Don Fabijans Bekendelser

InstruktionVinko Bresan

MedvirkendeKresimir Mikic, Niksa Butijer, Marija Skaricic

Længde93 min

GenreKomedie, Drama

IMDbVis på IMDb

I biografen24/07/2014


Anmeldelse

Don Fabijans Bekendelser

4 6
Sex and the landsby

Jeg vil vove den påstand, at katolicismen er den foretrukne religion på film. Der er noget ved den skamfyldte skriftestol, der på samme tid afdækker og skjuler menneskets dårskab, som kunstnere har svært ved at lade ligge. Sandsynligvis, fordi den indbyggede dobbelthed åbner op for nogle mere interessante karakterer end protestanter, der kun går i kirke, hvis gudstjenesten slutter før “Disneys juleshow”. Der er ligesom mere dramatisk schwung over Michael Corleone, der får myrdet sine konkurrenter under dåben end over kaffe og blødt brød på Nøddebo Præstegård.

En fordel er, at skrifteritualet efterhånden er så genkendeligt, at vi ikke skal mange minutter ind i en film, før vi kan regne ud, at den katolske præst og os andre kommer til at høre ting og sager i den stol. Og derved kommer i et helt klassisk dilemma. Gud er ufejlbarlig, men hvad kan mennesket tåle at høre, før det reagerer. Don Fabijan er hjælpepræst på en lille kroatisk ø. Han introduceres dog ikke i sort præstekåbe, men i sindssygehospitalets hvide snit. Der er lagt spor ud om, at noget er gået helt galt, og den gale mand indvilliger i at skrifte for en ung kollega. Don Fabijan er på vej mod den tilgivelse, han for længst er holdt op med at tro på, men vi får en sort komedie om misundelse og fortielser først.

På øen er Don Fabijan kun den næstmest populære præst. Faktisk så upopulær, at folk skal være på dødens rand, før de går til hans skriftestol. De gamle når dog ikke at modtage den sidste olie, før kioskejeren Petar springer foran i køen og tilstår at sælge ukatolske kondomer til øens beboere. Moralen er i fordærv og fødselsraten er faldende. Så da den respekterede førstepræst tager med børnekoret til Rom, begynder Don Fabijan at prikke hul i Petars kondomer. Senere også i tæt samarbejde med den lokale apoteker og stornationalist. For at holde øens samfund ‘rent kroatisk’ og beskytte mod muslimer og tyskere, går han, ud fra sin helt egen logik, med til at udskifte p-piller med vitaminer.

Katolsk skinhellighed, de uddøende landsbysamfund, den grumme politiske fortid på Balkan og meget, meget mere. Der er virkelig samlet en bunke af alt, der lugter bare lidt betændt. Resultatet bliver en klassisk forvekslingskomedie, som en gang imellem rækker gevaldigt tunge ad paven og hans udvalgte. De hullede kondomer bliver problemet snarere end løsningen, når de cirkulerer i en by, hvor Petar er nødt til at hive whiteboardet frem for at forklare, hvem der boller med hvem. De komiske situationer trækker på, at beskueren bare venter på, hvornår nogen dummer sig. Tempoet er højt. Der bygges på og bygges på, indtil den stakkels præst styrter forpustet rundt for at holde styr på sine tråde.

Det er langt hen ad vejen grinagtigt, men bliver også lidt rodet, især fordi instruktøren, Vinko Bresan, virkelig ikke holder sig tilbage fra nogle meget beske sidehistorier. Balancen mellem falden-på-halen-komik og selvmord bliver til tider svær at holde. Det mærkes, at han har villet give alt hykleri en kroatisk kindhest. Men dynerne, han løfter, er syet af noget lidt for velkendt stof til, at jeg for alvor fik mit grin galt i halsen. Der glider bare. Bl.a. fordi de to hovedroller, spillet af Kresimir Mikic og Niksa Butijer, udnytter manuskriptets temposkift ret godt. De har timing og kropslig mimik til at få grin ud af de utallige splitsekunder, hvor de to naive landsbytosser igen indser, at alt er ved at ramle

Uden at komme helt derop, hvor man balancerer på en knivsæg mellem frelsen, fortabelsen og bøjer hovedet i skam over sit syndende selv, har “Don Fabijans bekendelser” mange gode pointer og små ubehagelige spark til samvittigheden. Der går lidt tomgang i den sidste tredjedel, og jeg købte ikke rammefortællingens lidt tunge symbolik. Men der er en fin fornemmelse for grin på en alvorlig baggrund, og tempoet bliver en afgørende faktor for, at kaosset bliver levende på skærmen. Jeg vil uden at tøve anbefale det her kroatiske cirkus af en farce, hvis alternativet er en af de seneste års danske knep-og-skid-på-tæppet-komedier.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Den unge præst Don Fabijan har fået embede på en lille ø i Adriaterhavet. Nu hviler der en tung byrde på hans skuldre. For det første skal han træde i fodsporene på sin populære forgænger og vinde øboernes hjerter. For det andet er øens fødselsrate kraftigt dalende, og Don Fabijan må sætte stærkt ind over for befolkningens ukatolske brug af prævention, hvis øsamfundet skal bestå. Men hvordan? Don Fabijan lægger en snedig plan sammen med bladkioskejeren Petar og apotekeren Marin, men inden han ser sig om, har han langt flere og større problemer, end da han ankom til øen.