At elske Pia
Udgivet 5. jul 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg ved ikke, om jeg elsker “At elske Pia”. Den kræver meget af min kærlighed, selv om udgangspunktet er simpelt: Datter møder mand – mor er bekymret. Det handler om kærlighed, den eneste ene. Men det er krævende for mig, at den voksne datter er Pia, som spilles af mentalt handicappede Pia Skovgaard, der ligner en voksen, men mentalt maksimalt er tre-fire år.
Derfor er Pia og Pia den samme. Og på den måde er Borgmans greb genialt og grænseoverskridende. Og ondt? For hvor meget fatter Pia, når hun er på fiktiv date med fiskeren Jens, der tager hende med fra udkantens Langeland til Den blå planet i storbyen, København? Det er ekstrem method acting, hvor skuespilleren ikke bare spiller handicappet, men er det. Og måske ikke aner, at hun spiller. For hun er jo bare Pia, der bor hjemme hos mor på 84 år.
For måske er Borgmans projekt, hvor han har designet en fiktiv fortælling rundt om retarderede Pia, den ultimative kynisme. Leger med hendes hjerte, der sådan længes efter en mand. Som ham der José på fjernsyn, som hun vist nok (ikke) har været på date med, hvor de spiste pizza og drak hybensaft. Desværre var han gift, siger Pia, imens mor nikker forstående, som en mor gør, når et barn fortæller, at dukken er sulten eller skal have skiftet ble. Eller også er det den reneste kærlighed, når Pia endelig får lov at holde i hånd med en mand. Elsker/elsker ikke.
Jeg har det vel lidt som med Tom Hanks i “Big”. Han bliver forvandlet fra dreng til mand. 13 år indeni, men voksen på det ydre, der går i seng med Elizabeth Perkins. Både et overgreb og ikke et overgreb. Samme grænseland bevæger Daniel Borgman sig i med “At elske Pia”, der svæver imellem virkelighed og konstruktion, kærlighed og kynisme – elsker og elsker ikke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet