Die andere Heimat – En fortælling om længsel
Udgivet 25. feb 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Tyske Edgar Reitz er en legendarisk kæmpe for dem, der kan huske dengang TV 2 kun var et band, og DR ikke lavede X Factor. Reitz’ tre tv-serier om den tyske hjemstavn eller Heimat, som tyskerne kalder det, har kulturel-kanonisk status. De tre serier udgør tilsammen en Tysklandsfortælling fra enden på 1. Verdenskrig og frem til efter murens fald. Jeg har set brudstykker af serierne, der fik mig til at afgive løfte om at vende tilbage. Med den her næsten fire timers spillefilms-prequel kan man springe tilbage til 1800-tallet og starte den store Tysklandsfortælling der.
Stilen mindede mig om looket i Michael Hanekes “Det hvide bånd”, der også er en Tysklandsfortælling fra før verdenskrigene gjorde os moderne. Men hvor jeg bed på Hanekes konkrete who-done-it-suspense og den mere abstrakte analyse af ondskab, så efterlod Reitz’ historiske historie mig med et tissetrængende ”nå?” Ikke, at jeg ikke tror på den drømmende Jakobs længsel om at drage til Brasilien i stedet for at vente på et bedre liv oppe hos det store G, men Jakob er der – i 1842 – og jeg er her – i 2014 – og intet i Jakobs tilværelse gøres nutidigt relevant for mig. Den historie er død.
Måske fordi filmen skriger distance, når dens sort-hvide, fejlfrie billeder prætentiøst i tide og utide farves med en gylden mønt, en grøn blomst og en blå væg. Dette farvegraderede symbolbilledsprog er mere tomt end det er magisk. Paradoksalt nok oplevede jeg ingen kedsomhed, imens Jakob var fire timer om at gøre sig klar til brasiliansk afgang. Turen i marken, Jakob, der lærer indianersprog, høstfesten og problemerne med at bygge en dampmaskine er hver især godt for øjnene at kigge på, men hænger ikke fast, det forsvinder igen som dampen fra den revolutionerende maskine.
Jakob og 1800-tallets Schabbach er en fremmed for mig. Fire timer senere er vi lige fremmede for hinanden. “Die andere Heimat” er ligeglad med mig, og jeg er ligeglad med 1800-tallet, når det bare er dér død som en krukke. Måske er der mere for mig at hente i de berømmede tv-serier, der viser et moderne Tyskland med mellemkrigs-, efterkrigs- og efter murentid? Efter fire timers Heimat er det tissetid… Åhhh!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet