Central Intelligence
Udgivet 29. jun 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Kontraster er sjove. Meget sjove. Sjove nok til at bære en hel film. Nogenlunde sådan må tankegangen have været, da man besluttede sig for at lave “Central Intelligence”. Logikken bag er, at hvis man parrer Dwayne ‘The Rock’ Johnson, der er stor og lys, op med Kevin Hart, der er lille og sort, så laver komikken stort set sig selv. Det gør den ikke.
20 år senere. Calvin har ikke indfriet de store forventninger, men sidder fast i et kedeligt revisorjob, hvor hans tidligere praktikant er blevet hans chef toppet af med knas i parforholdet derhjemme. Da Calvin ud af det blå kontaktes af Bob, der i mellemtiden har fået store muskler og er blevet godt en meter højere, begynder det at blive rigtig dumt. Bob er nemlig en hemmelig agent på flugt fra CIA. Nu har han brug for Calvins hjælp. En masse snak om internationale transaktioner, længde- og breddegrader flettes ind i dialogen i et ihærdigt forsøg på at maskere, hvor lidt af det hele der giver mening. I stedet virker det mest af alt som et setup til en fjollet situation, som da Bob udgiver sig for at være Calvins parterapeut, end som handlinger der skal give samlet mening.
Men det sjov, der unægtelig er, bliver suget ud ved hjælp af et ton af hurtigt klippede actionscener, der er lige så uimponerede, som de er overflødige. Oven i dette kommer et åbenlyst plottvist efterfulgt af en langtrukken slutning, hvor der slavisk bliver fulgt op på samtlige spørgsmål, der på noget tidspunkt er blevet rejst i det meningsløse forløb.
Den kedelige slutning kvæler det sidste momentum, der måtte være tilbage i “Central Intelligence”, og det eneste, jeg tog med mig ud af biografen, var, at nok er kontraster sjove, men uden nogen god sammenhæng at lade dem agere i bliver det bare endnu en sort-hvid buddy-actionkomedie. Det er det korte og det lange af “Central Intelligence”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet