Anti
Udgivet 9. nov 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Der var engang, hvor street art var farligt og lovløst. Og hed graffiti. I dag er kunstmaling fra spraydåse lige så vildt som en voksen med kasket. Derfor tager instruktør Morten BH os i “Anti” med tilbage til dengang, det netop var ‘anti’ og modkultur at male sit tag på et S-tog inde i den store storby, København. Paradoksalt nok er anti-filmen “Anti” så ikke-anti, som den næsten kan være.
Til gengæld vil jeg gerne give medlemspoint for forsøget med at sætte den her lav-budgetter troværdigt tilbage i tid til 1991. Særligt tøjet er ramt ret rigtigt med Oakland Raiders-kasket på Simon og rigeligt med denim og college football-jakker på resten. Det er måske lige nyt nok, men den amerikanske inspiration var god nok. Man malede tags og pieces med sit crew, imens man hørte hip hop som en anden Fresh Prince of Bel Air.
Ja, jeg kan fristes til at sige, at “Anti” ikke tager det en skid seriøst. Sådan cirka siger seje Johan sammen med andet replikstøj, som ingen sagde i 1991. Som f.eks. ‘grinern’. Mest af alt er det ikke særligt grinern, at “Anti” aldrig finder ind til fascinationen af graffiti-kulturen. Det handler om at sætte sit mærke. Der hvor ‘de voksne’, samfundet ikke vil have det. Imod parcelhus-pænheden i Faxe, hvor alt er ens, som statens røde S-tog, der trænger til noget forskellighed fra folkekunst på spraydåse.
Jeg havde gerne set, at Morten BH havde fjernet alle sine anførselstegn omkring “Anti”. Han mener det ikke sådan rigtigt, men alligevel nok til, at han har fundet en ægte Raiders-kasket frem til Simon. Men han bærer den pro, ikke anti. Som en Peter Reichhardt, der lokker med medlemskab til graffiti-hulen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet