Girl Asleep
Udgivet 9. nov 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Den nye pige i klassen. På det værst tænkelige tidspunkt, der omkring 14-15 års alderen, hvor det kun er ens forældre og ens uduelige krop, der tager nogen beslutninger. “Girl Asleep” er et fantasifuldt billede på de ret voldsomme følelsesudladninger, en teenager går igennem, fx når mor inviterer hele skolen til Gretas 15 års fødselsdag. Der er lagt op til mean girls og Moodysson på australsk, men i stedet tager Rosemary Myers på tur ind i et sind, der ville gøre Lars von Trier interesseret.
For Greta går det aldrig amok i voldelig telekinese, hun nøjes med at besvime af nervøsitet på sit værelse. Her skifter historien til det mystiske drømmespil, der tidligt er blevet lagt spor ud til. Allerede fra de første scener etableres et parallelunivers, hvor farvestrålende papmachedyr og finske action-kvinder, huldraer, titter gennem træerne eller vinker fra et fotografi. “Girl Asleep” skaber et slags levende dukketeater med alt det bedste fra klæd-ud-kassen. Det er ikke CGI-drømme med flyvende skridt og verdener på hovedet, bare alt det man kender – iklædt underlige fuglemasker.
Freudiansk skovtur er dog stadig klart at foretrække frem for bare at blive seneste medlem i klubben for akavede historier om den akavede pubertet. “Girl Asleep” kan godt ligne endnu en film, der holder indie-genrens ‘finurlighed’ op som et adelsmærke. Nogle skøre forældre og socialt hæmmede teenagere i grimt-fedt tøj, så har man et Sundance-undergrundshit. Myers og Whittet punkterer heldigvis noget af outsider-selvfedmen med franske disco-loveurs og Bollywood-lignende dansenumre. Så kan man (Greta og jeg i hvert fald) lige klare endnu en pinlig familiemiddagsscene.
Som det meste andet for en teenager handler “Girl Asleep” i virkeligheden om at få luftet spilledåsen. Og som de fleste teenagere er den en humørsyg og temmelig forvirret størrelse. Mens den på overfladen foregiver Wes Andersons’sk dukkeverdens-indie, går dens underbevidsthed længere ud i skoven og finder en lidt gammeldags allegori på pubertet og seksualitet. Men så længe heksen, trolden og det store indie-spøgelse holder sig væk, er “Girl Asleep” god som en “Fucking Åmål” indspillet i Hakkebakkeskoven.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet