Darkest Hour
Udgivet 24. jan 2018 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Så står de der igen. 400.000 britiske soldater på stranden ved Dunkerque. Tyskerne nærmer sig langsomt fra indlandet, mens redningen nærmer sig fra havet i form af hundredvis af civile både. I sommer skildrede Christopher Nolan den historiske evakuering i storformat med “Dunkirk”. Til lands, til vands og i luften. Nu er det blevet “Soning”-instruktør Joe Wrights tur. I “Darkest Hour” sætter han sig til bords med Winston Churchill og hans krigsråd, mens de overvejer, om der skal kæmpes eller kapituleres. Han forsøger at vække Churchills dilemmaer til live, men lykkes ikke med at trække historien ud af bagklogskabens lys, der jo har det med at få det komplekse til at fremstå ret enkelt.
Skulle enkelte være dumpet direkte fra Månen og ned i biografsædet, skal de alligevel nok hurtigt finde hen til den rette side af historien. Wright viser vej. Skal England kæmpe og risikere at gå under? Eller skal de søge en fredsaftale med Hitler? Sidstnævnte synspunkt har to talsmænd i “Darkest Hour”: Den afsatte premierminister, Neville Chamberlain, som optræder forsagt og kuet. Svækket af sin kræftsygdom. Ved hans side vrænger udenrigsminister Halifax, lusket, nedladende og næsvis. De er svære at holde af. Ingen af dem ligner just potentielle helte. I rollen som Churchill får Gary Oldman derimod lov til at folde sig helt ud. Sær, uforudsigelig, drikfældig. Men i sidste ende en elskelig bamse – og oven i købet veltalende som få. Det lyder smukt, når han romantisk fabulerer om at kæmpe til døden.
“Darkest Hour” ender som en halvkedelig hyldest til Winston Churchill, fordi den ikke for alvor sætter sig i samtidens sko. Havde det ikke været for Gary Oldman, havde det stået endnu værre til. Hans transformation er total. Med tyndt hår, tykke kinder, whisky og cigar leverer han en af den slags præstationer, der er skræddersyet til priser og hæder. Og det skal være ham velundt. Men resten af “Darkest Hour” gør ham altså ingen tjenester.
Bagklogskabens lys ståler klart i “Darkest Hour”. Jeg føler mig aldrig samtidig med begivenhederne. Joe Wright formår ikke at stille dilemmaerne op, så de kan føles. Der skal meget til at få publikum til at betvivle en beslutning, når de ved, at den giver pote. Med historiens facitliste ved hånden virker det hele så enkelt. Men uden den må det have føltes mere komplekst end “Darkest Hour”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet