Born to Lose: Lorenzo Woodrose
Udgivet 1. dec 2015 | Af: MSF | Set i biografen
Fra første scene cementeres det, at hovedpersonen, Lorenzo Woodrose, er i modvind. Woodrose, der kun går i denim, er på svampejagt og på vej over et hegn, da han vælter pladask med snuden i græsset. Han har tydelige abstinenser og tømmermænd fra aftenen før. Det er ikke let at være rockstjerne.
Vi kommer helt tæt på rockmusikeren, både fysisk og mentalt. Når han fylder sig med syre, når han sveder, når han urinerer. Men også når han reflekterer, længes og sørger. For syrerockeren Uffe er blot et menneske – og portrætteres sådan. Det gør dokumentarfilmen vedkommende, selv hvis man er fremmed for musikken. “Born to Lose” er gennemsyret af en sjælden, dokumentarisk ærlighed, baseret på Palle Demants godt fire års råmateriale. Den debuterende instruktør kommer elegant uden om musikdokumentarens klichéer om storhed og fald og koncentrerer sig i stedet om hverdagens kamp for musikeren. Med tryk på hverdag.
Det mærkes, at Demant har villet dække den kreative proces så autentisk som muligt. Ikke mindst at han selv er musiker og dermed har investeret så meget mere i det personlige drama. Dog koger ambitionerne over, når lyddesignet er trukket igennem en Space Echo-maskine fra 70’erne, efter sigende for at være tro mod Baby Woodroses og Spids Nøgenhats analoge produktioner. Det lyder simpelthen som sjusket lydarbejde.
“Born to Lose” falder i slipstrømmen af årets mange musikfilm. Her hører den til blandt de bedste. Måske fordi den netop ikke har nogen intention om at idolisere kunstneren. Nærmere musikken. I det musiske rum ophæves virkelighedens åg, som Lorenzo Woodrose tynges af, når ikke han spiller. Det er den historie, instruktøren vil fortælle. At vi alle er på flugt fra livets realiteter, men at der findes et helle, ikke bare i musikken, men i kunsten generelt. Det er befriende med en film som “Born to Lose” i en tid, der i høj grad skriger born to win.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet