Don Fabijans Bekendelser
Udgivet 21. jul 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Jeg vil vove den påstand, at katolicismen er den foretrukne religion på film. Der er noget ved den skamfyldte skriftestol, der på samme tid afdækker og skjuler menneskets dårskab, som kunstnere har svært ved at lade ligge. Sandsynligvis, fordi den indbyggede dobbelthed åbner op for nogle mere interessante karakterer end protestanter, der kun går i kirke, hvis gudstjenesten slutter før “Disneys juleshow”. Der er ligesom mere dramatisk schwung over Michael Corleone, der får myrdet sine konkurrenter under dåben end over kaffe og blødt brød på Nøddebo Præstegård.
På øen er Don Fabijan kun den næstmest populære præst. Faktisk så upopulær, at folk skal være på dødens rand, før de går til hans skriftestol. De gamle når dog ikke at modtage den sidste olie, før kioskejeren Petar springer foran i køen og tilstår at sælge ukatolske kondomer til øens beboere. Moralen er i fordærv og fødselsraten er faldende. Så da den respekterede førstepræst tager med børnekoret til Rom, begynder Don Fabijan at prikke hul i Petars kondomer. Senere også i tæt samarbejde med den lokale apoteker og stornationalist. For at holde øens samfund ‘rent kroatisk’ og beskytte mod muslimer og tyskere, går han, ud fra sin helt egen logik, med til at udskifte p-piller med vitaminer.
Det er langt hen ad vejen grinagtigt, men bliver også lidt rodet, især fordi instruktøren, Vinko Bresan, virkelig ikke holder sig tilbage fra nogle meget beske sidehistorier. Balancen mellem falden-på-halen-komik og selvmord bliver til tider svær at holde. Det mærkes, at han har villet give alt hykleri en kroatisk kindhest. Men dynerne, han løfter, er syet af noget lidt for velkendt stof til, at jeg for alvor fik mit grin galt i halsen. Der glider bare. Bl.a. fordi de to hovedroller, spillet af Kresimir Mikic og Niksa Butijer, udnytter manuskriptets temposkift ret godt. De har timing og kropslig mimik til at få grin ud af de utallige splitsekunder, hvor de to naive landsbytosser igen indser, at alt er ved at ramle
Uden at komme helt derop, hvor man balancerer på en knivsæg mellem frelsen, fortabelsen og bøjer hovedet i skam over sit syndende selv, har “Don Fabijans bekendelser” mange gode pointer og små ubehagelige spark til samvittigheden. Der går lidt tomgang i den sidste tredjedel, og jeg købte ikke rammefortællingens lidt tunge symbolik. Men der er en fin fornemmelse for grin på en alvorlig baggrund, og tempoet bliver en afgørende faktor for, at kaosset bliver levende på skærmen. Jeg vil uden at tøve anbefale det her kroatiske cirkus af en farce, hvis alternativet er en af de seneste års danske knep-og-skid-på-tæppet-komedier.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet