde fri fra de ensrettede børnefilm, der er fulde af talende dyr med store øjne,” siger Adler, der dog håber på, at filmen kan tiltrække et nyt publikum, når dvd’en udkommer til maj.
#1 filmz-gofferoffer 15 år siden
Nu har jeg ikke set filmen, men hvad helvede er pointen i at producere en film med et budget på $40 mio., hvis man ikke afsætter penge nok til reklame? Det er da direkte håbløst. Var der da ikke nogen, der bare et sekund tænkte: "Hey, måske skulle vi lade være med at lave filmen, hvis vi ikke tror, vi kan markedsføre den ordentlig?" Marketing er jo essentielt for enhver film.
Tænk på, hvad alle de penge kunne være blevet brugt til i stedet. Det er til at få hovedpine af.
Først nu får filmen så omtale på grund af denne nyhed, og selvom antallet af biografer, der viser filmen, vil blive mindre, kan omtalen måske faktisk gavne den i den sidste - hvis befolkningen ellers undgår at læse anmeldelser.
#2 FixX 15 år siden
#3 Chrisenry 15 år siden
#4 Norrah 15 år siden
93% af pengene er brugt på at lave en undskyldning til at give Val Kilmer penge til mad, og det syntes jeg er helt fair.
Det er egentligt ret imponerende, der er faktisk nogle ret store folk der er med i filmen.
Alene deres navne burde da havde trukket folk til.
Eric Idel. Freddie, Love hewitt.
Min favorit, Mad Martigan.
De skulle også havde kørt på de unge og hotte.
#5 Lady Arwen 15 år siden
#6 enfilmnørd 15 år siden
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#7 fatcat 15 år siden
http://www.apple.com/trailers/independent/delgo/
Jeg skal i hvert fald eje den på DVD når den kommer
#8 filmz-Im_a_cop_u_IDIOT 15 år siden
... men når det nu er sagt ... LOOOOOL !
#9 frz 15 år siden