Selvom Hollywood længe har været glade for at bringe forfatteren Alan Moores tegneserier – deriblandt “From Hell”, “The League of Extraordinary” og senest “Watchmen” – til det store lærred, har Moore altid være ekstremt skeptisk over for tegneseriefilmatiseringer, og i et interview med TotalFilm.com fortæller han hvorfor.
”Hovedårsagen til, at tegneserier ikke fungerer som film, er i høj grad fordi alle, der i sidste ende bestemmer i filmindustrien, er bogholdere,” siger Moore. ”Disse folk er måske i stand til at holde regnskab, men inden for alle andre områder er de dumme og inkompetente og har ikke noget talent… [Filmfolkene] viser resultatet til bagmændene, og de siger ‘vi vil have det her med, og hvor er monstret’?”
Moore fortæller i den forbindelse, at han blev kontaktet af en Hollywood-producer, der bad ham om at lægge navn til en film, uden at Moore behøvede at skrive forlægget. Idéen, produceren havde fået, var en spin-off-film: “The League of Extraordinary Animals”.
Moore kritiserer også blockbusterfilmenes store budgetter – ikke mindst “Watchmen”s: ”100 mio. dollars – det kostede ‘Watchmen’, som var lige ved ikke at få premiere pga. sagsanlægget… Det brugte de også på ‘The League Of Extraordinary Gentlemen’… Har vi brug for flere lortefilm i verden? Vi har rigeligt allerede. 100 mio. dollars ville kunne løse de civile optøjer på Haiti.”
Det er dog ikke kompensation til Moore, som udgør størstedelen af “Watchmen”s budget: Ligesom med de tidligere filmatiseringer har forfatteren frabedt sig enhver økonomisk kompensation og har i stedet bedt om, at hans andel gives til tegneseriens tegner.
Også Sean Connery får en bredside med på vejen: ”‘The League’ kostede 100 mio. dollars, fordi Sean Connery ville have 17 mio. – og en større eksplosion, end den han havde i sin seneste film. Det står i hans kontrakt, at han skal have en større eksplosion i hver film, han er med i. I ‘The Rock’ sprængte han en ø i luften, og han krævede i ‘The League’, at Venedig eller noget lignende blev sprængt i luften. Det ville have været månen i hans næste film.”
Hele interviewet, hvor Moore også fortæller, hvorfor han mener, at superheltetegneseriernes popularitet i USA kan kædes sammen med den amerikanske selvopfattelse og udenrigspolitik, kan læses hos TotalFilm.com.
#21 filmz-TheNthDoctor 15 år siden
Det er på ingen måde almindeligt at skaberne ejer deres arbejde, når de arbejder for mainstream forlagene. Det foregår hos undergrunden - top shelf, fantagraphics, etc. men det foregår altså ikke hos de store spillere.
#22 filmz-TheNthDoctor 15 år siden
Haha, hvem sagde Jon Peters?
"Where's the giant spider in the third act?"
lmao
#23 mr gaijin 15 år siden
Men selv instruktører med final cut (nok også Woody Allen, David Lynch, Eastwood m.fl.) har ikke magt over distributionen. Så selskaberne kan true med at lave en minimal limited udgivelse, hvis ikke instruktørerne makker ret.
#24 gi-jones 15 år siden
#25 sluppermand 15 år siden
#26 DjBeau 15 år siden
#27 Kviesgaard 15 år siden
Var grundtanken i Image Comics ikke netop den at tegnere og forfattere skulle have medejerskab af de ting, de arbejdede med? Det er måske blevet ændret sidenhen?