Burlesque
Udgivet 24. dec 2010 | Af: Benway | Set i biografen
En musical af en slags med Cher og Christina Aguilera i hovedrollerne? Hvad mon dette kunne resultere i? På vej ind til “Burlesque” flød mine tanker mod Paul Verhoevens berygtede “Showgirls”, og i mit stille sind begyndte jeg at håbe, at denne måske kunne blive en underholdende omgang katastrofe-lir af samme proportioner.
Allerede fra starten er hele herligheden blot en bleg kopi af elementer, der allerede var klicheer længe inden, Christina Aguilera havde slidt sin første sut op. En lille naiv countrypige – spillet af Aguilera – har store drømme om byen og tager med bussen mod storbyen blot for at bliver mødt med skuffelse og knuste forhåbninger. Modløs og omflakkende ender hun en dag i en røgfyldt natklub, og netop som hun træder ind ad døren, er ejeren – i skikkelse af Cher – pudsigt nok i gang med at synge “Welcome to Burlesque”, som – bare for det tilfældes skyld, at publikum er virkelig langsomt opfattende – understreger, at hun er trådt ind i en anden verden. Vores landpige gør straks store øjne og ved nu præcist, hvad det er, hun gerne vil med sit liv.
Knap så overvældende er derimod Aguilera i hovedrollen, som ganske vist ikke ligefrem ydmyger sig selv, men som bestemt heller ikke demonstrerer nogen karisma eller noget synderligt talent for skuespilerhvervet. Hun ser ellers nydelig ud i starten, men efterhånden, som make-up’en kastes på hende, bliver hendes fremtoning tiltagende sær, og til sidst er hendes udseende mindre sexkilling og mere klovnen Bozo. Aguileras anonyme præstation har til gengæld den spøjse virkning, at den får alle andre til at virke gode, og selvom Cher er en lidt uhyggelig blanding af gammelkone og plastisk-ansigt, så giver den aldrende botox-behandling faktisk et ganske hæderligt bidrag til filmen.
Sang- og dansenumrene er ikke overraskende dér, hvor filmen kommer lidt til sin ret, og ofte har man mere en følelse af, at filmen er konstrueret som et soundtrack tilsat lidt handling for at få det hele til at ligne en rigtig film. Man venter på det øjeblik, hvor Cher og Aguilera skal optræde sammen, men det indtræffer besynderligt nok aldrig. Ellers er der ikke meget at hente i denne flade og småkedelige omgang banaliteter. Mest af alt får den én til at længes efter Bob Fosses “Cabarat”, som havde al det liv og sexappeal, man så alvorligt mangler her. For “Burlesque” må det blive ved lillepige-drømmene.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet