MedvirkendeAnna Kendrick, Ben Affleck, Jon Bernthal, J.K. Simmons, John Lithgow, Jeffrey Tambor, Cynthia Addai-Robinson

Længde128 min

I biografen20/10/2016

Accountant, The

4 6
Særlige Ben Affleck

Forestil dig at binge-watche første sæson af “Dexter”. En intens omgang. Om introverte Dexter, der er retsmediciner om dagen og god seriemorder om natten. Det er både den store historie for hele sæsonen om far, bror, søster, kæreste og opvæksten samt dem, der vil afsløre ham, og så den enkelte episode med en ny ond, der skal seriemyrdes. Byt retsmediciner ud med revisor, så har du “The Accountant”, der klarer en hel sæson på en enkelt film.

Det er sådan, “The Accountant” opleves. Som et serie-pitch, der aldrig kommer længere end pilot-afsnittet. Til gengæld er det et godt pilotafsnit, som dog havde fortjent at være blevet udfoldet langt langsommere hos Netflix. Det havde Ben Affleck fortjent. For hvor er han dog god i endnu en Warner-produktion. Han har samme tunge kæbeparti som Dexter. Sådan skal man åbenbart se ud, når man er særling og ikke særligt god i sociale relationer, men derimod tager sig god tid til morgenmaden – tre pandekager, tre skiver bacon, tre æg. Hver dag. Affleck er god som rutineafhængig autist, der med sin trang til at få puslespillet til at passe er blevet underverdenens bedste revisor. Sorte penge bliver vasket hvide af revisoren uden navn.

Men det er ikke hans eneste sæt særlige skills. Han har nemlig også best of the best-evner og manglende identitet a la Jason Bourne. Men det ville være forkert at sammenligne ham med Bourne. For revisoren opsøger selv balladen og de sorte penge. Som Dexter. Eller Batman, der også selvtægter i det godes navn. Og netop Batman kender Ben Affleck jo allerede, selv om det nok er nemmere at være rigmand end autistisk revisor, når der skal fanges slyngler.

I dette ‘afsnit’ af “The Accountant” skal han på revisor-job for en tilsyneladende ikke-kriminel virksomhed. Det plejer de andre klienter ellers at være, forklares det af revisorens anonyme “Charlie’s Angels”-kvindestemme fra telefonen i det omfattende setup af det her univers. Men snart findes glemte millioner i regnskabet og cheferne dør med hjælp fra en anden hitman, som dræber på fuldtid. Samtidig banker Anna Kendrick på som en slags autist-romance, imens J.K. Simmons’ agent i en anden parallel-historie jagter revisoren på vegne af myndighederne, der fra tid til anden afbrydes af flashbacks til fortiden, hvor evnerne forklares med en hård far, der nægtede at anerkende autisme-diagnosen, men i stedet underviste i nærkamp.

Det er naturligvis alt, alt for mange elementer, som instruktør Gavin O’Connor her smider ind i sit regnskab. Heldigvis har han Ben Afflecks revisor. Han holder orden i kaos. Han lykkes med uproblematisk at glide ind og ud af rollen som henholdsvis Hitman og Rain Man. Som ham, der kræver orden i en verden af gangstere og tvivlsomme årsopgørelser. Han kan ikke klare uretfærdighed eller en bundlinje, som ikke stemmer. Den autisme-parallel er autentisk sjov i en kaotisk film.

“The Accountant” er et af de bedste pilotafsnit til en ny serie, jeg har set. Uheldigvis er det en film, der slutter med dette afsnit. Jeg havde gerne binge-watchet en sæson om Dexters fætter, revisoren. Særligt når den særling spilles af en, så særlig som Ben Affleck, der kan skabe orden i det meste. Næsten også i “The Accountant”.

Christian Wolff er en velfungerende autist med større forståelse og hengivenhed for tal end andre mennesker. Han arbejder som freelance bogholder på et uskyldigt udseende regnskabskontor i en søvnig lille by, hvor han fører regnskaberne for nogle af verdens farligste forbryderorganisationer. Men da det amerikanske finansministeriums specialafdeling imod økonomisk kriminalitet og hvidvaskning af penge, ledet af Ray King (J.K. Simmons), begynder at komme på sporet af hans arbejde, tvinges Christian til at tage en lovlig kunde.

Valget falder på et højteknologisk robotudviklingsfirma, hvor regnskabsmedarbejderen, Dana, har opdaget en regnskabsfejl til millioner af dollars. Men da Christian dykker ned i regnskaberne for at få et klarere billede af, hvad der foregår, begynder dødstallene at stige dramatisk omkring ham…