For nylig blev det annonceret, at Ridley Scott har tænkt sig at indspille en ny “Blade Runner”-film. Endnu er der ingen detaljer om filmen, andet end at den ikke bliver en fortsættelse til originalen. Fortsættelse eller ej er der nu kommet oplysninger ud om, hvem der muligvis vil skrive manuskriptet.

Se også: Ridley Scott instruerer ny “Blade Runner”!

Der skulle være tale om Scott Z. Burns, som tidligere har skrevet bl.a. “Contagion”, “The Informant!” og været med til at skrive “The Bourne Ultimatum”.

Den oprindelige film blev skrevet ud fra en bog af Philip K. Dick af manuskriptforfatterne David Peoples, der ikke har været aktiv siden 1998, og Hampton Fancher, som stadig arbejder som producer, men ikke længere skriver.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#1 Whatever 10 år siden

Film Noir - please!
Ellers skal de kande den næste udgivelse "BLADE runner"
Gravatar

#2 Danilochan 10 år siden

Jeg synes der er masser af god inspiration til en sequel i bogen af K.W. Jeter "Blade Runner 2: The Edge of Human" - Men uden Harrison Ford og Sean Young bliver det nok lidt svært..

Det bliver spændende, at se hvad de finder på..
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I've watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in the rain. Time to die.
Gravatar

#3 Batsy 10 år siden

The Borne ultimatiums manus var rigtig godt, og de andre 2 lyder da ud til at være gode :p
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#4 NP 10 år siden

Stuart Hazeldine skrev i 1997 et manuskript til en mulig fortsættelse med titlen "Blade Runner Down". Projektet blev dog aldrig til noget.

#3
Der fandtes fik ikke noget egentligt manuskript til Bourne Ultimatum, før optagelserne bgyndte. Paul Greengras stykker stort set altid filmens historie sammen i klipperummet. Herefter tager han ud og optager nye elementer. Der bliver derfor løbende tilføjet store ændringer til filmens handling. Det er derfor at budgetterne på både Ultimatum og på Green Zone eksploderede. Jeg synes i hvert fald, at det resulterer i film med en yderst episodisk struktur, der bevæger sig fra del til del uden den helt store sammenhæng. Ultimatum fungerer godt fordi dens tempo er utrolig højt, og man derfor slet ikke har tid til at registrere den manglende sammenhæng. Men det gør man ved gensyn.

Dog er Burns' manuskript til Contagion ganske fremragende. Han formår at håndtere et væld karakterer sideløbende og levere en masse eksposition på en forståelig måde.
Gravatar

#5 Batsy 10 år siden

NP (4) skrev:
Stuart Hazeldine skrev i 1997 et manuskript til en mulig fortsættelse med titlen "Blade Runner Down". Projektet blev dog aldrig til noget.

#3
Der fandtes fik ikke noget egentligt manuskript til Bourne Ultimatum, før optagelserne bgyndte. Paul Greengras stykker stort set altid filmens historie sammen i klipperummet. Herefter tager han ud og optager nye elementer. Der bliver derfor løbende tilføjet store ændringer til filmens handling. Det er derfor at budgetterne på både Ultimatum og på Green Zone eksploderede. Jeg synes i hvert fald, at det resulterer i film med en yderst episodisk struktur, der bevæger sig fra del til del uden den helt store sammenhæng. Ultimatum fungerer godt fordi dens tempo er utrolig højt, og man derfor slet ikke har tid til at registrere den manglende sammenhæng. Men det gør man ved gensyn.

Dog er Burns' manuskript til Contagion ganske fremragende. Han formår at håndtere et væld karakterer sideløbende og levere en masse eksposition på en forståelig måde.



Synes Ultimatum hænger fint sammen med det femte gensyn jeg så
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#6 BN 10 år siden

NP (4) skrev:
Der fandtes fik ikke noget egentligt manuskript til Bourne Ultimatum, før optagelserne bgyndte. Paul Greengras stykker stort set altid filmens historie sammen i klipperummet.


Så alle replikkerne er improviserede, og Greengrass filmer bare et eller andet tilfældigt hændelsesforløb og kommer så ved gennemsyn af f.eks. optagelserne af Bourne der møder Nicky på et kontor i Madrid i tanker om, at "hey, Bourne skal da møde Nicky på et kontor i Madrid i den her film"?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7 NP 10 år siden

#5
Jeg synes bare at plottet er drevet frem af den ene tilfældighed og det det sammentræf efter det hinanden. Situationer bliver hele tiden løst ved at to ting på magisk sker samtidig.
Men det kan man jo selvfølgelig også bare opfatte som fascinationen og charmen ved Bourne-karakteren - en mand, der har styr på alt.
Gravatar

#8 NP 10 år siden

#6
Stilen er selvfølgelig ikke så løs, at alt improviseres. Der foreligger selvfølgelig et manuskript, men om det er helt færdigt eller om alle er helt tilfredse med det, det er en helt anden sag. Men ved begyndelsen af optagelserne er ideen om de enkelte set-pieces udarbejet. Så Greengrass ved, at Bourne skal forsøge at kontakte en journalist på en station i London, de ved han skal til Tangier for at opnå information der, og de ved at han skal ende i New York. Når det så er optaget og klippet sammen, begynder Greengrass så først rigtig at bekymre sig om, hvordan de enkelte elementer skal passe sammen. Han kan godt lide at improvisere og få nye ideer undervejs. Det er jo lidt den omvendte arbejdsform, for man plejer jo at afprøve og afklare disse sammenhænge på det langt billigere manuskriptstadie inden man begynder at optage. Så synes det er svært at snakke om et stærkt manuskript, når det er et patchwork af tre forskellige forfattere og en egenrådig instruktør.

Jeg synes i hvert fald at hele filmens første akt med journalisten, er et udtryk for, hvordan denne arbejdsform ikke rigtig virker. Filmen bruger meget lang tid på at etablere journalisten som karakter, hvorefter han så bare dræbes og ikke skænkes en tanke i resten af filmen.
Gravatar

#9 Babo84 10 år siden

#8

Jeg synes da ikke der bruges meget tid på at etablere journalisten som karakter. Han skal fungere "nu og her" for Bourne og for at drive plottet frem - intet andet. At han så dræbes, er hvad der kan ske og virker faktisk dejligt ukonstrueret, hvis man kan sige det sådan. Det virker skam imo.
Gravatar

#10 BN 10 år siden

#8: Uanset hvordan historien er blevet strikket sammen, så synes jeg nu, at den hænger virkelig godt sammen og flyder naturligt af sted. Det episodiske præg du taler om, oplever jeg ikke, når jeg ser filmen.

Og med hensyn til det med journalisten, er jeg enig med Babo84.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: