Det grå guld
Udgivet 27. mar 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
Hvad får en instruktør, der normalt laver film i horror- og gangstergenrerne, til at springe hovedkulds ud i en gemytlig affære om ældre mennesker, der føler sig tilsidesat af samfundet? Umiddelbart er svaret, at en hjerteskærende overset historie i samfundet har fanget instruktørens opmærksomhed, hvorefter han har besluttet sig for at skubbe til debatten med rampelysets kraft. I Shaky González’ tilfælde, “Det grå guld”, er goldenheart-missionen forankret i hans filmiske bagland med masser af skraldebang. Den sædvanligvis grå og hjerteskærende socialrealisme transformeret til noget kraftfuldt og fandenivoldsk. Fantastisk idé faktisk. Desværre halter eksekveringen gevaldigt.
Den rare og hjælpsomme dame på boligkontoret (Sofie Stougaard) forsøger at hjælpe ægteparret med at finde en ny lejlighed i et såkaldt “beskyttet boligområde”. Men de vælger at forsøge at finde noget på egen hånd. Jagten sender dem til sidst i banken efter et boliglån, men også her viser deres alder at være imod dem. De er for gamle til at låne. Men lykken vender, for bankmanden, de taler med, er Anettes ungdomskærlighed, og et par dage efter afvisningen bliver han fyret fra sin post. Han kan ikke følge med den moderne computerteknologi. Og sammen – og med Anette som primus motor – beslutter de sig for at røve banken. Ligesom “Støvsugerbanden” gjorde i 1963.
Det virker dog, som om filmen famler i blinde efter en gylden mellemvej mellem instruktørens vision og producenternes ditto. Den skifter mellem scener med absurd retningsdirigerende indhold, der falder helt igennem og kun har det ene formål at få det skrantende manuskript til at hænge sammen, og yderst velkomponerede humoristiske indslag – en skinnende guldklump i filmen er for eksempel Anders Matthesens optræden som “part-time” vaneforbryder/familiefar og Birthe Neumanns første møde med moderne “for personlig betjening: tryk to”-telefondamer.
Der er dog kun få ægte guldklumper i Shaky González’ “Det grå guld”. Skuespillerpræstationerne er iblandt dem, og særligt Lars Knutzons godhjertede gnavpot rammer plet. Ellers er der forbavsende langt imellem filmens vitterligt humoristiske øjeblikke – hvilket er pudsigt, når man tager filmens “komedie”-mærkat i betragtning. Men Anders Matthesens gæsterolle fungerer som sagt. Rigtig godt faktisk. Og det samme gør flere af Birthe Neumanns nervøse ansigtsticks.
Ideen med at mikse gangstergenren med socialrealismen er desuden fantastisk, men økonomien i filmen er fordelt sådan, at det er svært at få øje på, hvad det lige præcis er, der har fået Gonzales til at lave filmen, og hvad man skal få ud af den. Den umiddelbare goldenheart-mission med skraldebang lykkes i hvert fald ikke. “Det grå guld” er nemlig hverken en film om, hvordan ældre i samfundet bliver nedprioriteret, eller en underholdende skraldebang-film med megen effektiv humor, “revival” og splat. Historien falder nemlig sammen. Løbende. Mere og mere. Alternativ suspense måske? Ahh, hva’…
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet