Den tabte verden
Udgivet 24. nov 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Begynd med plottet fra en sæbeopera i stil med “Horton-sagaen”: bittert stridende brødre, hemmelige elskere, uægte børn og alskens familieforviklinger i samme stil. Læg dertil personskildringen fra en teenageserie som “Orange County”, hvor papirstynde figurer dukker op og forsvinder igen helt vilkårligt og undertiden virker til at skifte karakter fra scene til scene, når de da ikke lige inderligt bekender deres pludseligt opståede kærlighed til en eller anden tilfældigt forbipasserende. Til sidst pakkes hele rodet ind i en klassisk europæisk kunstfilmsform pyntet med højkulturelle referencer, der dog tilsyneladende ikke tjener noget formål. Voilà, så har du “Den tabte verden”.
Årsagen til, at hun skal til New York, er, at faderen har set et billede af en operasanger, Caterina, der til forveksling ligner hendes afdøde mor. Denne kvinder nægter ethvert kendskab til faderen og afviser yderligere spørgsmål. I lang tid troede jeg, at der var tale om et plot med en ny identitet, indtil det halvvejs inde af omveje bliver klart, at Caterina er i hvert fald 20 år yngre end den afdøde hustru og derfor umuligt kan være hende. Det er kun et af utallige plotelementer, der aldrig forklares eller afsluttes. Operasangeren har en fordrukken eksmand, der er med i to scener og ikke indgår i handlingen overhovedet. Sophie taler med og vier et kluntet par i to scener, der er ganske uden sammenhæng med resten af “Den tabte verden”. Undervejs i jagten på skeletterne i familieskabet har vi en 10 minutter lang scene med en tidligere balletdanser, der umiddelbart efter viser sig at være et vildspor og aldrig nævnes igen.
Skuespillerne prøver ellers ihærdigt at indgyde noget liv og følelse i den mekaniske plotafvikling, men det er alt for spredte fægtninger. Matthias Habich som Sophies far kommer tættest på at skabe en afrundet figur fra sin plads i sæbeoperaen, men er desværre med i for få scener til at kunne gøre en forskel. Barbara Sukowa gør en god figur som den kontrollerede diva, men figuren er så tyndt skrevet, at hun ikke har meget at arbejde med. Det er decideret synd at spille så stort et talent i den rolle. Enhver, der har set hende i “Europa”, “Berlin Alexanderplatz” eller “Homo Faber”, vil ryste på hovedet.
Titlen referer til et digt af Friedrich Rückert, som Gustav Mahler skrev musik til. Uheldigvis er der intet, der her kan leve op til de finkulturelle ambitioner, som titlen giver løfte om. Selv om “Den tabte verden” tydeligvis gerne vil være et dybt og vigtigt værk om kærlighed og familie i klassisk europæisk tradition, bliver den aldrig til andet end et dårligt udført melodrama. Det bedste, der kan siges om den i sammenligning med “Horton-sagaen” og “Orange County”, er, at den i det mindste ikke afbrydes af reklamer.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet