Den animerede børnefilm “Delgo” havde premiere i USA sidste weekend, hvor den satte rekord – men ikke en af den slags rekorder, som filmselskaber glæder sig over. “Delgo” er derimod den film, der har klaret sig værst i nyere tid.

Filmen, som har kostet omkring 40 mio. dollars at producere, omsatte i åbningsweekenden for i alt 511.920 dollars i 2160 biografer – det er blot 237 dollars pr. biograf.

“Delgo”, der omhandler kærligheden mellem en dreng og en princesse fra to rivaliserende racer og har stemmer fra en lang række stjerner, inklusive Anne Bancroft, Val Kilmer, Freddie Prinze Jr., Jennifer Love Hewitt, Eric Idle og Malcolm McDowell, er produceret helt uden for Hollywood-systemet.

Marc Adler, som skrev, instruerede og producerede filmen, kommer fra web-industrien. Filmens animation er udført af Fathom Studios i Atlanta og independent-distributøren Freestyle Releasing har udsendt filmen.

Adler mener dog, at filmens kedelige rekord skyldes dårlig markedsføring – som han selv var ansvarlig for. ”Vi troede, vi gjorde alt rigtigt ved at fokusere på børnene, men vi glemte mødrene,” fortæller Adler. De fleste reklamer for filmen kørte på børnekanaler som Nickelodeon og Cartoon Network.

Reklamebudgettet for “Delgo” vurderes samtidig til under 20 mio. dollars, hvilket er langt under budgetterne for animationsfilm som Disneys “Bolt” og DreamWorks Animations “Madagascar 2”.

”Jeg havde håbet på, at ‘Delgo’ ville sprænge de normale rammer for animerede film og hjælpe vores kultur med at bryde fri fra de ensrettede børnefilm, der er fulde af talende dyr med store øjne,” siger Adler, der dog håber på, at filmen kan tiltrække et nyt publikum, når dvd’en udkommer til maj.



Vis kommentarer (9)
Gravatar

#1 filmz-gofferoffer 15 år siden

Duh.

Nu har jeg ikke set filmen, men hvad helvede er pointen i at producere en film med et budget på $40 mio., hvis man ikke afsætter penge nok til reklame? Det er da direkte håbløst. Var der da ikke nogen, der bare et sekund tænkte: "Hey, måske skulle vi lade være med at lave filmen, hvis vi ikke tror, vi kan markedsføre den ordentlig?" Marketing er jo essentielt for enhver film.

Tænk på, hvad alle de penge kunne være blevet brugt til i stedet. Det er til at få hovedpine af.

Først nu får filmen så omtale på grund af denne nyhed, og selvom antallet af biografer, der viser filmen, vil blive mindre, kan omtalen måske faktisk gavne den i den sidste - hvis befolkningen ellers undgår at læse anmeldelser.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#2 FixX 15 år siden

Må indrømme at jeg faktisk aldrig har hørt om filmen.
Gravatar

#3 Chrisenry 15 år siden

Jeg har heller aldrig hørt om den, hvilket for mig sætter en tyk streg under filmens markedsføring problem. Jeg kan ikke engang genkalde mig at have hørt navnet før. Synd og skam for det lyder jo ellers som en rimlig beundringværdig satsning, og den slags ser man da gerne flere af, men ak...
"Hello there, smooth skin. The Name's Harold. I help keep this town running."
Gravatar

#4 Norrah 15 år siden

gofferoffer (1) skrev:
Tænk på, hvad alle de penge kunne være blevet brugt til i stedet. Det er til at få hovedpine af.

93% af pengene er brugt på at lave en undskyldning til at give Val Kilmer penge til mad, og det syntes jeg er helt fair.

Det er egentligt ret imponerende, der er faktisk nogle ret store folk der er med i filmen.
Alene deres navne burde da havde trukket folk til.
Eric Idel. Freddie, Love hewitt.
Min favorit, Mad Martigan.
De skulle også havde kørt på de unge og hotte.
Gravatar

#5 Lady Arwen 15 år siden

Har aldrig hørt om den før men billedet tyder sgu heller ikke på noget godt den ser rimelig skod ud...
Doctor Who <3
Gravatar

#6 enfilmnørd 15 år siden

Har heller aldrig hørt om filmen, og jeg er ligesom mange af jer andre, bruger af en del amerikanske film-sider.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#7 fatcat 15 år siden

hmm - den har ellers ligget et stykke tid på noget så kendt som Apple's trailer side

http://www.apple.com/trailers/independent/delgo/

Jeg skal i hvert fald eje den på DVD når den kommer
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#8 filmz-Im_a_cop_u_IDIOT 15 år siden

Havde hørt om den, men troede den var udkommet for år tilbage. Anyways kan være at den kommer igen efter denne tvivlsomme rekord. Alt om tale er jo godt omtale som man jo siger.

... men når det nu er sagt ... LOOOOOL !
Gravatar

#9 frz 15 år siden

Traileren er da også ELENDIG :S

Skriv ny kommentar: