Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans
Udgivet 2. aug 2010 | Af: The Insider | Set på DVD
Genindspilninger er Fandens værk. Er vi ikke enige? Tænk, at filmbranchens store kanoner har så få originale ideer tilbage i ærmet, at de i stedet bare fisker efter brugte manuskripter i arkiverne. Den triste trend har bl.a. givet os “The Departed”, “12 Monkeys”, “Ocean’s Eleven”, “True Lies”, “Ben-Hur”, “Heat” og “The Thing”… sikke en række forfærdelige fadæser, hva’? Okay, jeg er en smule sarkastisk, og der findes også mange rærlige remakes, men personligt har jeg ikke så stort et problem med tendensen. Musik og kunst er blevet genfortolket i århundreder, og når vi skænkes film som de førnævnte og “Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans”, finder jeg det svært at blive virkelig arrig over remake-bølgen.
Nicolas Cage har hovedrollen i denne omgang, og han leverer en fabelagtig indsats på niveau med sine superbe præstationer i “Leaving Las Vegas” og “Orkidé-tyven”. Det er præstationer som denne, der gør én så fortørnet og frustreret over, at Cage hovedsageligt spilder tiden med bras som “Next” og “The Wicker Man”. Herzog giver Cage frie tøjler til at slippe sin indre vildmand løs i rollen som betjenten Terence McDonagh, som langsomt mister grebet om både loven og virkeligheden, fordi hans kroniske rygsmerter har tvunget ham ud i et slemt stofmisbrug. Som altid er Cage eminent til at skildre vilter vrede, der bobler og syder under overfladen, men han er også utrolig gakket og morsom uden at gå så meget over gevind, at han bliver en karikatur.
Det førnævnte mord er katalysatoren for en efterforskning, som McDonagh og kollegaerne bruger størstedelen af deres tid på. Men i virkeligheden er politiarbejdet underordnet, og den traditionelle kernehistorie minder om adskillige afsnit af tv-serier som “NYPD Blue” og “Law & Order”, som manuskriptforfatteren William Finkelstein har arbejdet på. McDonagh er derimod filmens egentlige omdrejningspunkt – nærmere bestemt hans besværlige kamp for at overmande sine egne dæmoner og løse de konflikter, som hans sindssyge adfærd skaber. Og så var det en regulær genistreg at sammenstille McDonaghs forfald med New Orleans’ ditto i kølvandet på Katrina-orkanen. Det giver filmen (især billedsiden) endnu flere lag.
Præsenteret i 1.78:1 anamorphic widescreen-format. Det er længe siden, at jeg har set et så godt dvd-transfer som dette. Billedet er knivskarpt, og især i nærbillederne af skuespillerne er detaljerigdommen direkte slående. Både kontrasten og farvegengivelsen er perfekt, og selvom der er mange dunkle nattescener, går detaljer aldrig tabt i mørket. Hverken snavs, udtværing eller edge-enhancement forekommer.
Hverken diskens Dolby Digital 5.1-mix eller DTS 5.1-mix er lige så imponerende som transferet, men de er under alle omstændigheder fremragende, og der er ikke nogen særlig markant forskel på de to lydspor. Der er ikke meget action i filmen, men lydsporet er alligevel dejlig aktivt, og via et væld af subtile lydeffekter skaber det en troværdig udgave af New Orleans’ lydatmosfære. Dialogen er tydelig, undtagen når Cage indimellem mumler, mens både Mark Ishams score og de mange velvalgte musiknumre folder sig godt ud. Der er ikke mange panoreringer, men man savner dem heller ikke, og LFE-kanalen bruges også sparsomt, men effektivt.
Dvd’en indeholder filmens trailer samt tilsammen 41 minutters spændende interviews med instruktøren Werner Herzog, skuespillerne Nicolas Cage, Eva Mendes og Tom Bower, filmfotografen Peter Zeitlinger, manuskriptforfatteren William Finkelstein, scenografen Toby Corbett og producerne Elliot Rosenblatt, Avi Lerner, Edward R. Pressman, Gabe Polsky og Alan Polsky. Det er pudsigt, at den talentfulde Cage taler så meget om, hvor vigtigt det er at udfordre og “genopfinde” sig selv, når han ellers bliver ved med at medvirke i Hollywood-metervarer.
Werner Herzogs “Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans” var uheldig ikke at få biografpremiere i Danmark, men nu er den omsider udkommet på dvd og Blu-ray, og der er flere gode grunde til at støve den op – deriblandt filmens uimodståelige, kuleskøre humor og Nicolas Cages pragtpræstation i hovedrollen. Dvd’ens AV-præsentation er næsten perfekt, og selvom man godt kunne have ønsket sig mere ekstramateriale, så er de medfølgende interviews absolut et kig værd. Dårlig løjtnant, god film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet