Daddy’s Home
Udgivet 13. jan 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
De griner ikke af det samme. Will Ferrell er sortsyret humorist, når han i “Anchorman” forsikrer om, at han skam er fuldblods-mexicaner. Mark Walhberg er derimod mere interesseret i kropsdele, når han med yndlingsbamsen i “Ted” ryger den drengerøvsfede fra stenersofaen. Nu forsøger de igen at grine sammen i en kompromisfilm, som de begge måske gnækker lidt af.
Og det er da også ret sjovt, når Ferrell med bogen for gode stedfædre i hånden forsøger at imponere sin nye babekone ved at ride hendes eks’ kværn. Det gør han! Ind i huset, op af trapperne og ind i væggen, hvor Ferrell så må vente på at blive pillet ned af en pumpet Wahlberg i bar overkrop. Sådan har imponerings-kapløbet sine gnækkende højdepunkter, men også de tydelige tegn på, at “Daddy’s Home” er et kompromis imellem to komiske stilarter.
Anderledes, rendyrket mærkelig bliver Ferrell-chefen spillet af Thomas Haden Church, der var så dejigt lad i “Sideways”. Han har altid en malplaceret historie at fortælle. Som dengang hans brasilianske kæreste pludselig blev kærester med sin søn, hvilket han så altså ikke var, men det havde de bare sagt for at snyde et visum igennem. Og det bare på en helt almindelige dag på smooth jazz-kanalen Panda. Her er der valgt side: Det er kompromisløst og totalt dumt, og det er totalt dejligt.
Selve kampen om børn og kone er ligegyldig. Det er en undskyldning for, at Will Ferrell kan arrangere juleaften i marts for at ‘vinde’. En af de få gange, han ikke holdes tilbage af sin lidt for almindelige, testikelløse hyggerolle. Han kræver mere plads, end Wahlbergs stenersofa kan tilbyde. 1+1 kan måske godt give 3. Men Ferrell + Wahlberg giver mindre end 2.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet