Dancer
Udgivet 15. jan 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Aldrig før har ballet været så badass! Folk, der mener, at ballet kun er for tøsedrenge, kan skifte mening, kan de. For blot et par måneder siden viste den fremragende “Supersonic” rejsen for Oasis om at blive de bedste og største på en musikscene. Nu er det ballettens tur. Og lighederne mellem Oasis og balletstjernen, Sergei Polunin, er supersonisk mange!
Sådan åbnes fortællingen om den største balletstjerne i nyere tid. Og det er altså ikke for sjov, at den åbnes på den måde. Sergei Polunin er på mange måder ligesom en rockstjerne. Han er talentfuld, men han har hang til stoffer, røg og alkohol. Når han danser, står unge, håbefulde, kvindelige balletaspiranter ude i siden og dåner over Sergei. Han er tatoveret. Det er man ellers bare ikke, når man danser ballet!
Det bliver for meget for den unge stjerne. Flere gange forsøger Sergei at stoppe, men han kan ikke slippe passionen for balletten. Men endelig proklamerer han, at han vil danse en sidste gang. Det skal være til “Take Me to Church” af den irske sangskriver Hozier. Præcis ligesom hele “Oasis: Supersonic” ledte frem til deres store Knebworth-koncerter, så er dette Sergei Polunins store moment. I en tom lade under varmere himmelstrøg finder optagelserne sted. Hvilken scene det er! Sergei har aldrig strålet, som han gør her. Det er en mand, der blotter sig på den eneste måde, han kender til. Ved at danse. Ingen overdækning af tatoveringer længere. Nu er det dans fra hjertet, det handler om. Jeg ved ikke det mindste om ballet, og alligevel har jeg sjældent været så bjergtaget af en scene.
Sergeis sidste dans får kæmpe opmærksomhed på nettet, og nu er han ikke blot en stjerne for balletentusiaster, men for folk verden over. “Dancer” bidrager blot yderligere til den stjernestatus. Han er en rockstjerne, som hele verden kan lide. Han er både vild og såret. Han har gjort ballet badass!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet