Allied
Udgivet 23. nov 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det handler om bedrag. Det gjorde det, da Brad Pitt var Mr. Smith tilbage i 2005 for sin Mrs. Smith – Angelina Jolie – og det gør det nu, hvor Pitt er Mr. Vatan for sin Mrs. Vatan – Marion Cotillard. Igen er Mr. Pitt og konen hemmelige agenter. Er de allierede? Eller arbejder hun for fjenden? Brad Pitt er klar til et nyt, kompliceret forhold.
Det er da også spilletiden i det nazi-kontrollerede Casablanca, der er bedst. Det er oldschool-udgaven af “Mr. & Mrs. Smith”. De bliver Mr. & Mrs. som dække for missionen. Sammen skal de maskinpistol-skyde den tyske ambassadør som i et godt spil “Wolfenstein”. Men for at gøre det må de være troværdige som fransk ægtepar. Det er hun dygtigst til, imens han frygter følelserne, som dog glemmes, da de “Titanic”-knepper i bilen midt under en CGI-ørkenstorm, der afslører Zemeckis som instruktør. Han elsker effekter. Som i “The Walk”, hvor franske Petit erobrede amerikanske World Trade Center. Her erobrer franske Marianne det nordamerikanske hjerte, der banker hos Max.
Svaret bliver aldrig så lækkert, som spion-romancen i Casablanca. For kærligheden og mistroen mellem Marion Cotillards dygtige femme fatale og Brad Pitts mere stive spionspil bliver aldrig så overbevisende som Zemeckis’ bombardement af London. Bomberne falder fra en nattehimmel i oplyst alarmberedskab. Krigen raser smukt, imens kærligheden falmer til fordel for en mere klassisk whodunnit, hvor bedrageren blandt allierede skal udpeges.
Der er ikke meget ændret for Brad Pitt siden 2005. Han er stadig optaget af bedraget imellem ægtepar. Dengang hed agentkonen Jane spillet af Jolie. Nu er hun skiftet ud til fordel for Marianne spillet af Marion Cotillard. John Smith er Max Vatan er Brad Pitt. Og vi vil altid have Brad Pitt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet