Hobbitten: Femhæreslaget
Udgivet 9. dec 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
En af mine største biografromancer udspillede sig en sen aften i 2001 i Aalborg Scala Bios sal 1. “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jeg havde aldrig set noget lignende. En rollespilsfortælling om venskab og mod. Sam og Frodo. En mystisk fremmed i hjørnet på en kro. Mørke riddere i kapper, der truer den spinkle fred. Et rejsende selskab på en mission til det onde land, Mordor. Over høje, sneklædte bjergpas og igennem en mystisk, forladt mine gik rejsen, der føltes dejligt krævende og udmattende. Forhistorien til den rejse er nu afsluttet med sidste kapitel i “Hobbitten”-trilogien, der kun føles udmattende. “Hobbitten: Femhæreslaget” gør, at jeg nu slår op med Peter Jacksons Midgårdsunivers.
Der er bare ikke så mange måder, en ork kan nakkes på, at det er sjovt at se på uafbrudt i halvdelen af en lang film. Derfor er “Ringenes herre: Eventyret om ringen” stadig de bedste timer, jeg har tilbragt i Midgård. Med helten på farlig rejse. Det er i rollespillets mulighed for at besøge fantastiske verdener, det er bedst. Herredets miniputhygge, Elverrigets storhed og dværgenes grådige undergrund er eventyressens. “Hobbitten: Femhæreslaget” er et trist ’First person shooter' ledet af monotone Thorin, der sværdhugger sig igennem et uendeligt antal alt for computerflotte orker.
Thorin kan ikke løfte den byrde. Postuleret hurtigt bliver han skør af sit dværgeguld, men han mangler Aragorn eller Boromirs menneskelige nuancer for at interessere mig. Rejsen frem mod Erebor har han brugt på at erklære, at han er Thorin, søn af Thráin og andre selvhøjtideligheder, der skaber distance, ikke nærvær. Det samme kan siges om den sært påduttede romance imellem She-Elf-Next-Door, Tauriel, med det røde hår og de struttende læber og så flot-fyr-dværgen Kili, der fortæller hende, at hun får ham til at føle, at han lever. Den havde end ikke Renée Zellweger hoppet på.
Peter Jackson har glemt Frodo. Han har glemt eventyrrejsen til fordel for Midgårds actionmænd, der i kolonner banker “Hobbitten: Femhæreslaget” ned som den svageste i trilogien her. Det er forbi, du får ringen tilbage, Peter. Jeg slår op.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet