Amadeus – Director’s Cut
Udgivet 10. aug 2002 | Af: chandler75 | Set i biografen







Senere, da det stadig ser ud til at Mozart har en lang og lovende karriere foran sig, skriver han den lystige og optimistiske opera om Figaros bryllup, og omvendt fremfører han den dystre “Don Giovanni” oven på sin fars død. Samtidig udnytter Salieri Mozarts sorg og indre dæmoner – hans følelse af at have svigtet faren – og hyrer, iført forklædning, Mozart til at skrive et rekviem – en messe for den døde. Mozart mangler penge og accepterer modvilligt. Det lader først til at skulle blive et rekviem for den afdøde far, men snart bliver det tydeligt at det er sin egen dødsmesse Mozart skriver…

Hulce er overbevisende som det barnlige og vulgære talent, der bliver et tragisk offer for Salieris skinsyge, og Abraham som Salieri fremstår tilpas farlig i sin mission, men samtidig ynkelig i sin jalousi. Det er to menneskeskæbner som krydser klinger i magtspillet om at være musikkens mester, og det hele får naturligvis tragiske følger.

Men mest morsom er i virkeligheden Jeffrey Jones (kendt bl.a. som rektoren i Ferris Bueller´s Day Off) som kejser Joseph d. 2. Hvor Hulce bevidst udfører sin rolle med store armbevægelser, nærmest underspiller Jones sin som den lidt tumpede og umusikalske musikelsker.







Amadeus er blevet digitalt re-masteret i denne Director´s Cut, og der lagt tyve minutter til i form af ekstra scener. Bl.a. er der blevet tilføjet et mindre side-plot, hvor Mozart på sin vej ned bliver overtalt til at spille for et larmende kennel hunde. Han går i vrede og ydmygelse, men vender senere tilbage, da hans forfald er komplet, og tigger penge. Tidligere beskårede scener som disse styrker personkarakteristikken og accentuerer Mozarts endelige tæppefald, men de gør desværre også en i forvejen lang film længere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet