Selvom Hollywood længe har været glade for at bringe forfatteren Alan Moores tegneserier – deriblandt “From Hell”, “The League of Extraordinary” og senest “Watchmen” – til det store lærred, har Moore altid være ekstremt skeptisk over for tegneseriefilmatiseringer, og i et interview med TotalFilm.com fortæller han hvorfor.

”Hovedårsagen til, at tegneserier ikke fungerer som film, er i høj grad fordi alle, der i sidste ende bestemmer i filmindustrien, er bogholdere,” siger Moore. ”Disse folk er måske i stand til at holde regnskab, men inden for alle andre områder er de dumme og inkompetente og har ikke noget talent… [Filmfolkene] viser resultatet til bagmændene, og de siger ‘vi vil have det her med, og hvor er monstret’?”

Moore fortæller i den forbindelse, at han blev kontaktet af en Hollywood-producer, der bad ham om at lægge navn til en film, uden at Moore behøvede at skrive forlægget. Idéen, produceren havde fået, var en spin-off-film: “The League of Extraordinary Animals”.

Moore kritiserer også blockbusterfilmenes store budgetter – ikke mindst “Watchmen”s: ”100 mio. dollars – det kostede ‘Watchmen’, som var lige ved ikke at få premiere pga. sagsanlægget… Det brugte de også på ‘The League Of Extraordinary Gentlemen’… Har vi brug for flere lortefilm i verden? Vi har rigeligt allerede. 100 mio. dollars ville kunne løse de civile optøjer på Haiti.”

Det er dog ikke kompensation til Moore, som udgør størstedelen af “Watchmen”s budget: Ligesom med de tidligere filmatiseringer har forfatteren frabedt sig enhver økonomisk kompensation og har i stedet bedt om, at hans andel gives til tegneseriens tegner.

Også Sean Connery får en bredside med på vejen: ”‘The League’ kostede 100 mio. dollars, fordi Sean Connery ville have 17 mio. – og en større eksplosion, end den han havde i sin seneste film. Det står i hans kontrakt, at han skal have en større eksplosion i hver film, han er med i. I ‘The Rock’ sprængte han en ø i luften, og han krævede i ‘The League’, at Venedig eller noget lignende blev sprængt i luften. Det ville have været månen i hans næste film.”

Hele interviewet, hvor Moore også fortæller, hvorfor han mener, at superheltetegneseriernes popularitet i USA kan kædes sammen med den amerikanske selvopfattelse og udenrigspolitik, kan læses hos TotalFilm.com.



Vis kommentarer (27)
Gravatar

#21 filmz-TheNthDoctor 15 år siden

#13:
Det er på ingen måde almindeligt at skaberne ejer deres arbejde, når de arbejder for mainstream forlagene. Det foregår hos undergrunden - top shelf, fantagraphics, etc. men det foregår altså ikke hos de store spillere.
Gravatar

#22 filmz-TheNthDoctor 15 år siden

[Filmfolkene] viser resultatet til bagmændene, og de siger 'vi vil have det her med, og hvor er monstret'?"


Haha, hvem sagde Jon Peters?

"Where's the giant spider in the third act?"

lmao
Gravatar

#23 mr gaijin 15 år siden

Graversen^ (19) skrev:
Ingen regl uden undtagelser, for jeg er rimelig sikkert på følgende instruktører har fuld magt over deres film:
- The Coen Brothers
- Darren Aronofsky

Men jeg vil dog også tro at de er nogen af de eneste i holywood og hvis det er sandt, burde de have eneret til "Directors Cut" tagget :P


Men selv instruktører med final cut (nok også Woody Allen, David Lynch, Eastwood m.fl.) har ikke magt over distributionen. Så selskaberne kan true med at lave en minimal limited udgivelse, hvis ikke instruktørerne makker ret.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#24 gi-jones 15 år siden

Jeg er godt klar over hvordan ophavsret fungerer og hvordan den er forskellige fra Europa til USA. Ikke desto mindre har han altså fraskrevet sig sine rettigheder, om det så er i en ansættelses- eller distributionskontrakt. Men ok, "hykler" er måske et voldsomt ord. Jeg synes bare ikke det er specielt modent at sidde og brokke sig over den slags. Han tjente sine penge ved DC Comics, eller hvem der nu ansatte ham, og nu piver han grundliggende over at de har gjort hvad de var i deres fulde ret til.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#25 sluppermand 15 år siden

Alan Moore, you're preaching to the choir!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#26 DjBeau 15 år siden

#24: Så vidt jeg kan se, klynker Moore ikke over, at han ikke har rettighederne. Han brokker sig bare over, at filmene er så ringe. (Jeg har dog ikke læst hele interviewet, så måske tager jeg fejl)
What would Egon Olsen do?
Gravatar

#27 Kviesgaard 15 år siden

# 20

Var grundtanken i Image Comics ikke netop den at tegnere og forfattere skulle have medejerskab af de ting, de arbejdede med? Det er måske blevet ændret sidenhen?
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah

Skriv ny kommentar: